در گفتگو با بصیرت مطرح شد

خطیبی: باید به سمت الگوی بهینه‌سازی تولید کالای با مصرف کم انرژی برویم

کارشناس و تحلیلگر انرژی گفت: مساله حائز اهمیت و پرسشی که یک بار برای همیشه، اما به صورت اساسی باید بدان پاسخ دهیم این است که تاچه زمانی می‌توانیم بهینه‌سازی مصرف انرژی را به تعویق بیاندازیم و به مردم انرژی بدهیم و آن‌ها مصرف کنند؟

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  گفتگو با محمدعلی خطیبی

به گزارش بصیرت، با نزدیک شدن به فصول سرد سال و افزایش مصرف انرژی و تحمیل تبعات اقتصادی و مالی این روند به کشور، بصیرت در گفتگو با کارشناس و تحلیلگر انرژی به بررسی راه‌های کاهش مصرف انرژی در ایران پرداخته است.

محمد علی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک و کارشناس بازار انرژی و نفت در گفتگو با بصیرت با اشاره به نزدیک شدن به فصول سرد سال و افزایش مصرف انرژی بخصوص گاز در خصوص اهمیت استانداردسازی وسایل گرمایشی و سرمایشی و اثرات این موضوع روی کاهش مصرف انرژی در ایران گفت: با توجه به اینکه ایران جزء معدود کشور‌های جهان به شمار می‌رود که انرژی بسیار بالایی مصرف می‌کند با توجه به نزدیک شدن به فصل سرد سال امید می‌رود دولت به موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت توجه کند، هر چند این موضوع به سرعت و در زمستان امسال محقق نمی‌شود، اما انتظار می‌رود برای کاهش مصرف انرژی نقشه راه بلند مدتی در دستور کار قرار داده شود.

وی در خصوص مصرف بالای انرژی در ایران گفت: بی شک ایران نسبت به بسیاری از کشور‌های دنیا در مصرف انرژی رکورددار است، یعنی با جمعیت کنونی ایران نمی‌توان این حجم از مصرف را توجیه کرد.

کارشناس و تحلیلگر بازار نفت و انرژی در این باره تصریح نمود: در بررسی و مقایسه میزان مصرف انرژی ایران با اروپا، چین، آسیا درمی‌یابیم میزان مصرف انرژی در ایران بسیار غیرقابل توجیه است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دولت‌های مختلف در ایران روی موضوع مهم مصرف بهینه در ابعاد مختلف نه فقط روی مصرف‌کننده نهایی یعنی مردم کار نکرده‌اند.

وی در این‌باره توضیح بیشتری داد و گفت: برای کاهش مصرف یا مصرف بهینه باید از راه‌های درست و براساس اصول و قواعد وارد شد چرا که با فشار آوردن به مردم برای کاهش مصرف وقتی وسایل پرمصرفی تولید می‌شود یا در بخش خودرو یا ساختمان اصول کاهش مصرف در نظر گرفته نمی‌شود نمی‌توان مردم را تحت فشار کاهش مصرف قرار داد و از رفاه خانوار کاست.

محمد علی خطیبی نماینده پیشین ایران در اوپک افزود: تامین رفاه مردم یکی از وظایف مهم دولت‌ها به شمار می‌رود بنابراین دولت باید با برنامه‌ریزی و حمایت از صنایعی که کالای کم مصرف تولید می‌کنند ضمن عدم فشار به مردم و جلوگیری از ایجاد خلل در رفاه خانوارها، مصرف انرژی را منطقی کند.

محمد علی خطیبی معتقد است: در ایران برای بهینه‌سازی مصرف انرژی کار زیادی صورت نگرفته پس برای این منظور یعنی کاهش مصرف و بهینه‌سازی باید بسیار کار کرد البته کار‌های زیادی می‌‌توان انجام داد، چرا که غفلت در این موضوع ظرفیت زیادی برای بهینه‌سازی باز گذاشته است که باید بدان ورود کرد تا مانع مصرف زیاد سوخت شد.

کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد انرژی گفت: به عنوان مثال بخاری‌ها و ساختمان‌ها ظرفیت قابل توجهی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی دارند. امروز در دنیا برای کاهش مصرف انرژی بخاری‌های مدرنی ساخته و تولید می‌شود که بسیار کم مصرف هستند.

وی افزود: عایق کاری ساختمان‌ها نیز موضوع بسیار مهمی است چرا که می‌تواند جلوی مصرف را بگیرد، پس در این بخش ظرفیت زیادی برای کاهش مصرف انرژی وجود دارد بدون اینکه آسیبی به رفاه مردم وارد شود.

وی در خصوص مصرف بالای بنزین در ایران و وجود خودرو‌های پرمصرف گفت: در بخش حمل و نقل و خودرو متاسفانه تاکنون به استاندارد‌های بین‌المللی در تولید خودرو برای کاهش مصرف بنزین در ایران توجهی نداشته در حالی که خودرو‌های استاندارد در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، اما مصرف بنزین در ایران بسیار بالاست.

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت نفت و انرژی در این‌باره توضیح بیشتری داد و گفت: مساله حائز اهمیت و پرسشی که یک بار برای همیشه، اما به صورت اساسی باید بدان پاسخ دهیم این است که تا چه زمانی می‌توانیم بهینه‌سازی مصرف انرژی را به تعویق بیاندازیم و به مردم انرژی بدهیم و آن‌ها مصرف کنند؟

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: به هر حال یک جا باید جلوی این روند یعنی روند مصرف بالای انرژی در کشور گرفته شود و ضمن فرهنگسازی روی کاهش مصرف انرژی باید به دنبال تولید کالا‌های کم مصرف و عایق‌سازی اصولی ساختمان‌ها و تولید خودرو‌های با استاندارد‌های بین‌المللی باشیم هر چند دولت‌های قبلی در این زمینه توفیقی نداشتند امیدواریم این دولت توفیق انقلابی در این عرصه را داشته باشد.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.