رهاوردهای سفر رییس‌جمهور برای شهر سلامت شیراز چه بود؟

سفر رییس‌جمهور و هیأت دولت به استان فارس در روزهای پنجشنبه ۲۰ مهرماه و جمعه ۲۱مهرماه، رهاوردهای قابل‌توجهی برای منطقه ویژه اقتصادی فارس و شهر بین‌المللی سلامت شیراز به دنبال داشت.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا :  شهر شیراز به دلیل موقعیت جغرافیایی و جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و گردشگری و برخورداری از استعداد و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های پزشکی تحت عنوان قطب پزشکی کشور و همجواری با استان‌های جنوبی و قرار گرفتن در نقطه خاصی از منطقه غرب آسیا، پذیرای بسیاری از گردشگران سلامت از کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است.

افزون بر آن وجود آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) و تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین آثار باستانی خاورمیانه در استان فارس، زائران، باستان شناسان و گردشگران خارجی را برای زیارت و بازدید از آثار تاریخی به شیراز جذب می‌کند.

بهره‌مندی منطقه از این شرایط خاص زمینه را برای تأسیس یک شهر فوق مدرن بین‌المللی سلامت و گردشگری با هدف توریست درمانی فراهم کرده است‌.

جذب گردشگران سلامت و سرمایه‌های داخلی و بین‌المللی

شهر سلامت شیراز یکی از قطب‌های درمانی و گردشگری سلامت در منطقه و خاورمیانه خواهد بود که با ارایه خدمات متنوع گردشگری سلامت باعث جذب گردشگران سلامت و سرمایه‌های داخلی و بین المللی می‌شود.

همچنین تأسیس این شهر با تقویت مبادلات و ارتباطات با سایر کشورها به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس افزون بر ارتقای نظام کالبدی فعالیتی و اقتصادی شهر شیراز و استان فارس به عنوان یکی از منابع درآمدی به تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور کمک می‌کند.

پروژه شهر سلامت شیراز در جاده شیراز - سپیدان در فاصله هشت کیلومتری شیراز در منطقه ای موسوم به گلستان با وسعت ۹۶۴ هکتار در حال احداث است.

کاربری‌های موجود در شهر سلامت شیراز

مجتمع بیمارستانی، کلینیک و پاراکلینیک، خدمات مراقبتی، سرای بازنشستگی، اسپا، باغ شفابخش، فضاهای فرهنگی، تفریحی و تندرستی، اسکان موقت، هتل و مهمانسرا، خدمات اداری، تجاری و بازرگانی، پارک علم و فناوری سلامت، باغ تحقیقات گیاهان دارو، فضاهای آموزشی و پژوهشی، لجستیک و انبارداری از کاربری‌های موجود در شهر سلامت شیراز به شمار می‌رود.

ایجاد شهر سلامت شیراز از تصویب تا اجرا

تصویب ایجاد شهر سلامت شیراز با هدف ارتقا و استفاده از پتانسیل‌های درمانی این شهر و تبدیل آن به قطب توریسم درمانی کشور یکی از مصوبات سفر دولت دهم به فارس بود اما متولیان این امر برای تحقق این هدف از همان ابتدا با مشکلات بسیاری مواجه شدند؛ با این حال پروژه ساخت شهر سلامت شیراز که با مساحت ۹۹۲هکتار و با امکاناتی همانند بیمارستان، کلینیک‌های تخصصی، مراکز جراحی، مراکز توانبخشی، آب درمانی و مراکز رفاهی در ۲۱ کیلومتری اراضی شمال غربی شیراز و در جنوب جاده شیراز به سپیدان واقع شده، در دولت سیزدهم به صورت جدی در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت و در طول این مدت اقدامات قابل توجهی برای پیشبرد این پروژه انجام شد.

مذاکره با سرمایه‌گذار قطری

با توجه به زمان بر شدن جذب سرمایه‌گذار در شهر سلامت و در پی تلاش‌های استاندار فارس در مسیر رفع موانع زیرساختی این شهر، جذب سرمایه گذار شهر سلامت به قرارگاه جهادی سرمایه‌گذاری کوثر واگذار شد و در نهایت در روزهای نخست تیرماه ۱۴۰۲ معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار برای ساخت هتل بیمارستان در شهر سلامت شیراز با یک سرمایه‌گذار قطری مذاکره کرد و در پی آن بازدید این سرمایه‌گذار از شهر سلامت، ملاقات با استاندار فارس، ملاقات با معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیران و کارشناسان سرمایه‌گذاری خارجی قرارگاه جهادی سرمایه‌گذاری کوثر صورت گرفت.

فرصت یک ماه استاندار فارس برای جذب سرمایه‌گذار بیشتر

استاندار فارس نیز که از ابتدای مسئولیت خود در دولت سیزدهم تحقق ایده شهر سلامت شیراز را پیگیری کرده است، ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ در جلسه بررسی روند پروژه شهر سلامت اعلام کرد: این پروژه می‌تواند قسمت قابل توجهی از مشکل بیکاری را در استان حل کند.

محمدهادی ایمانیه در این جلسه گفت: ایجاد پروژه‌های مختلف شامل کارخانه تولید دارو، چندین کلینیک، منازل مسکونی، بیمارستان و مجتمع فرهنگی از جمله ظرفیت‌های تعریف شده در این پروژه بزرگ است.

استاندار فارس پس از بررسی جوانب مختلف پروژه شهر سلامت به مدیر عامل این مجموعه فرصتی یک ماهه‌ داد تا سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذران جدیدی را برای اجرای جدی‌تر آن پیدا کند.

روز چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری هم که معتقد است توسعه گردشگری سلامت در فارس به ویژه پروژه شهر سلامت این استان نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است، اعلام کرد: یکی از مشکلات اساسی در راه‌اندازی شهر سلامت مسیرهای دسترسی به ویژه محور شمال ‌غرب و گویم است و استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران خرد و منابع سرگردان بانکی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بورس و فرابورس، اخذ تسهیلات و جذب سرمایه‌گذاران دارای سابقه مثبت از راهکارهای توسعه گردشگری سلامت و تکمیل پروژه شهر سلامت است.

نوید عملیات اجرایی فاز یک شهر بین المللی سلامت

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز و نائب رئیس هیات مدیره شرکت شهرسلامت شیراز نیز روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ در توضیح این کلان پروژه گفت: وسعت فاز یک شهر بین المللی سلامت شیراز ۱۰۰ هکتار است و در مدت ۲۴ ماه توسط شرکت سد و عمران پارس گستر به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته سعید مصفا این ظرفیت‌ها محیطی امن و شاد را برای گردشگران خارجی و داخلی فراهم خواهد آورد و همچنین بستر مناسبی برای سرمایه گذاری خواهد بود.

او همچنین نوید عملیات اجرایی فاز یک شهر بین المللی سلامت شیراز با اعتباری افزون بر یک هزار و یکصد میلیارد تومان را همزمان با نیمه شعبان داد.

آغاز عملیات اجرایی توسعه زیرساخت‌های فاز اول

طولی نکشید که این وعده تحقق یافت و این ابر پروژه فارس همزمان با سالروز میلاد منجی عالم بشریت(عج) بر مدار سازندگی قرار گرفت و عملیات اجرایی توسعه زیر ساخت‌های نخستین فاز آن در آیینی با حضور مسئولان ارشد استان فارس آغاز شد.

شهر سلامت شیراز که با هدف تبدیل شدن به یکی از قطب‌های درمانی و گردشگری سلامت در منطقه و خاورمیانه در حال ساخت است در روزهای گذشته پذیرای شماری از مسئولان و هیأت دولت بود و در این بازدید مقرر شد تدابیر لازم برای رفع موانع ساخت و تسریع عملیات احداث اتخاذ شود.

مصوبات این پروژه در سفر رییس‌جمهور

در واقع در سفر رییس‌جمهور و هیأت دولت به استان فارس چند مصوبه به این پروژه اختصاص یافت.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه اقتصادی در خصوص این مصوبات گفت: عمده مصوبات سفر به شهر بین‌المللی سلامت شیراز که جزئی از منطقه ویژه اقتصادی شیراز است ارتباط دارد و طی جلسه‌ای که با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در منطقه ویژه اقتصادی شیراز انجام گرفت؛ مقرر شد از محل سهم دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یکی از سهام دارهای شهر سلامت‌شیراز مبلغی بالغ بر۴۰۰ میلیارد تومان از محل مولدسازی دارائی‌های دانشگاه علوم پزشکی به این پروژه اختصاص یابد.

اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان به شهر سلامت

حجت الله عبدالملکی افزود: به منظور توسعه شهربین‌المللی سلامت، سازمان برنامه بودجه پذیرفت مبلغی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده سهم سلامت طی ۲سال و هر سال ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه مهم اختصاص دهد.

آن طور که عبدالملکی می‌گوید منطقه ویژه اقتصادی شیراز مشکلی در پرداخت هزینه‌ها به عنوان سهام‌دار عمده شهر بین المللی سلامت شیراز ندارد.

تأمین زیر ساخت‌های دسترسی ایمن و سالم‌تر به شهر سلامت

مشاور رئیس‌جمهور که معتقد است تأمین زیر ساخت‌های دسترسی ایمن و سالم‌تر به شهر سلامت و در بخش شیراز به سپیدان از دیگر مصوبات این دور از سفر رئیس جمهور به استان فارس و شهر شیراز بود، ادامه داد: اسناد مالکیت به زمین‌های شهر سلامت از دیگر مصوبات ارزشمند دور دوم سفر ریاست جمهور در منطقه ویژه و شهر سلامت به استان بود که جزئیات آن توسط ستاد سفرهای استانی و استاندار اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: سایت دوم شیراز، شهرک بین المللی سلامت است و در بازدیدی که از این سایت صورت گرفت، زیرساخت‌های آن با جدیت در حال اجراست و روند توسعه آن بسیار عالی در حال پیشرفت است

به گفته عبدالملکی سایت دوم شیراز یک نقطه طلایی در غرب آسیا در حوزه سلامت خواهد بود و اثر بسیار زیادی در حوزه سرمایه‌گذاری و اشتغال در شیراز خواهد داشت اما مشکلاتی در ارتباط با سایت مجتمع دانشگاهی و انتقال اسناد آن وجود دارد که قول داده‌ایم با تعاملی که با وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد گرفت، اسناد آن را هرچه سریعتر منتقل کرده و زمینه برای استقرار دانشگاه‌هایی که قرار است در این مکان مستقر شوند فراهم شود.

مناطق اقتصادی فارس مناطقی سرپا و فعال

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور بر این باور است که مناطق اقتصادی فارس مناطقی سرپا و فعال هستند و روی اقتصاد ملی اثر مثبتی دارند که امیدواریم در سال‌های آینده شاهد حضور فعال‌تر این استان در عرصه اقتصاد کشور باشیم.

مشاور رئیس جمهوری: اقتصاد جدید جهانی از آنِ قدرتهای نوظهور است

مشاور رییس جمهور: ۷۰۰ بسته سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور تهیه و ارائه شده است

او از میان ۳۳ منطقه فعال اقتصادی کشور یکی از بهترین مناطق را متعلق به شیراز دانست و گفت: شیراز سه سایت بزرگ دارد که سایت منطقه صنعتی آن ۳٠٠ شرکت فعال یا آماده فعالیت دارد؛ این سایت چهار هزار و۵٠٠ فرصت شغلی ایجاد کرده و سال گذشته ۲۸٠ ملیون دلار صادرات داشته است.

فعالیت ۴۸ منطقه آزاد در کشور

مشاور رئیس جمهور یادآور شد: از ۹۴ منطقه آزاد پیشبینی شده مصوب، ۴۸ منطقه در کشور تاکنون فعال شده‌اند و مطالعات نشان می‌دهد که نقاطی که به عنوان منطقه آزاد یا ویژه در کشور تعریف می‌شوند نقاطی هستند که پنج‌ ویژگی را به طور همزمان دارند.

او پایین بودن هزینه‌ها در این مناطق از منظرهای مختلف، زیرساخت‌های مطلوب و دسترسی به شبکه‌های دریایی هوایی، جاده‌ای و فناوری اطلاعات، دسترسی به بازارهای مهم جهانی، سهولت کسب و کار در آن مناطق که با شاخص بانک جهانی محاسبه شده و همچنین برخورداری از تخفیفات ویژه مالیاتی و گمرکی را به عنوان مواردی مطرح کرد که این مناطق را به جای مطلویی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تبدیل می‌کنند.

مناطق آزاد تأمین کننده بیش از یک سوم صادرات غیرنفتی

مشاور رئیس جمهور همچنین گفت: بیش از یک سوم صادرات غیرنفتی یعنی معادل ۱۸ میلیارد دلار از طریق این مناطق به دست می‌آید و همچنین ۷۰ درصد ترانزیت دریایی هم از این مناطق است و به همین جهت ظرفیت این مناطق برای اقتصاد ما بسیار مهم و حیاتی است؛ البته ظرفیت این مناطق خیلی بیشتر از آن چیزی است که تاکنون از آن بهره برده‌ایم و در پی چند برابر کردن این ظرفیت‌ها هستیم.

به اعتقاد عبدالملکی مناطق ویژه اقتصادی به موجب قانون دارای ۶ مسئولیت هستند و تولید، صادرات، انتقال فناوری، تأمین مالی از خارج از کشور، تأمین کالاهای اساسی و عمران و آبادی منطقه، از وظایف قانونی این مناطق هستند که بخش عمده آن‌ها قوانین بین المللی محسوب می‌شوند.

دبیر شورای مناطق آزاد تجاری_صنعتی کشور افزود: تردد به این مناطق که اکثرا منطقه مرزی به شمار می‌روند بدون ویزا انجام می‌شود و باید سعی کنیم که وجهه بین المللی این مناطق را تقویت کنیم.

عبدالملکی اضافه کرد: ۳۰درصد کل صادرات کشور و همچنین ۷۰درصد ترانزیت کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود که رقم قابل توجهی است اما در همین موارد نیز قابلیت پیشرفت خیلی زیادی داریم.

وی مناطق ویژه را مناطق بسیار راهبردی قلمداد کرد که از سال ۷۲ به بعد زمینه خوبی برای جهش اقتصادی کشور در آنها فراهم شده است.

با این حال او بر این باور است که هنوز هم ظرفیت بیشتری در این مناطق وجود دارد ودر دولت سیزدهم بنا است روی توسعه این مناطق تمرکز بیشتری شود.

۱۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

به گفته مشاور رئیس جمهور در ۲سال گذشته اتفاقات بزرگ و مثبتی توسط دولت رقم خورده و بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در طول این مدت در مناطق آزاد صورت گرفته است.

عبدالملکی ادامه داد: از همه مهمتر، تراز تجاری ما که همیشه منفی بوده، بالاخره در سال ۱۴۰۱ مثبت شد و بنا داریم که در سال جاری، این تراز را مثبت تر از سال گذشته کنیم.

مشاور رییس‌جمهور درباره طرحی سخن گفت که زمینه را برای ورود سرمایه گذاران به مناطق ویژه اقتصادی تسهیل می‌کند و در این باره افزود: ما برای اینکه سرمایه‌گذاری در این مناطق را تسهیل کنیم، پروژه بزرگی داریم؛ در این پروژه بسته‌های سرمایه‌گذاری طراحی کرده‌ایم؛ ۸۵۰ بسته سرمایه‌گذاری در وب سایت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی قرار گرفته که سرمایه‌گذاران داخلی و ایرانیان خارج از کشور دسترسی کاملی به این بسته‌ها دارند و می‌توانند همان جا قرارداد را عقد کرده و کارشان را آغاز کنند.

بدون شک شهر سلامت شیراز می‌تواند پذیرای سرمایه‌گذاران و پزشکان از سراسر کشور باشد و زمینه مناسبی را برای جذب پزشکان بسیاری از مناطق مختلف کشور فراهم کند و حالا با پایان یافتن سفر رییس‌جمهور و توجه ویژه هیأت دولت به این پروژه نیاز است اقدامات لازم برای اجرایی شدن هر چه سریعتر عملیات مربوط به شهر سلامت در اولویت متولیان امر قرار بگیرد.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.