یک عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه: اربعین ختم عاشورا نیست بلکه مولد عاشوراهای مکرر است

عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه در دهمین همایش بین المللی دانشجویان مسلمان جهان در کربلا گفت: اربعین، ختم عاشورا نیست بلکه خاستگاه و زایشگر و مولد عاشوراهای مکرر در طول تاریخ است

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم : دهمین همایش بین‌المللی دانشجویان مسلمان جهان با حضور بیش از 500 نفر از دانشجویان و اندیشمندان جهان اسلام در کربلا برگزار شد.

دکتر عطیه مقدم‌فر عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه در این نشست گفت: سلام بر اربعین و سلام بر پرچمداران نهضت کربلا حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س)  و سلام بر همه زائرین امام حسین(ع) در اربعین که نگذاشته و نمی‌گذارند مشعل فروزان اربعین که هدایتگر همه انسان‌ها در طول تاریخ تا رسیدن به سحر تمدن مهدوی است خاموشی بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: اربعین، ختم عاشورا نیست بلکه خاستگاه و زایشگر و مولد عاشوراهای مکرر در طول تاریخ است. اربعین زمینه‌ساز تکرار عاشورا  است و بستر آن تنها مشایه نجف و بصره و حله و هرجای دیگر تا کربلا نیست مشایه اربعین هر راهی است که به امام حسین(ع) و اهداف و آرمان‌های عاشورا ختم می‌شود.

مقدم‌فر در ادامه تأکید کرد: پایان مشایه اربعین  آن هنگام است که همه آن کسانی که اربعینی‌اند در رکاب منتقم خون امام حسین(ع) زمین و زمان را از لوث ظلم و جور پاک کنند و هدف مهم عاشورا را به معنای کامل آن محقق سازند و همه گرد امام‌شان حلقه بزنند و خدای منان را بر این توفیق شکر گزارند.آن چنان که در دعای ندبه می‌خوانیم: «مَتى تَرانا وَ نَراکَ وَقَدْ نَشَرْتَ لِواءَ النَّصْرِ تُرَى أَتَرَانا نَحُفُّ بِکَ وَأَنْتَ تَؤُمُّ الْمَلَأَ وَقَدْ مَلَأْتَ الْأَرْضَ عَدْلاً، وَأَذَقْتَ أَعْداءَکَ هَواناً وَعِقاباً، وَأَبَرْتَ الْعُتاةَ وَجَحَدَةَ الْحَقِّ، وَقَطَعْتَ دابِرَ الْمُتَکَبِّرِینَ، وَاجْتَثَثْتَ أُصُولَ الظَّالِمِینَ، وَنَحْنُ نَقُولُ: الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ»

وی افزود: در این راه نورانی و خوش فرجام که باعث خواهد شد پرچم توحید بر قله تاریخ با افتخار به اهتزاز درآید، اربعینی‌ها تنها به یک سلاح نیاز دارند و آن هم سلاح «مقاومت» است. این همان درسی است که اثربخشی آن را حضرت علی(ع) به ما آموخته است و ما هر ساله در مشایه‌های اربعین آن را زمزمه و کرده و خود را در معرض امتحان آن قرار می‌دهیم. این همان آموزه مهم در مجموعه معارف شیعه است که باعث خواهد شد تمام آزادیخواهان عالم با اربعینی‌ها همراه و همگام شوند.

بیشتر بخوانید

سه نوع نگاه به جریان «اربعین حسینی»

عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه بیان کرد: این همان اسم رمز «حسینی» شدن ابنای بشر است که باعث خواهد شد با رمز و نام امام حسین علیه السلام گرد مولای مان در روز ظهور حلقه بزنند و به لشگریان او بپیوندند و روز ظهور را به روز ظهور زمین از لوث ظلم و ظالمین تبدیل کنند. تشنگی عدالت و عطش حیات طیبه بشریت تنها با آب حیاتی که نتیجه «استقامت» است فرو خواهد نشست یعنی همان درس مهم «مکتب اربعین».

او با اشاره به آیه 16 سوره جن و روایتی از امام صادق(ع)، ادامه داد: قرآن می فرماید: سوره مبارکه الجن آیه 16 «وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّریقَةِ لَأَسقَیناهُم ماءً غَدَقًا ﴿سوره جن آیه 16﴾» و اینکه اگر آنها [= جنّ و انس‌] در راه (ایمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان می‌کنیم! الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : لَو أنَّ شیعَتَنا استَقامُوا لَصافَحَتهُمُ الملائکةُ ، و لأظَلَّهُمُ الغَمامُ ، و لأَشرَقُوا نَهارا ، و لأَکَلُوا مِن فَوقِهِم و مِن تَحتِ أرجُلِهِم، و لَما سَألُوا اللّه  شیئا إلاّ أعطاهُم .[تحف العقول : 302 .]
امام صادق(ع): اگر شیعیان ما راست و استوار بودند فرشتگان با آنان دست مى دادند و ابرها بر سرشان سایه مى انداختند و در روز مى‌درخشیدند و از بالاى سر و زیر پاى خود، روزى مى‌خوردند (برکت از آسمان و زمین بر آنان مى‌بارید) و هر چه از خدا مى‌خواستند به آنها مى‌داد.

عطیه مقدم‌فر افزود: عزیزان، دوستان و یاران اربعینی این‌ها همه ثمرات و برکات مقاومت است که به ما وعده داده شده است. ما همه اینها را در انقلاب اسلامی تجربه کرده‌ایم. ما در «مکتب مقاومت» شاگردان ممتازی را تربیت کرده‌ایم که برای همیشه افتخار انسان‌ها و بشریت‌اند.حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس دو نمونه از شاگردان ممتاز مکتب مقاومت هستند که توانستند پرچم «مقاومت» را در وسعتی بیکرانه و فراتر از مرز‌های جغرافیایی و حتی عقیدتی به اهتزاز درآورند و با گسترش جبهه مقاومت چه در منطقه و چه در سایر نقاط عالم برای همه انسان‌ها حصار و سنگری مستحکم برای در امان ماندن از ظلم و تعدی دشمنان بسازند.

وی تأکید کرد: باید بدانیم و می‌دانید که دشمن اگر بتواند همه سلاح‌های ما را از کار بیندازد هرگز قادر نخواهد بود «سلاح مقاومت» ما را از کار بیندازد و حتی کُند کند. همچنانی که حضرت زینب(س) به ما نشان داد، این سلاح در برابر دشمن هرگز کارایی خود را از دست نمی‌دهد. این سلاح آن‌گاه کارآیی خود را از دست می‌دهد که ما خود آن را از کار بیندازیم و «سازش» را بر آن ترجیح دهیم. به همین دلیل دشمن چون توان از کارانداختن این سلاح را ندارد درصدد است در دستگاه‌های محاسباتی ما خلل ایجاد کند و با خطای محاسباتی ما را نسبت به تحقق اهداف‌مان عجول سازد و چون دسترسی برخی از آن اهداف در کوتاه مدت میسر نیست ما را نسبت به نتیجه بخش بودن مقاومت مردد سازد.اینجاست که همه شاگردان «مکتب مقاومت» باید از حضرت زینب(س) درس مهمی را بیاموزند و آن چیزی نیست جز «صبر».

این عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تصریح کرد: صبر است که باعث می‌شود «مقاومت» به «سازش» تبدیل نشود. صبر  است که باعث می‌شود در راه مقاومت همه اتفاقات را پیروزی بدانیم و همه مصیبت‌هایی که در راه مقاومت متحمل می‌شویم شیرین قلمداد کنیم و وقتی به صحنه مقاومت می‌نگریم همه‌چیز را زیبا بدانیم. صبر است که «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» را برای ما معنا می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عزیزان و همراهان رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با هیئت‌های عزاداری دانشجویان جملاتی راهگشا در این رابطه فرموده‌اند که در پایان همه شما دوستان را به آن توجه می‌دهم: «اراده‌ی قوی لازم است تا در مقابل این جاذبه‌های شیطانی بتوانید مقاومت کنید. اگر مقاومت کردید، آن وقت قلّه را فتح خواهید کرد؛ و به قلّه‌ی حاکمیّت دین خدا، حاکمیّت حق، حاکمیّت عدل، به قلّه‌ی رسیدن به مقصود و غرض از خلقت انسانی که عبارت از تکامل انسان و کمال بشری باشد خواهید رسید.... تلاش کنید در این راه استقامت بورزید: فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک؛ استقامت مهم است، ایستادگی مهم است و این کار را شما می‌توانید بکنید و ان‌شاءاللّه به برکت توجّه و توسّل به حسین‌بن‌علی (علیه السّلام) خواهید کرد.»

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.