آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه توجه به آفریقا را از اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم خواند و با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک با آفریقای جنوبی، تانزانیا و زیمبابوه در آینده، بر تجارت متوازن با این قاره تأکید کرد.

هادی نیوز: جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «آخرین وضعیت روابط اقتصادی کشورمان با قاره آفریقا» امروز (یکشنبه) ۱۵ آبان ماه به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور اعضای ستاد مرکب از مدیران دستگاه‌های ذیربط برگزار شد.

در این نشست، صفری با تأکید بر اهمیت قاره آفریقا در توسعه تجارت ایران، توجه به آفریقا را از اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم خواند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از برگزاری نشست کمیسیون مشترک با آفریقای جنوبی، تانزانیا، زیمباوه در ماه‌های آتی خبر داد و بر تجارت متوازن با قاره آفریقا تأکید کرد و افزود:  برای پایداری تجارت با قاره آفریقا لازم است، صادرات متوازن باشد، بدین معنا که رقم صادرات و واردات متوازن و برابر باشد. فلذا لازم است علاوه بر صادرات خدمات مهندسی و.. به آفریقا تلاش کنیم نیاز داخلی کشور به محصولات کشاورزی، دامی و مواد اولیه معدنی را از قاره غنی آفریقا تأمین کنیم.

وی همچنین در خصوص تلاش‌ها برای ایجاد ارتباطات در زمینه قرنطینه گیاهی و ایجاد فضای لازم برای صادرات پایدار کشور توضیحاتی ارائه داد و افزود: زمینه فعالیت‌های صادراتی در بخش‌های خدماتی به قاره آفریقا بسیار مهیا است برای مثال موریس به شیلات ما احتیاج دارد و لنج‌های ایرانی می‏‌توانند در موریس مستقر شوند و فعالیت‌های شیلاتی برای آن کشور انجام دهند و کسب سود کنند. همچنین در زمینه صدور خدمات مهندسی به آفریقای جنوبی ما نسبتاً موفق عمل کرده‌ایم، ولی کماکان می‌توانیم پروژه‌های عمرانی بیشتری در دست بگیریم.

معاون دیپلماسی اقتصادی از آمادگی وزارت امور خارجه برای برگزاری ویدئو کنفرانس سفرای ایران در کشورهای آفریقایی با وزارتخانه‌های مختلف به منظور کسب آگاهی دقیق از پتانسیل‌های کشورهای مقصد خبر داد و ادامه داد: پتانسیل‌های فراوانی در بخش انرژی، بهداشت و درمان، آموزش‌های حرفه‌ای به پرسنل کشورهای آفریقایی و علی الخصوص فضای کار برای شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد که می‌تواند هدف گذاری صادراتی جمهوری اسلامی ایران را طی دو سال آینده افزایش دهد.

لزوم صدور خدمات مهندسی، ساخت سد و نیروگاه و کشت فراسرزمینی، راه‌اندازی خط کشتیرانی و خطوط مستقیم هوایی بین ایران و کشورهای آفریقایی، موانع اجرایی شدن کشت فراسرزمینی و تشکیل ستاد آفریقا از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت و مصوبات پیشین پیگیری شد و حاضران در این جلسه در خصوص موضوعات مطرح شده، بحث و راهکارها و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.