سخنگوی دولت: حضور در دانشگاه‌ها را ادامه می‌دهم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا رفتن به دانشگاه‌ها و گفت‌وگو با دانشجویان را ادامه می‌دهد یا خیر، گفت: حتما این حضور ادامه خواهد داشت.

هادی نیوز: علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در گفت‌وگویی تلویزیونی با برنامه تهران 20 که از شبکه پنجم سیما پخش شد، اظهار کرد: امروز جمع دیگری از دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر از من برای حضور در دانشگاه دعوت کردند و توفیق حضور در این دانشگاه را داشتم.

وی افزود: آن‌جا جلسه خوبی برگزار شد. اما، برخی از دانشجویان که سلیقه آن‌ها گفت‌وگو نبود وارد سالن شده و از اواسط برنامه شروع به شعاردادن کردند.

سخنگوی دولت گفت: صداها مزاحم گفت‌و شنود بود و ما هم مقداری از سخنان آن‌ها را شنیدیم و مقداری هم خواستیم که نمایندگان ‌آن‌ها پشت تریبون آمدند. دو یا سه نفر از نمایندگان آن‌ها سخنانشان را پشت تریبون مطرح کرده و با یکدیگر گفت‌وشنود کردیم.

وی ادامه داد: مشاهده کردم که گفت‌وگو مطابق با سلیقه آن‌ها نبود و سلیقه متفاوتی داشتند. البته این سلیقه را در شان دانشگاه نمی دانستم. اما، در حد توان به این سلیقه متفاوت احترام گذاشته و از آن‌ها برای گفت‌وگو با بیش از آن دو نماینده دعوت کردیم و در حد توان گفت‌وگو شد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه تحرک، پویایی و حرارت همچنان در دانشگاه زنده است و سلیقه‌ها و نگاه‌های متفاوت گویای زنده‌بودن دانشگاه است، تصریح کرد: امروز هم کلاس‌های ما در دانشگاه‌ها فعال است و هم فعالیت های دانشجویی ما جدی است. البته برخی سلیقه‌های ما با یکدیگر متفاوت است و یا برخی حرکات را در شان دانشگاه نمی‌دانیم.

وی افزود: نیمه پر لیوان زنده بودن، پویابودن و زیبابودن تعاملات و گفت‌وگوهای دانشجویی است که باید این مسیر را با قوت، جدیت و سرعت مضاعف پیش برویم تا باب گفت‌وگو، مذاکره، تبادل نظر و مباحثه بیش از گذشته باز باشد. 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا رفتن به دانشگاه‌ها و گفت‌وگو با دانشجویان را ادامه می‌دهد یا خیر، تصریح کرد: حتما این حضور ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: فردی که فضای دانشگاهی را بشناسد و با آن آشنا باشد، می داند که این فضا همواره پرشور بوده است. البته برخی اقدامات هنجارهای فرهنگی جامعه ما یا محیط های علمی ما چنین اقداماتی را شاهد نبود. این ها به نظر من چون ضد فرهنگ اصیل کشور ما است، چنان ماندگار نخواهد بود. یعنی یک دوره ای شاید به خاطر کمبود گفت‌وگوها بعلت کرونا، ناراحتی‌های اخیر و یا فضاسازی رسانه‌ای برای ترویج ضد ارزش‌ها در رسانه های معاند طبیعتاً تاثیر موقتی گذاشته و زودگذر خواهد بود. 

بهادری جهرمی با بیان اینکه گفتمان تبادل نظر و اظهارنظرهای آزاد دوطرفه حتماً گفتمان پیروز در دانشگاه است، تاکید کرد: اساساً ذات دانشگاه این گفتمان را می‌پسندد و هاضمه‌اش این گفتمان را می پذیرد نه گفتمانی که در خور شان دانشگاه نیست.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا در این جلسه سخنی مطرح شد که قابل طرح در رسانه‌های رسمی کشور نباشد، بیان کرد: هنگامی که در یک جلسه دانشجویی حاضر می شویم، مطلع هستیم که بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی تصاویر این جلسات را به صورت زنده پخش می کنند. بسیاری از خبرگزاری های داخلی و خارجی تصاویر این جلسه را هم به صورت زنده پخش کردند.

وی افزود: فکر می کردیم اگر سوال یا نکته‌ای مطرح می‌شود که قابلیت پاسخگویی ندارد و یا گفتمان خود را این‌گونه نمی دیدیم که از عملکرد دولت و گفتمان جمهوری اسلامی در حد توان دفاع کنیم البته نه اینکه بگوییم خطایی نیست. چرا که هر کشور، ملت، انسانی و یا هر موجود مختاری در زندگی خود خطا دارد، این دولت هم قطعاً خطا دارد و کشورمان نیز مشکلات بسیاری دارد. اما، اینکه نشود درباره آن صحبت کرد اینگونه نیست و هیچ گاه چنین احساسی نداشتیم.

بهادری جهرمی بیان کرد: برخی از شعارها ضد ارزش  و ضد فرهنگ هستند و ما نمی پسندیم که این شعارها از زبان هیچ انسانی بشنویم به ویژه اینکه آن انسان دانشجو باشد. البته علاقه ای هم ندارم که پخش شود. چرا که طبیعتاً هر فردی که سخن ناشایستی به زبان بیاورد خود آن فرد زیر سوال می رود.

وی با بیان اینکه امروز نگران این عزیزان بودم، ادامه داد: امروز افرادی که شعارهای ضد ارزش و ضد فرهنگ را سر می دادند، هنگامی که تصویربرداران می خواستند تصویر این افراد را پخش کنند همان افراد می گفتند که از ما تصویر نگیرید و به نوعی از کلام و حرکاتی که داشتند، خجالت می کشیدند. همان جا اعلام کردم که این نیمه پر لیوان است و نشان می دهد که دانشجو از ناشایست بودن این حرکات آگاه است و به همین دلیل خجالت می کشد.

سخنگوی دولت در پایان گفت: امیدوارم مسیر گفت‌وگو، تبادل نظر، اظهار نظر متقابل و طرح بحث و سوال و پاسخ به آن سوالات باقی بماند که این مسیر، مسیری ماندگار است.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.