کالین در تماس تلفنی با سالیوان: فروش اف-۱۶ به ترکیه تکمیل شود

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ضمن تاکید بر احقاق حقوق آنکارا در شرق دریای مدیترانه در جریان تنش‌ها با یونان، خواستار تکمیل قرارداد فروش جنگنده به کشورش شد.

هادی نیوز: «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه شامگاه دوشنبه به‌صورت تلفنی با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفتگو کرد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه با اعلام این خبر، گفت که کالین و سالیوان درباره مسائل سیاسی و اقتصادی دوجانبه، همکاری‌ها در حوزه‌های نظامی و انرژی، تحولات در دریاهای مدیترانه و اژه و همچنین دیگر مسائل منطقه‌ای به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

به نوشته وبگاه «دیلی صاباح»، در موضوع جنگ اوکراین، کالین بر لزوم اقدامات دیپلماتیک هماهنگ برای کاهش آسیب این درگیری بر صلح و ثبات جهانی و همچنین امنیت اقتصادی، غذایی و انرژی دنیا تاکید کرد.

وی همچنین بار دیگر تعهد ترکیه برای ادامه دادن طرح‌های دیپلماتیک درخصوص جنگ اوکراین، از جمله تمدید توافقنامه‌های استانبول مربوط به صادرات غلات و مواد غذایی از بنادر این کشور را - که در ماه نوامبر منقضی می‌شود - اعلام کرد.

این مقام ترکیه‌ای در ادامه به مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که آنکارا انتظار دارد فرایند تایید فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به کشورش و نوسازی ناوگان کنونی جنگنده‌های آمریکایی این کشور، هرچه سریعتر و بدون پیش‌شرط توسط کنگره آمریکا تکمیل شود.

طبق این گزارش، کالین همچنین به سالیوان هشدار داد که ترکیه در احقاق حقوق خود در حوزه‌های دریای اژه و دریای مدیترانه کوتاه نمی‌آید و یونان باید اقدامات و بیانیه‌ای تحریک‌آمیزی که خلاف قوانین بین‌المللی هستند را متوقف کند.

پیش از این، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه رئیس جمهور روسیه امکان صادرات گاز از طریق ترکیه را به آنکارا پیشنهاد داده، گفت با صادرات گاز به اروپا به دنبال کاهش فشار بر این قاره هستند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.