مدرس مدارس دینی اهل‌سنت مطرح کرد:

شهادت‌طلبی امام حسین(ع) الگویی برای همه مسلمانان در مقابله با مستکبران

شیخ علی ماهیگیر با اشاره به کارکرد سیره حسینی در بین مسلمانان گفت: شهادت‌طلبی و نهضت امام حسین(ع) می‌تواند در مقابله مسلمانان با مستکبران نقش بسیاری ایفا کند؛ برای مثال فلسطینیان با بهره‌گیری از چنین الگوهایی در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایکنا :   از ائمه جمعه و مدرسین مدارس دینی شرق هرمزگان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به بیان نکاتی درباره نگاه اهل سنت به نهضت امام حسین(ع) و نقش راهپیمایی اربعین در تقریب مذاهب اسلامی پرداخت و گفت: نهضت امام حسین(ع) بر اساس مبانی اولیه اسلام یعنی نپذیرفتن ذلت، خواری و استبداد؛ فقط به خداوند یگانه بله گفتند و به همه بت‌ها و قدرت‌های پوشالی نه گفتند که این برگرفته از بعثت انبیاست. بنابراین همه جهان اسلام، اعم از شیعه و اهل سنت، می‌توانند از این نهضت بزرگ برای رفع مشکلات امروز بهره ببرند. برای مثال یکی از موضوعات محوری جهان اسلام، مسئله فلسطین و مقابله با جهان سلطه است و بهره‌گیری از قیام امام حسین(ع) در حل این مسئله محوری تأثیر دارد.

وی ادامه داد: مردم کشور ما بر اساس نهضت امام حسین(ع) و به رهبری یک فقیه و مجتهد یعنی حضرت امام خمینی(ره) قیام و نظامی را بر اساس ارزش‌های دینی و برگرفته از مؤلفه‌هایی همانند عاشورا، محرم و صفر ایجاد کردند و همواره می‌‌‌توانند از ارزش‌های این قیام بهره ببرند. در دفاع مقدس نیز توانستیم با بهره‌گیری از ارزش‌های قیام عاشورا و مواردی همانند استشهاد بر دشمن غلبه کنیم. لذا امروز می‌توانیم از ارزش‌های قیام عاشورا استفاده کنیم.

ماهیگیر بیان کرد: حال چگونه می‌توانیم با بهره‌گیری از قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا به مقابله به مستکبران بپردازیم. جهان سلطه در برابر کشور ما قرار گرفته و به انحای مختلف درصدد ضربه زدن به ما و همه مسلمانان است و طبق فرمایش رئیس‌ جمهور، دیگر از حمله نظامی صحبت نمی‌کنند، ولی جنگ ترکیبی، رسانه‌ای و تلاش برای اختلاف در میان مردم این کشور با عنوان قوم و مذهب ادامه دارد. لذا می‌خواهند این حرکت برگرفته از قیام عاشورا را تضعیف کنند. این یک تجربه تاریخی و اقدامی است که بارها علیه نظام اسلامی انجام شده است تا جهانی‌سازی پوشالی مورد نظر غرب را برای جلوگیری از جهانی‌سازی اسلام ترویج کنند، اما نباید با بهره‌گیری از قیام بزرگ امام حسین(ع) اجازه دهیم که برنامه‌های آنها به نتیجه برسد.

تأثیر قیام امام حسین(ع) بر جریانات ضداستکباری

مدرس مدارس دینی شرق هرمزگان تأکید کرد: باید تجربیات تاریخی شکست خوردن نهضت‌های اسلامی را در نظر داشته باشیم و از ایجاد اختلاف در میان مذاهب پرهیز کنیم. در زمان امام حسین(ع) نیز جبهه باطل برای ایجاد اختلاف در میان مسلمانان تلاش‌ کرد و همین امر باعث شد که برخی از مسلمانان از امام حسین(ع) حمایت نکنند، هرچند امت اسلامی تلاش کرد که این اشتباه تاریخی را جبران کند. به لطف خدای متعال انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره)، به رهبری خلف شایسته‌اش، حرکت امام حسین(ع) و دین مبین اسلام را نمایندگی می‌کند.

وی افزود: اهل سنت باید مانند همه امت اسلامی آگاه باشند و از این تجربه بهره گیرند، چون در قیامت از همه ما سؤال می‌شود که آیا در حرکاتی که برای دفاع از اسلام شکل گرفت مشارکت کردید یا خیر. نباید کاری کنیم که قدرت جهان اسلام از سوی ابرقدرت‌ها و دشمنان اسلام تضعیف شود. امروزه تمدن پوشالی غرب برای ترویج اخلاق و سبک زندگی مورد نظر تلاش می‌کند تا اخلاق اسلامی از میان برود، چون می‌دانند ابزارهای نظامی توانایی مقابله با نهضت ما را، که برگرفته از نهضت امام حسین(ع) است، ندارند. لذا پیروان همه مذاهب، که در این کشور بزرگ و تاریخی زندگی می‌کنند، باید آگاه باشند و اجازه ندهند که تفرقه‌ ایجاد شود.

جایگاه امام حسین(ع) در میان اهل سنت

ماهیگیر درباره نقش مناسکی مانند پیاده‌روی اربعین در تقریب مذاهب اسلامی گفت: امسال برای کنفرانسی در شهر مقدس کربلا حضور داشتم و از چند موکب بازدید کردم و حتی در افتتاح موکبی با عنوان «به طرف حسین پیاده‌روی می‌کنم و نگاهم به قدس شریف است» حضور داشتم. در این سفر فرصت کردم که با برخی از علمای اهل سنت و شیعه عراق و نیز با پیروان سایر ادیان و مذاهب دیدار کنم. در جریان این بازدیدها و دیدار با علمای مذهبی متوجه شدم بسیاری از افرادی که به عنوان مبارزان علیه استعمار شناخته می‌شوند، حرکت ملت خود را برگرفته از قیام امام حسین(ع) می‌دانند. 

مدرس مدارس دینی شرق هرمزگان یادآور شد: یکی از این افراد نوه رهبر فقید هند یعنی مهاتما گاندی است که گفته بود تنها راه پیروزی بر سلطه استعمار انگلیس در هند این است که پایداری و استقامت را از امام حسین بیاموزیم. لذا نهضت ضداستعماری هند با همین تعالیم پیروز شد. همچنین فردی همانند نلسون ماندلا، که رهبر سیاه‌پوستان آفریقا بود، در حرکت ضدآپارتایدی خود از شخصیت تاریخی و بزرگ ما، حضرت امام حسین(ع)، به عنوان سید و سالار جوانان اهل بهشت بهره گرفت. بنده در این سفر شخصیت‌های شناخته‌شده اهل سنت از لبنان، فلسطین، کشورهای آفریقایی و .. را زیارت کردم و متوجه شدم همگی به قیام امام حسین(ع) توجه کرده‌اند و معتقدند که برای رفع مشکلات جهان اسلام و مبارزه با استکبار و دشمنان آن می‌توانیم از قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا الگو بگیریم. البته این یک قاعده فقهی است که مجتهد و مقلد در اعمال دینی خود باید به مقتضیات زمانی و مکانی توجه کنند.

ماهیگیر تأکید کرد: شهادت‌طلبی نهضت امام حسین(ع) می‌تواند در مقابله مسلمانان با مستکبران نقش بسیاری را ایفا کند؛ برای مثال فلسطینیان با بهره‌گیری از چنین الگوهایی در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده‌اند، در حالی‌ که فکر می‌کردند در فلسطین بزرگترها می‌میرند و کوچکترها ماجرا را فراموش می‌کنند، اما این اتفاق رخ نداد و مردم جهان اسلام تلاش کردند که قبله اول مسلمانان را آزاد کنند. مستکبران تلاش می‌کنند که قبله اول مسلمانان در دستشان باشد و فلسطینیان را از زندگی در سرزمین واقعی‌شان محروم کنند. لذا توجه به قیام امام حسین(ع) می‌تواند یک اعلام آمادگی برای حمایت از مبارزان جهان اسلام علیه نظام سلطه باشد. بنابراین باید خوشحال باشیم که در زمان ما انقلاب اسلامی، که برگرفته از حرکت امام حسین(ع) است، رخ داد و امیدواریم نتایج مد نظر محقق شود و هرگز اجازه ندهیم که دشمنان جهان اسلام تفرقه ایجاد کنند.

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.