پروپاگاندای غرب در فضای مجازی

پروپاگاندا یا ایده‌گستری و هجوم همه جانبه رسانه‌ای و تلاش قدرت‌های مادی جهان نشان می‌دهد آن‌ها به هیچ عنوان تاب و تحمل ظهور و بروز قدرت‌ها و افکار مغایر خود را ندارند

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :   مهدی رسولی

دلسوزی غرب برای جوامع شرقی و اسلامی؛ این دقیقاً همان چیزی است که نیست، اما پروپاگاندا یا ایده‌گستران رسانه‌های غربی در صدد القا آن هستند تا از این مسیر راه نفوذشان در بین افکار عمومی این جوامع را باز و به نیات خود دست یابند.
پروپاگاندا یا ایده‌گستری و هجوم همه جانبه رسانه‌ای و تلاش قدرت‌های مادی جهان نشان می‌دهد آن‌ها به هیچ عنوان تاب و تحمل ظهور و بروز قدرت‌ها و افکار مغایر خود را ندارند و به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا با تولیدات و قدرت رسانه‌ای خود شمیم معطر ناشی از عطر اسلام ناب و صدای آزادی‌خواهانه جمهوری اسلامی ایران را در نطفه خفه کنند.
اما اینکه دشمنان قسم خورده اسلام و انسانیت چگونه با در دست داشتن افسار رسانه با تمام قدرت علیه تمامی نماد‌ها و شعائر اسلامی و انسانی لجن‌پراکنی می‌کنند خود پروژه‌ای عظیم است که عدم اشراف بر نحوه عملکرد آن، تک تک افراد جامعه را در معرض خطر نفوذ فرهنگی، ضعف عقیدتی و در نهایت مغموم تبلیغات فریبکارانه غربی‌ها خواهد کرد.

تلاش لابی صهیونیستی علیه اسلام
کشور‌های غربی و لابی‌های صهیونیستی که قدرت رسانه‌ای جهان را در دست دارند با تمام تلاش لذت‌های جنسی، دنیوی و انسان‌محوری را تبلیغ و با هزاران ترفند علیه اسلام و خدامحوری فعالیت می‌کنند.
اربابان رسانه‌های غربی که تحمل انسان الهی و اندیشه‌های خدامحور را ندارند از کمال‌طلبی معنوی در هراس بوده و تلاش می‌کنند مانع رویش‌های دینی در جهان شوند؛ بنابراین بحث شناخت رسانه، ابزار رسانه و هر آنچه مربوط به این بخش می‌شود، می‌تواند جوامع شرقی و اسلامی را که هدف اصلی دنیاطلبان و صاحبان رسانه‌های جهان است تا حدودی واکسینه کرده، در غیر اینصورت باید شاهد قتل‌عام گسترده فرهنگی و معنوی به ویژه در نسل‌های جدید بود.

تغییر آرام و بدون سر و صدای سبک زندگی
رسانه‌های جدید به ویژه رسانه‌هایی که بر بستر فضای مجازی در دسترس مخاطبان قرار دارند با ایجاد فضای غیر واقعی و سپس تاثیر بر مخاطب تلاش می‌کنند نتیجه کارشان را به فضای واقعی کشانده و در نتیجه به تغییر سبک زندگی آن‌ها اقدام کنند. در واقع فضای مجازی بستری بسیار آماده برای قرار دادن انواع تولیدات فرهنگی و غیر فرهنگی در سبد مخاطبانی است که در بسیاری مواقع ناخواسته به آغوش این تولیدات کشیده می‌شوند.
سهولت در دسترسی و از بین رفتن مرز‌ها و محدودیت‌ها، قابلیت استفاده از انواع شیوه‌های تبیلغاتی و اشتراک‌گذاری آسان با قابلیت متعدد انتشار از جمله ویژگی‌های فضای مجازی است که این بخش رسانه را به حوزه‌ای تاثیرگذار در جامعه تبدیل کرده است.

از شناخت راه نفوذ تا استفاده از موقعیت‌ها
هر چند صرفا شناخت راه‌های نفوذ شیطان صفتان از طریق فضای مجازی به تنهایی نمی‌تواند مانع این نفوذ شود و لازم است تا موقعیت‌های زمانی، مکانی، جنسیت، سن و دیگر متغیر‌های تاثیرگذار نیز مورد توجه قرار گیرد، اما به طور حتم شروع هر برنامه‌ای با اصل شناخت و آگاهی اتفاق خواهد افتاد.

هویت‌سازی و اخبار کذب
یکی از ترفند‌های رسانه‌ای به ویژه در فضای مجازی، تولید و انتشار مطالبی بر بستر پلتفرم‌ها و سکو‌ها و سایت‌هایی است که به راحتی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.
پروپاگاندای رسانه‌ای در این روش با کشف معضلات و کاستی‌های موجود در اجتماع تلاش می‌کند با احساسی کردن موضوع، بحث را از مسیر راه‌حل‌های منطقی خارج و قدرت تفکر را از مخاطب بگیرد.
نتیجه این ترفند رسانه‌ای تشویش افکار عمومی و بسته شدن راه تفهمیم و تفاهم و در نتیجه انجام قضاوت‌هایی عاری از منطق و انصاف است. قدرت‌های پشت پرده رسانه در این ترفند مخاطب را عاری از قدرت درک و تحلیل درست کرده و مقصود خودشان را به مخاطب دیکته می‌کنند.
ردپای این ترفند پروپاگاندای رسانه‌ای را می‌توان در پیج‌ها، کانال‌ها و... ضد دین مشاهده کرد که دشمن با کمک انواع فیلم و عکس نتیجه خم شدن یک معتاد کارتن‌خواب در سطل زباله را دین اسلام معرفی و با احساسی کردن مخاطب قدرت تفکر را از وی سلب می‌کند. سپس رسانه با انتشار و بازنشر چنین مطالبی به جوان ایرانی اینطور القا می‌کند که بدبخت است و این بدبختی از اسلام نشات گرفته است!

وارونه‌سازی حقایق
یکی دیگر از روش‌های متداول پروپاگاندای رسانه‌ای وارونه‌سازی حقایق است. آنان با استفاده از ویژگی‌های فضای مجازی و رسانه‌ای با انتشار اخبار و مطالب غیر واقعی قدرت تفکر و تعقل را از مخاطب سلب و در نهایت مفهوم مورد نظر خود را به آن‌ها القا می‌کنند.
در این شیوه جنگ نرم دشمن به دنبال شکل‌دهی و هدایت اجتماعی افراد در مسیر مورد نظر خود است به گونه‌ای که در نهایت مخاطب فکر می‌کند به انتخابی آزادانه و عاری از اجبار دست زده است.
یک نمونه از بلایایی که دشمنان با این شیوه بر سر مردم مسلمان منطقه و جهان اسلام آوردند تشکیل گروه‌های تروریستی همچون داعش بود که با استفاده از رسانه جمع قابل توجهی از جوانان کشور‌های مختلف جهان را جمع و آنان را در مسیر اهداف آمریکایی_صهیونیستی خود قرار داد.

گسترش سطحی‌نگری و ابتذال در سبک زندگی
یکی دیگر از شیوه‌های پرکاربرد رسانه‌ای به ویژه در فضای مجازی، گسترش سطحی‌نگری، لذت‌جویی‌های ظاهری و زودگذر و سرگرم کردن آن‌ها به امور دنیوی فاقد اهمیت است.
نمونه این مسئله را می‌توان در القای شکلی خاص از بدن افراد مشاهده کرد به گونه‌ای که دختر یا پسر جوان فقط زمانی خودشان و بدنشان را دوست دارند که شبیه فلان بازیگر یا مدل معروف باشند.
امروزه آگاهی مردم نسبت به ترفند‌های رسانه‌ای از امور مهمی است که نیازمند تربیت نیرو‌های متخصص، آگاه و دلسوز است تا با استفاده از همین بستر‌های ایجاد شده توسط فضای مجازی بتوانند نسبت به آگاه‌سازی مردم گام‌های موثری بردارند.

راه مقابله با هجمه دشمن؛ پیگیری جدی مطالبات رهبری
اما راه‌های مقابله با نفوذ دشمنان چیست و چگونه می‌توان با هجمه‌های رسانه‌ای به ویژه، از طریق فضای مجازی با لجن‌پراکنی‌هایی که علیه ملت ایران می‌شود مقابله کرد؟ برای پی بردن به پاسخ این سوال شاید لازم نباشد جای دوری رفت چرا که می‌توان پاسخ را در میان مطالبات رهبر معظم انقلاب پیدا کرد مطالباتی که در فرصت‌های مختلف از زبان ایشان مطرح شده است.
مطالبانی همچون راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، عملکرد قدرتمند و با برنامه در فضای مجازی، استقلال و عدم وابستگی به فضای مجازی، مدیریت قوی و با برنامه در فضای مجازی، تشکیل جبهه واحد و اندیشه‌ورز در فضای مجازی، حضور جریان‌ساز و خروج از انفعال، توجه به رفع آسیب‌های فضای مجازی به کودکان و نوجوانان، ایجاد امنیت در فضای مجازی و... از جمله مطالبات برحق و کارشناسانه رهبری در حوزه فضای مجازی بوده است که توجه به همین نکات می‌تواند کشور را از بسیاری از آسیب‌های فضای مجازی دور نگه‌دارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.