آخرین اخبار از زلزله ۵.9 ریشتری در خوی/ 3 کشته و 665 مصدوم/ تخریب منازل در «فیرورق» کانون زلزله

فرماندار خوی از افزایش آمار تلفات زلزله 5.9 ریشتری شامگاه شنبه در شمال آذربایجان غربی به 3 کشته و 665 زخمی خبر داد.

هادی نیوز: زلزله ۵.۹ریشتری شهرستان خوی را لرزاند.

این زمین لرزه در ساعت  ۲۱:۴۴:۴۴ در طول جغرافیایی ۴۴.۹۰، عرض جغرافیایی ۳۸.۵۹ و عمق زمین‌لرزه ۷ کیلومتری و در ۶ کیلومتری خوی رخ داده است.

کانون این زلزله در ۱۱۷ کیلومتری ارومیه و ۱۳۴ کیلومتری شهر تبریز است.

مشاهدات اولیه خبرنگار فارس از حجم بالای تخریب منازل و ساختمان‌ها در شهرستان خوی حکایت دارد.

 

ساعت ۲۲:۱۵

هلال احمر آذربایجان‌ غربی به حالت آماده باش درآمد

محبوبی سرپرست هلال‌احمر استان آذربایجان غربی نیز اظهار داشت: در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در استان آذربایجان غربی، حوالی خوی ۴ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند‌ و تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده باش درآمدند.

وی ادامه داد: هنوز اطلاعات دقیقی از میزان خسارات احتمالی این حادثه در دست نیست.

نمایی از خسارت زلزله در شهر خوی

همچنین به گفته خالدی سخنگوی اورژانس کشور شدت بالای زلزله باعث ترک خوردگی بیمارستان خوی نیز شده است. 

تعدادی آمبولانس از تبریز و ارومیه نیز به شهرستان خوی اعزام شده‌اند. 

ساعت ۲۲:۳۵

۱۵ تیم ارزیاب برای بررسی خسارت زلزله به مناطق زلزله زده خوی اعزام شدند

ذبیح الله کاظمی فرماندار خوی نیز از اعزام 15 تیم ارزیاب برای بررسی خسارات خبر داده است.

وی ادامه داد: به محض اطلاع از وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری دقایقی پیش، ۱۵ تیم ارزیاب از این شهرستان برای بررسی خسارت احتمالی به کانون زلزله اعزام شدند.

همچنین دمای هوای منفی و شروع بارش برف باعث شده است تا امشب مردم خوی و شهرهای اطراف شب سردی را سپری کنند.

ساعت ۲۲:۵۵

تداوم وقوع پس لرزه‌ها در خوی مدارس را غیرحضوری کرد

پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش آذربایجان غربی، به جهت وقوع زمین‌لرزه خوی در روز شنبه و همچنین استمرار پس‌لرزه‌های نسبتاً شدید، آموزش در مدارس این شهرستان در تمامی مقاطع تحصیلی (دولتی و غیردولتی)؛ طی روز یکشنبه (۹ بهمن ماه)، به صورت مجازی است.

همچنین بعد از زمین لرزه شدید ۵.۹ ریشتری، تا به این لحظه ۷ پس لرزه در مقیاس های مختلف شهرستان خوی را لرزانده است.

 

ساعت ۲۳:۰۵

آماده باش قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش

امیر سرتیپ حاجیلو فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نزاجا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی دستور آماده‌باش به تمام یگان‌های تابعه قرارگاه شمال‌غرب صادر شد.

وی افزود: تیپ ۲۶۴ سلماس، تیپ ۳۲۱ مرند و گروه ۴۳۳ مهندسی شهید آبشناسان قوشچی که دارای ادوات سنگین مقابله با بلیات طبیعی هستند بصورت آماده‌باش درآمده و در صورت نیاز آماده اعزام به مناطق آسیب دیده از زلزله هستند.

ارشد نظامی ارتش در شمالغرب تصریح کرد: در ساعات اولیه حادثه فرماندهان تیپ‌های نزدیک به منطقه، کارشناسان عمرانی و تاسیسات و بهداشت و درمان به منطقه اعزام شده‌اند.

وی عنوان داشت: طی تماسی با معاون سیاسی امنیتی و معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی ضمن اعلام آمادگی صددرصد قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش برای اعزام کمک‌های اولیه و تجهیزات اسکان به مناطق زلزله‌زده، آخرین وضعیت این مناطق نیز بررسی و دستورات لازم صادر شد.

امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز طی تماسی با فرمانده قرارگاه شمالغرب ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان دستور آماده‌باش صددردی یگان‌ها را صادر کردند.

همچنین با دستور ارشد نظامی ارتش در شمالغرب، بیمارستان امام علی (ع) تبریز و بیمارستان ۵۲۳منطقه ارومیه ارتش نیز برای پذیرش ، تخلیه و اعزام کادر درمان به مناطق زلزله‌زده به حالت آماده‌باش صددردی در آمده است.

ساعت ۲۳:۲۰

 تاکید معاون اول بر امدادرسانی سریع به وضعیت مصدومان احتمالی

معاون اول رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را پیگیری کرد.

محمد مخبر در این تماس‌ها، امدادرسانی سریع و رسیدگی به وضعیت مصدومان احتمالی در ساعات اولیه را ضروری دانست و بر بسیج همه نیروها و امکانات برای کمک به زلزله زدگان تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهور در این ارتباط تلفنی ارائه گزارش‌های تکمیلی و مستمر را در ساعات آتی خواستار شد و بر آمادگی کامل برای پشتیبانی از عملیات امدادی در منطقه در صورت نیاز خبر داد.

گفتنی است ۲۸ دی ماه نیز زلزله‌ای به قدرت ۵.۴ ریشتر در نزدیکی این شهرستان به وقوع پیوسته بود که با خساراتی به منازل شهری و روستایی و مصدومیت همراه شده بود.

ساعت ۲۳:۴۵

خرابی زلزله در شهر فیرورق خوی کانون زلزله/ بارش برف در مناطق زلزله زده

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی به خبرنگار فارس گفته تعداد مصدومان زلزله زیاد است اما تاکنون فوتی گزارش نشده است.

همچنین به گفته روابط عمومی شرکت فرودگاه ها؛‌ فرودگاه خوی پس از زمین لرزه امشب، عملیاتی و آماده پذیرش پرواز است.

 

 شهر فیرورق

 

بارش برف در مناطق زلزله زده خوی

ساعت ۰۰:۱۰

بیمارستان صحرایی ایجاد می‌شود

سالم خویی رییس ستاد بحران خوی نیز اظهار داشت:‌درحال برپایی بیمارستان صحرایی هستیم لذا از مردم ارامش خود را حفظ کنند.

 

ساعت ۰۰:۲۰

۱۲۲ مصدوم و ۲ فوتی تا این لحظه

به گفته خالدی سخنگوی اورژانس کشور تا این لحظه 122 مصدوم داشته‌ایم و گزارشاتی نیز مبنی بر فوت 2 هموطن در شهرستان خوی واصل شده است.

از این تعداد مصدومان؛ ۱۱۵ نفر اهل خوی و ۷ نفر مابقی اهل شهر سلماس هستند. 

 

ساعت ۰۰:۳۰

 باز بودن کلیه راه‌های ارتباطی شهرستان خوی

پیمان آرامون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در پی وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی با بررسی‌های فوریِ وضعیتِ محورهای ارتباطی این شهرستان مشخص شد هیچ آسیبی به راه و ابنیه فنی وارد نشده است و مشکلی برای اعزام خودروهای امدادی وجود ندارد.

وی با اشاره به بارش سنگین برف در محورهای ارتباطی شهرستان خوی اضافه کرد: راهداران در محورها مستقر هستند و تعدادی نیروی کمکی نیز از شهرستان های اطراف برای افزایش اکیپ های برفروبی و نمک پاشی در راستای تسهیل تردد جاده ای اعزام شدند.

 

ساعت ۱بامداد

افزایش شمار مصدومان زلزله خوی به۵۸۰نفر

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: تعداد مصدومان تاکنون ۵۸۰ نفر گزارش شده است.پیش بینی های لازم برای تامین سوخت در مناطق زلزله زده صورت گرفته  و هیچ کمبودی وجود ندارد . از فردا توزیع غذای گرم توسط نیروهای امدادی،  بسیج و گروهای جهادی در مناطق آسیب دیده آغاز می شود . وزیر کشور و رییس جمعیت هلال احمر در مسیر حضور در مناطق زلزله زده خوی هستند و تا ساعتی دیگر در این مناطق حضور خواهند داشت. آقای رئیس جمهور و معاون اول ریاست جمهوری تماس تلفنی داشتند و دستور بسیج امکانات برای امداد رسانی را صادر کردند. هماهنگی های لازم در جهت بسیج امکانات امدادی استان و مرکز وجود دارد.

گزارش خبرنگار فارس از شهر زلزله زده فیرورق

ساعت 2:20 

مدیر بحران شهرستان خوی گفت: در اثر زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در خوی ۲ نفر فوت کرده اند و مابقی آمار منتشره در خصوص تعداد فوتی ها صحیح نیست.

 

ساعت 3:00 

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وقوع زمین لرزه نسبتا شدید ۵.۹ ریشتری در خوی گفت: این زمین لرزه تاکنون ۵۸۰ مصدوم و ۲ نفر فوتی داشته است.

محمدصادق معتمدیان بامداد یکشنبه گفت: از این تعداد، ۱۶ نفر جهت درمان به سلماس اعزام شدند، ۶ نفر تحت عمل جراحی قرار گرفته و ۲۰ نفر هم به دلیل شدت جراحات در بیمارستان بستری هستند.

به گفته وی، بیشتر مصدومان به صورت سرپایی مداوا سده و از مراکز درمانی مرخص شدند.

 

ساعت 7:15 

فرماندار خوی در گفت و گو با فارس از افزایش آمار تلفات زلزله شامگاه شنبه در شمال آذربایجان غربی به ۳ کشته و ۶۶۵ زخمی خبر داد. 

 

ساعت 7:45

احمد وحیدی وزیر کشور با حضور در مناطق زلزله زده ضمن بازدید از روند امداد رسانی دستورات لازم را برای تامین نیازهای مردم صادر کرد.

 

فیلم| آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده خوی از زبان وزیر کشور

ساعت 7:55

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر از توزیع ۳۹۵ دستگاه چادر در ۱۲ روستای حادثه دیده و برپایی ۱۷ اردوگاه اسکان اضطراری در شهر خوی و روستاهای متاثر از زلزله ۵/۹ ریشتری خبر داد و اظهار داشت: تا ساعت ۴و نیم صبح یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ تیم‌های امدادی هلال احمر موفق به ارزیابی ۲۵ روستای حادثه دیده شده‌اند.

وی افزود: تا این ساعت ۶۷ تیم امدادی از شعب هلال احمر آذربایجان‌غربی و تیم‌های واکنش سریع استان‌های همجوار مشغول امدادرسانی و ارزیابی مناطق زلزله زده هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: تا ساعت ۴ و نیم صبح ۳۹۵ دستگاه چادر، ۱۰۰ دستگاه بخاری برقی توزیع و ۱۷ اردوگاه اسکان اضطراری به ظرفیت  یک هزار و ۲۰ دستگاه برپا شده است.

گفتنی است، هم اکنون رئیس جمعیت هلال احمر با همراهی دبیر کل این جمعیت و رئیس سازمان امداد و نجات در منطقه زلزله زده حضور دارند.

 

ساعت 8:00

امیر سرتیپ حاجیلو فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نزاجا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: بعد از بررسی‌های اولیه میزان خسارت در مناطق زلزله‌زده تعداد ۲دستگاه تریلی، ۲دستگاه بیل مکانیکی، ۲دستگاه لودر به پادگان خوی اعزام شدند.

وی افزود: تعداد ۵ دستگاه کمپرسی ده تن برای بارگیری اقلام کمکی ارسال شده از تهران نظیر چادر و مواد خوراکی در فرودگاه ارومیه مستقر شده و به مناطق زلزله‌زده ارسال شد.

ارشد نظامی ارتش در شمالغرب تصریح کرد: هم اکنون تعداد ۹ دستگاه از آمبولانس‌های ارتش بطور مداوم درحال انتقال مصدومان زلزله‌زده به شهرهای اطراف هستند.

شامگاه شنبه زلزله ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در مقیاس ریشتر خوی را لرزاند. این زمین لرزه در ارومیه و تبریز نیز احساس شد و به ۷۰ روستا آسیب وارد کرد.

 

ساعت 8:20

مقاوم سازی واحدهای مسکونی خوی‌ در دستور کار قرار دارد

احمد وحیدی بامداد یکشنبه در حاشیه سفر مناطق زلزله زده خوی، اظهار کرد: دولت عزم جدی برای ارائه خدمات به زلزله زدگان و مقام سازی واحدهای مسکونی این منطقه دارد.

وی با درخواست از رسانه‌ها برای ارائه توصیه‌های لازم به زلزله زدگان، افزود: رسانه‌ها باید در حفظ آرامش مردم و جلوگیری از وارد شدن استرس به آنان برای تسریع در خدمات‌رسانی تلاش کنند.

وحیدی در رابطه با ارائه تسهیلات حمایتی به زلزله زدگان، گفت: بسته‌های تسهیلاتی شهری و روستایی در این راستا در حال بررسی است تا حمایت لازم زلزله زدگان به عمل آید.

وی همچنین به تعیین تکلیف دانشجویان مراکز آموزشی این شهرستان نیز تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه فصل امتحانات است و بسیاری از دانشجویان این شهرستان غیربومی هستند، باید نسبت به تعیین تکلیف آنان سریعاً اقدام کرد.

وزیر کشور همچنین اضافه کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده، به واحدهای مسکونی نوسازی که مقاوم‌سازی شده بودند، آسیبی نرسیده است؛ البته تعداد اندکی از واحدهای نوساز غیر استاندارد نیز آسیب جدی دیده‌اند که باید با ناظرین آنان برخورد جدی به عمل آید.

 

 

ساعت 8:35

جریان گاز در شهرستان خوی پایدار است

علیرضا شیخی مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی که دقایقی بعد از وقوع زلزله عازم شهرستان خوی شد اظهار داشت: اولین اقدام مردم در جاهایی که آسیب دیده‌اند قطع گاز از شیر اصلی و همچنین تماس با شماره تلفن ۱۹۴ است.

وی ادامه داد: زلزله به تاسیسات گاز آسیب نزده و جریان گاز در خوی پایدار است.

شیخی خاطرنشان کرد: هفت علمک خانگی در شهر خوی، دچار آسیب شدند که با اقدام فوری نیروهای امداد شرکت گاز تعمیر شدند.

 

ساعت 8:50

اقلام امدادی از ۱۳ استان کشور در راه خوی

حامد سجادی معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ تخته چادر اسکان اضطراری، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تخته پتو، ۶هزار و ۸۰۰ تخته موکت ۶ متری، ۲ هزار و ۵۰۰ هیتر و چراغ والور و ۵ هزار و ۵۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته در حال ارسال به منطقه زلزله زده است.

سجادی افزود: این اقلام از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، تهران، زنجان، قزوین، قم، گلستان، گیلان، مرکزی، مازندران و همدان ارسال شده است که در ۲ فروند هواپیما و تعدادی تریلی و کامیونت در حال ارسال به منطقه است.

وی تاکید کرد: این اقلام به جز موجودی انبارهای هلال احمر آذربایجان‌غربی است.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.