در گفتگو با بصیرت بیان شد:

راهبرد اصلی انقلاب اسلامی ایران گسترش مناسبات با همسایگان است

کارشناس مسائل غرب آسیا: ریاض و تهران در منطقه غرب آسیا دارای جایگاه ویژه‌ای هم در بین کشور‌های منطقه و هم در زمینه امنیت خلیج‌فارس دارند و نزدیکی دو کشور به یکدیگر تعیین‌کننده مناسبات منطقه‌ای و موازاتی به نفع کشور‌های منطقه باشد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان، پیش از ظهر پنجشنبه (۲۶ مرداد ۱۴۰۲) با استقبال مقامات عربستان وارد فرودگاه ریاض شد. سفر امیر عبداللهیان به عربستان به دعوت رسمی «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود و به منظور دیدار با برخی از مقامات عالی‌رتبه این کشور انجام شده است.

وی در این‌باره در صفحه خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: امروز در ریاض با همتایم فیصل بن فرحان به مدت سه و نیم ساعت دیدار و گفت‌وگوی ثمربخش داشتیم. او درباره محور این گفتگو‌ها افزود: در خصوص آخرین وضعیت توسعه روابط دوجانبه و همکاری در زمینه‌های مورد علاقه فیمابین و همچنین تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و جهان اسلام گفتگو کردیم.

در همین راستا امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود در ریاض گفت: خرسندم امروز گفتگو‌های نتیجه‌بخش و مهمی را در ریاض داشتیم. ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم در منطقه غرب آسیا و جهان اسلام هستند. طرفین مصمم هستیم روابط خود را در همه زمینه‌ها گسترش دهیم. خوشبختانه امروز روابط دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است.

در حاشیه این سفر سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض رسماً پس از هفت سال ۱۶ خرداد ماه با حضور برخی از مقامات ایرانی و عربستانی بازگشایی شد و علیرضا عنایتی، سفیر معین ایران در عربستان نیز که در این سفر حضور داشت به زودی کار خود را در سفارت ایران در عربستان آغاز خواهد کرد. گفتنی است فیصل بن‌فرحان وزیر امور خارجه عربستان دو ماه پیش به ایران سفر کرده بود و در این سفر از وزیر خارجه ایران برای سفری رسمی به عربستان دعوت کرد. سفارت عربستان سعودی در جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از ۸ سال از روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه به‌طور رسمی فعالیت خود در تهران را آغاز کرده است.

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با بصیرت در خصوص سفر وزیر خارجه کشورمان به عربستان و توافقات انجام شده بین تهران و ریاض در این سفر گفت: این سفر از چند جهت قابل بررسی و تحلیل است از یک طرف نشانگر به سرانجام رسیدن یک سلسله از فعالیت‌های دیپلماتیک برای نزدیکی روابط بین ریاض و تهران است و از طرف دیگر نشان‌دهنده تلاش‌ها تازه دو کشور برای رسیدن به یک سرفصل جدید در روابط مشترک در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی بین دو کشور است.

وی به راهبرد جمهوری اسلامی ایران با همسایگان خود از جمله عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: امروز سیاست کشورمان در گسترش و احیای روابط با همسایگان خود به ویژه کشور‌های اسلامی نشان‌دهنده راهبرد انقلاب اسلامی است چراکه ما خواستار استقلال کشور‌های اسلامی در منطقه و کاهش حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای به ویژه ایالات متحده آمریکا و غربی‌ها هستیم.

او تصریح می‌کند: سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به ریاض نیز متناسب با راهبرد‌ها و منافع ایران در حلقه روابط با کشور‌های منطقه از جمله عربستان سعودی است.

سیاست دوستانه دولت سیزدهم با همسایگان

کارشناس مسائل غرب آسیا به سیاست دولت سیزدهم نسبت سیاست دولت‌های گذشته در کشورمان در مقابل همسایگان پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های خوب دولت فعلی تلاش برای ایجاد روابط خوب با همسایگان و نیز برای نزدیکی بیشتر با کشور‌های اسلامی است و این راهبرد گسترش در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی با محوریت سیاست‌های مبتنی بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است.

قنادباشی در ادامه می‌گوید: زمانیکه روابط بین تهران و ریاض به سمت گسترش و نزدیکی پیش برود دیگر زمینه حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس کاهش خواهد یافت و حتی در عرصه کشور‌های اسلامی و مسائل منطقه‌ای نیز زمینه کاهش سیاست‌های سلطه‌گرایانه برخی از کشور‌های به ویژه حامیان غرب در منطقه کاهش می‌یابد.

وی به بررسی رفتار عربستان در گذشته و امروز نسبت به همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در گذشته ریاض نسبت به کشور‌های منطقه از جمله ایران رفتار خصمانه و دور از همسایگی را داشت، اما در تعاملی که سال گذشته در پکن بین دو کشور صورت گرفت از رفتار خصمانه گذشته خود نسبت به تهران عقب‌نشینی کرده و خواستار روابط همه جانبه با تهران است.

روابط تهران ریاض به نفع کشور‌های منطقه

او به جایگاه دو کشور ایران و عربستان در منطقه پرداخت و افزود: ریاض و تهران در منطقه غرب آسیا دارای جایگاه ویژه‌ای هم در بین کشور‌های منطقه و هم در زمینه امنیت خلیج‌فارس دارند و نزدیکی دو کشور به یکدیگر تعیین‌کننده مناسبات منطقه‌ای و موازاتی به نفع کشور‌های منطقه باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح می‌کند: مهمترین راهبردی که این دو کشور می‌توانند در منطقه داشته باشند مقابله به اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها و حمایت از مردم بی‌گناه این کشور در برابر ظلم این رژیم است بطوریکه می‌توان شاهد آزادسازی قدس شریف در آینده نه چندان دور باشیم.

قناد باشی به چند مورد از اهداف سفر امیر عبدالهیان وزیر خارجه کشورمان به ریاض اشاره و در ادامه گفت: یکی از برنامه‌های این سفر بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران پس از هفت سال در عربستان است و این امر می‌تواند منجر به پیگیری‌های دیپلماتیک طرفین در زمینه‌های سیاسی و منطقه‌ای از طریق سفارت‌خانه باشد.

وی تصریح می‌کند: هدف دیگر این سفر فراهم شدن مقدمات سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ریاض است که این دعوت توسط پادشاه سعودی صورت گرفته و می‌تواند بعنوان یک سفر مهم دبپلماتیک در منطقه باشد.

او اظهار کرد: البته توافقاتی که بین تهران و ریاض منعقد شده نیازمند رایزنی‌های متعدد و رفت و آمد‌های دیپلماتیک بین دو کشور است.

سفر وزیر خارجه کاهش شکاف‌های دو کشور

کارشناس مسائل غرب آسیا به اهمیت ویژه سفر وزیر خارجه کشورمان به ریاض اشاره کرد و گفت: سفری که روز پنجشنبه توسط وزیر خارجه کشورمان به عربستان صورت گرفت در عرصه بین‌المللی نشان‌دهنده پایان شکاف‌های دو کشور در گذشته و گسترش مناسبات همکاری بیشتر در آینده خواهد بود؛ و همین امر می‌تواند زمینه کاهش حضور نیرو‌های غربی از جمله آمریکا را در منطقه خلیج‌فارس کاهش دهد.

قنادباشی تصریح می‌کند: اگر دو کشور ایران و عربستان به یکدیگر نزدیک شوند امنیت منطقه تامین خواهد شد و دیگر نیازی به حضور کشور‌های فرامنطقه‌ای نیست که این امر برخلاف انتظار آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها خواهد بود.

وی در ادامه می‌گوید: باید گسترش روابط تهران و ریاض منجر به همکاری بیشتر دیگر کشور‌های اسلامی در منطقه شود روابطی که مبتنی بر اقتصاد سالم و سیاسی مبتنی بر مبارزه با رژیم اشغالگر قدس باشد.

مبارزه با اشغال فلسطین دستور کار ریاض باشد

او تصریح کرد: امروز وقت آن رسیده که عربستان سعودی با توجه به شرایط منطقه جبهه و محور مقاومت و نیز کشور‌های اسلامی که خواستار مقابله با اشغال فلسطین و حضور آمریکایی‌ها در منطقه هستند از خود واکنش نشان دهد و زمینه و کاهش نیرو‌های بیگانه را در منطقه خلیج‌فارس کاهش دهد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان اظهار کرد: امروز امنیت در منطقه تنها با همکاری کشور‌های منطقه حاصل می‌شود و حضور کشور‌های بیگانه از جمله آمریکا و اروپایی‌ها نه تنها به امنیت منطفه کمکی نمی‌کند بلکه منجر به بی‌ثباتی و ناامنی 

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.