توضیح لاوروف درباره شایعات استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی

وزیر امور خارجه روسیه ادعاهای مطرح‌شده از سوی رسانه‌ها و مقام‌های غربی درباره استفاده مسکو از پهپادهای ساخت ایران را رد کرد.

هادی نیوز: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نوزدهمین نشست سالانه والادای درباره شایعات مطرح‌شده در خصوص استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ ایران توضیحاتی ارائه کرد.

او در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره این موضوع، آنها را به اظهارات رسمی مقام‌های ایران و روسیه، از جمله در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داد. وی گفت: «درباره مسئله خاص پهپادهای ساخت ایران، نماینده‌های ایران و فدراسیون روسیه توضیحات جامعی از جمله در شورای امنیت سازمان ملل داده‌اند.»

روسیه و ایران پیش از این بارها ادعاهای مطرح‌شده در رسانه‌های غربی درباره حضور پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین را رد کرده‌اند.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش گفت «ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است».

او حدود دو هفته پیش هم درباره ادعاهای مقام‌های اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران گفت: «جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز ۱۱ مهرماه همچنین تصریح کرد: «ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بی‌طرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده‌ایم.»

کنعانی خاطرنشان کرد: «در این راستا، در ماه‌های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت‌وگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.»

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.