خشم جهان اسلام از بی‌حرمتی غرب؛ اتحاد مسلمین پررنگ‌تر از جنایت افراطیون است

مسلمانان جهان اسلام در کشورها و نقاط مختلف دنیا با راهپیمایی، تجمع اعتراضی، تحریم کالاهای ساخت سوئد و هلند و درخواست‌هایی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک و اخراج سفرای 2 کشور، خشم و انزجار خود از بی‌حرمتی غربی‌ها را نشان دادند.

هادی نیوز: روز شنبه ۲۱ ژانویه/اول بهمن‌ ماه «راسموس پالودان» رهبر حزب دانمارکی اسلام‌ستیز و افراطی «استرام کورس» در اقدامی اهانت‌آمیز اقدام به سوزاندن قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در استکهلم پایتخت سوئد کرد. این اقدام جنایتکارانه یک بار دیگر در روز دوشنبه، سوم بهمن ماه/ ۲۳ ژانویه، و در هلند تکرار شد تا مسلمانان جهان در اقصی نقاط دنیا یکصد این هتک حرمت را محکوم کنند.

 یمن: غرب، ورشکسته اخلاقی است

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن شامگاه روز شنبه، آتش زدن قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد و آن را یک اقدام خصمانه علیه اسلام و مسلمانان دانست. شبکه خبری «المسیره» به نقل از انصارالله گزارش داد که دولت سوئد مسئول این اقدام پست و غیر مسئولانه است؛ زیرا اجازه داده است که چنین اقدامی در یک تظاهرات صورت بگیرد. انصارالله تأکید کرد که اقدامات خصمانه مکرر در غرب علیه مقدسات اسلامی، نشانگر ورشکستگی اخلاقی و سیاسی است که دولتهای غربی گرفتار آن شده‌اند، ولی شکست آنان در اداره امور این کشورها، توجیهی برای دشمنی با مسلمانان نیست. پس از این بیانیه، مردم یمن از استان‌های مختلف به خیابان‌ها آمدند و بات راهپیمایی‌های گسترده باشکوه، این اقدام غربی‌ها را محکوم و بر حمایت خود از مقدسات اسلامی تاکید کردند.

تظاهرات‌کنندگان یمنی ضمن ابراز خشم از اقدام جنایتکارانه‌ای که در سوئد رخ داد، سکوت برخی از دولت‌های عربی و اسلامی در قبال این جنایت را محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات شعارهایی نظیر «خشم خشم خشم.. قرآن یاران خود را دارد و ستمگر رسوا خواهد شد»، «کسی آیات را به آتش بکشد، صهیونیست و آمریکایی است»، «آتش زدن قرآن تعرض است»، «قرآن کتاب خداست.. دشمنان خدا قرآن را آتش زدند»، «مسلمانان متحد شوید و از حیله دشمنان نترسید» سر دادند.

«محمد جابر عوض» استاندار استان صعده نیز طی نطقی در این تظاهرات هتک حرمت به قرآن کریم تحت تدابیر امنیتی پلیس سوئد را تقبیح و در عین حال اشاره کرد که این عمل در ادامه اقدامات سریالی اسلام‌ستیزانه صورت گرفته است. «شمس الدین شرف الدین» مفتی یمن نیز با اعلام انزجارش از چنین رخدادی، از کشورهای اسلامی خواست تا روابط دیپلماتیک خود را با سوئد و تمام کشورهایی که آشکارا با مقدسات اسلامی دشمنی می‌کنند، قطع کنند.

کویت: این اقدام تحریک آمیز، عواقب خطرناک دارد

«سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر امور خارجه کویت اهانت برخی گروه‌های افراطی به قرآن کریم و سوزاندن آن را محکوم کرد و درباره پیآمدهای آن هشدار داد. بنابر گزارش شبکه «الجزیره»، الصباح تاکید کرد: «این حادثه احساسات مسلمانان در سراسر جهان را جریحه‌دار کرده و می‌تواند اقدام تحریک‌آمیز خطرناکی برای آن‌ها باشد». وزیر خارجه کویت از جامعه جهانی خواست تا به مسئولیت خود برای توقف این اقدامات غیر قابل قبول، هرگونه نفرت‌پراکنی و افراط‌‌گرایی و مجازات عاملان آن و نیز ترویج ارزش‌های گفت‌وگو، مسامحه و همزیستی مسالمت‌آمیز بین‌ ملت‌ها و ممانعت از هر گونه اهانت به ادیان آسمانی، عمل کند. کویتی‌ها نیز همگام با مواضع رسمی دولت‌شان، خواستار تحریم کالاهای ساخت این دو کشور شدند. نمایندگان پارلمان کویت نیز در واکنش به اهانت به قرآن کریم در سوئد خواستار تحریم این کشور شدند.

لبنان: حزب‌الله سکوت نخواهد کرد

جنبش‌ حزب‌الله لبنان روز یکشنبه در بیانیه‌ای به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد واکنش نشان داد. به گزارش وبگاه «العهد» در این بیانیه آمده بود: «حزب‌الله به‌شدت سوزاندن قرآن کریم در سوئد  را محکوم و این اقدام جنایتکارانه شنیع علیه دین اسلام و نمادهای مقدس اسلامی را تقبیح می‌کند. این اقدام توهین بزرگی به امت اسلامی در سراسر جهان از شرق تا غرب است و به هیچ عنوان نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد. مسئولیت این اقدام قبیح را کاملا برعهده دولت سوئد می‌دانیم و از آن می‌خواهیم فورا برای مجازات عاملان و جلوگیری از تکرار چنین جنایتی اقدام نماید. ما از دولت‌های اسلامی، مراجع، ارگان‌ها و نهادهای اسلامی می‌خواهیم که این اهانت بزرگ را محکوم کنند و در جهت شکل‌دهی افکار عمومی جهانی به منظور جلوگیری از وقوع چنین کارشکنی‌های خطرناکی دست به کار شوند».

عراق: نه به سوئد، آری به قرآن

رسانه‌های خبری عراقی از جمله «السومریه» روز دوشنبه گزارش دادند که مردم این کشور در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در کشور سوئد، مقابل سفارت کشور آن در بغداد تظاهرات برپا کردند تا اعتراض خود نسبت به این اقدام غیراخلاقی غربی‌ها را نشان دهند. یک منبع در وزارت کشور به «خبرگزاری فرانسه» گفت که هزاران هزار عراقی بعدازظهر روز دوشنبه، در مقابل سفارت سوئد تجمع کرده و حتی با وجود خشونت پلیس و درگیری‌های حاشیه‌ای به تجمع خود ادامه دادند. تظاهرکنندگان عراقی شعارهایی از جمله «نه به سوئد، آری به قرآن» سر دادند.

ترکیه: سوئد اشتباه نکن، ما حافظ قرآن هستیم

ده‌ها هزار تن از مسلمانان شهر «باتمان» در جنوب شرقی ترکیه روز دوشنبه در اعتراض به اقدام موهن سیاستمدار سوئدی در سوزاندن قرآن کریم به خیابان‌ها آمدند. به گزارش منابع خبری ترکیه، در این مراسم که با شعار «حفاظت از قرآن کریم» برگزار شد، مسئولان شهری، نمایندگان احزاب، سازمان‌های غیردولتی و علمای اسلامی حضور داشتند. معترضان ترکیه‌ای تابلوهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «سوئد اشتباه نکن، ما حافظ قرآن هستیم، سوزاندن قرآن را متوقف کنید و توهین به مسلمانان را متوقف کنید در دستان خود داشتند.»

معترضان در این مراسم شعارهایی را به زبان ترکی و کردی علیه هتک حرمت به قرآن کریم سر دادند. در این تظاهرات برخی از مقام‌های شهری و سران احزاب به دولت ترکیه در زمینه روابط با سوئد و میزبان شدن برای استقبال از مقامات این کشور هشدار دادند. 

وزارت خارجه ترکیه، امروز (سه‌شنبه، ۲۴ ژانویه)، هتک حرمت قرآن کریم در هلند را محکوم و سفیر هلند را فراخواند. وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ما هتاکی رذیلانه یک فرد ضد اسلام در لاهه هلند را که کتاب مقدس ما، قرآن کریم را هدف قرار داد، به شدت محکوم می‌کنیم. مردم ترکیه در مساجد خود با برگزاری مراسماتی این اقدام را محکوم کردند.

علاوه بر این، شماری از تظاهرات‌کنندگان خشمگین این کشور پرچم سوئد را مقابل کنسولگری استکهلم در استانبول به آتش کشیده‌اند. رسانه‌های ترکیه همچنین تصاویری از تظاهرات‌کنندگانی منتشر کردند که شامگاه شنبه، قصد داشتند به کنسولگری سوئد در استانبول حمله کنند. با این حال، نیروهای امنیتی ترکیه از این اقدام ممانعت به عمل آورند.

روسیه: مسلمانان! اروپا در حال انحلال است...

پایگاه خبری «راشاتودی» در گزارشی نوشت که هفت نهاد معنوی روسیه به مسلمانان اعلام کردند که سوزاندن قرآن کریم در سوئد نشان دهنده انحلال اروپا، گسترش نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و ضدیت با اسلام در آن است. این نهادهای مذهبی در روسیه طی بیانیه‌ای تصریح کردند: «سوزاندن علنی قرآن کریم در پایتخت سوئد گواهی بر زوال عمیق جامعه اروپایی است. آنچه به عنوان مظهر آزادی بیان و آزادی مذهب معرفی می‌شود، در حقیقت چیزی جز تجاوز وحشیانه به ارزش‌های معنوی بشریت نیست که نه تنها بین مسلمانان و حتی معتقدان به سایر عقاید خشمگین رد می‌شود. این ضربه‌ای است به همه ادیان و با کمال تاسف متذکر می‌شویم که شعارهای آزادی بیان و حمایت از ارزش‌های لیبرال تنها به پوششی برای مظاهر نژادپرستی، بیگانه‌هراسی، نفرت از اسلام و ایده‌های برتری غرب بر سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تبدیل شده‌اند».

مصر: برای تفهیم غرب، کالاهای سوئدی و هلندی تحریم شود

الازهر مصر امروز (چهارشنبه، ۲۵ژوئیه) از شهروندان جهان عرب و مسلمانان خواست تا تمامی محصولات هلندی و کالاهای سوئدی را بایکوت کرده و در حمایت از قرآن کریم موضعی قوی و واحد اتخاذ کنند. الازهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم تمامی محصولات هلندی و کالاهای سوئدی، «پاسخ مناسبی به دولت‌های این دو کشور در توهین به یک و نیم میلیارد مسلمان و پافشاری آن‌ها در حمایت از جنایات نفرت‌انگیز و وحشیانه تحت لوایی غیرانسانی و غیراخلاقی که آزادی بیان می‌نامند».

همچنین تاکید کرد که اقدامی همچون سوزاندن قرآن کریم به مثابه «دیکتاتوری هرج‌ومرج‌گونه، بی اخلاقی و سلطه بر مردم شریفی است که با خدا و هدایت آسمان‌ها ​​پیوند دارند». در ادامه بیانیه، بر لزوم پایبندی ملت‌های عرب و جهان اسلام به این تحریم تاکید و خاطرنشان کرده بود که فرزندان، جوانان و زنان خود را با آن آشنا کنند و بدانند که هرگونه اکراه یا سهل انگاری در این موضوع، کوتاهی صریح در حمایت از دین است. پیش‌تر الأزهر مصر اقدام گروه‌های افراطی در سوئد مبنی بر سوزاندن قرآن کریم را بشدت محکوم کرده و خواستار جلوگیری از هر گونه اهانت به مقدسات اسلامی شده بود. الأزهر تأکید داشت که سوزاندن قرآن کریم در سوئد بیانگر همدستی مسئولان این کشور و تلاش آن‌ها برای اهانت به مقدسات اسلامی و تحریک مسلمانان است.

فلسطین: فقط کتاب خدا

فلسطینی‌ها با برگزاری مراسماتی در مساجد، اقدامات افراطیون غربی علیه ارزش‌های اسلامی را محکوم کردند. مردم در این مراسمات، پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن‌ها شعارهایی همچون «فقط کتاب خدا» و «قرآن، از بزرگترین مقدسات ماست» نوشته شده بود. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز با صدور بیانیه‌ای هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم دانست.

«حازم قاسم» سخنگوی این جنبش، ضمن محکوم کردن سوزاندن قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد، تأکید کرد که این اقدام باعث جریحه‌دار شدن احساسات تمام مسلمانان جهان شده و تعرضی آشکار به اعتقادات آن‌ها به شمار می‌آید. او در ادامه از سوئد خواست که برای ارتکاب این جنایت از مسلمانان عذرخواهی کند. سخنگوی حماس همچنین اشاره کرد که چنین اقدام افراطی می‌تواند باعث گسترش تنفر و دامن زدن به خشونت و ایجاد فضای مناسبی برای تندروی در جهان شود. او در پایان از جامعه بین‌الملل خواست که برای متوقف کردن چنین اقدام مذمومی و به منظور رد هرگونه نفرت، افراط‌گرایی و بازخواست عاملان آن مسئولیت خود را ایفا کند.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس: احساسات میلیون‌ها مسلمان جریحه‌دار شد

بعد از افزایش واکنش‌ها، کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، امارات، اردن و اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز در بیانیه‌‌هایی این اقدامات جنایتگارانه گروه‌های افراطی در هلند و سوئد، هتک حرمت قرآن کریم و سوزاندن آن را محکوم کردند. وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام اهانت‌آمیز، تأکید کرد که پاره کردن قرآن کریم در هلند احساسات میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان را جریحه‌دار می‌کند. وزارت خارجه امارات نیز بر مخالفت این کشور با هر گونه اقداماتی برای برهم زدن امنیت و ثبات که بر خلاف ارزش‌ها و اصول انسانی و اخلاقی است، تأکید کرد. وزارت خارجه اردن هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم، تأکید کرد که سوزاندن قرآن کریم اقدامی خطرناک و نماد اسلام‌هراسی و تحریک به خشونت و اهانت به ادیان است و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را نوعی آزادی تلقی کرد.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.