صحرایی: به استخدام معلمان جوان اصرار داریم تا دانش‌آموزان را درک کنند

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز فاصله نسل‌ها از ۲۵ سال بسیار کمتر است و برخی معتقدند به کمتر از ۱۰ سال رسیده است بنابراین معلمانی را استخدام کنیم که دانش‌آموزان امروز را بشناسند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل ازتسنیم :  رضا مرادصحرایی صبح امروز در مراسم جایزه البرز با هدف تجلیل از دانش‌آموزان برتر کشور اظهار کرد: آموزش و پرورش هر کشوری، سیمای آینده آن کشور است. پدران و مادران آینده در مدارس امروز تربیت می‌شوند.

وی افزود: در هر جامعه‌ای بین 1.5 تا 3 درصد نخبه در حوزه‌های مختلف هستند و اصلی‌ترین سرمایه هر کشوری نخبگان هستند و بی‌دلیل نیست که دیگران به دنبال جذب نخبگان سایر کشورها هستند.

ثروت آمریکا از چپاول نخبگان سایر کشورها

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز که ما دلمان برای دانش‌‌آموزان غزه خون است، این پیام مطرح است که به مدت یک ماه تمام نخبگان غیر آمریکایی از آنجا خارج شوند در این صورت آیا این کشور چیزی دارد؟ تمام  آنچه که در آمریکا به دست آمده از چپاول نخبگان سایر کشورها است، ضریب هوشی آنها بسیار پایین‌تر از سایر کشورها است و همچنین در تاریخ خود چیزی ندارند.

معلمان جوان استخدام می‌کنیم تا دانش‌آموزان را درک کنند

وی ادامه داد: جهان آینده با چند ویژگی شناخته می‌شود. امروز فاصله نسل‌ها از 25 سال بسیار کمتر است و برخی معتقدند به کمتر از 10 سال رسیده است بنابراین باید معلمانی را استخدام کنیم که دانش‌آموزان امروز را بشناسند، برخی می‌گویند چرا اصرار دارید در دانشگاه فرهنگیان سقف سنی 22 سال باشد یک دلیل آن برای درک دانش‌آموزان است، هم‌اکنون 80 درصد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کمتر از 20 سال سن دارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: افراد باید بتوانند در تحولات سریع، قدرت روحی و تاب‌آوری بالا داشته باشند، بیش از نیمی از مشاغل امروز در 20 سال آینده وجود ندارد بنابراین باید برای تربیت نسل آینده برنامه داشته باشیم و به نشاط، همدلی، مهارت و کارگروهی نیاز داریم.

هوش مصنوعی در تربیت تحولات بسیاری ایجاد می‌کند

وی افزود: بخش قابل‌توجهی از علمی که امروز منتقل می‌شود، علم واسطه‌ای است و شاهد جنگ رقابت‌ها هستیم، هم‌اکنون هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نوین در نظام تربیتی تحولات بسیاری را ایجاد می‌کنند و نخبگان کشور باید حلقه واسط بین نسل‌ها را ایفا کنند. 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رقابت امروز بر سر چیست؟ در دنیای پیش‌رو، رقابت عامل رویش و ریزش است اما چه رقابتی؟ امروز شاهد رقابت تمدن‌ها هستیم و افرادی که نتوانند جایگاه و منزلت تمدنی خود را پیدا کنند در میانه این رقابت از حرکت باز می‌مانند همچنین تعلق هویتی یک ویژگی رقابتی مهم در جهان آینده است.

رقابت تمدن‌ها در جهان آینده

وی افزود: اینکه استکبار تلاش می‌کند به بهانه شهروند جهانی، هویت ملی نخبگان را بگیرد ناظر بر این است که در آینده رقابت تمدن‌ها شکل می‌گیرد‌.

صحرایی خطاب به دانش‌آموزان مطرح کرد: خواندن تاریخ و دانستن تاریخ مهم است و به طرز عجیبی بزرگان در تمام ادیان به خواندن تاریخ توسط نخبگان تاکید دارند؛ چون در این صورت فرد در جنگ روایت‌ها بازنده نیست، همچنین در دنیای رقابت، نقش مدرسه و خانواده تأثیر‌گذار است و آموزش و پرورش به عنوان نخ تسبیح، وظایف بسیار مهمی بر عهده دارد.

توصیه به دانش‌آموزان برای خواندن کتاب "فرمول"

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین بر خلاقیت و جست‌وجو توسط دانش‌آموزان تاکید دارد اما به شدت از آن غفلت کردیم، خطاب به دانش‌آموزان گفت:  توصیه می‌کنم کتاب "فرمول" را بخوانید، این کتاب 5 قاعده جهانی را بیان می‌کند به عنوان مثال اینکه نیوتن از سایر فیزیک‌دانان بزرگتر نبود اما چه شد در تاریخ ماندگار شد و چرا خوارزمی و سایر بزرگان دیگر به اندازه بزرگان کشورهای غربی در تاریخ مطرح نیستند.

به گزارش تسنیم، بنیاد فرهنگی البرز به همت مرحوم حسینعلی البرز، تأسیس و وقف شد. این بنیاد طی بیش از نیم قرن، چندین هزار نفر از نخبگان برتر علمی کشور را مورد حمایت و تشویق قرار داده است. 

جایزه البرز امسال در مقطع متوسطه اول برای هر دانش‌آموز 30 میلیون تومان و در مقطع متوسطه دوم (پایه دوازدهم) 45 میلیون تومان است.

پیروزی خون بر شمشیر

همچنین محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در مراسم جایزه البرز طی سخنانی گفت: وقاحت اسرائیل به حدی رسیده است که می‌گویند باید در غزه بمب اتم بریزیم، بیش از 4 هزار کودک را کشته‌اند و اساساً برای مسلمانان و انسان‌های آزاد، حق حیات قائل نیستند.

وی افزود: امروز پیروزی خون بر شمشیر را در خرابه‌های غزه، خون کودکان و حماسه جوانان شاهد هستیم، خون مظلومان باعث شکل‌گیری جریان عمومی نفرت از رژیم جنایتکار صهیونیستی در سراسر جهان شده است و به زودی زوال این رژیم نژاد پرست و کودک کش را جشن خواهیم گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در نظر داریم دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور را از سال آینده در جایزه البرز سهیم کنیم.

اسماعیلی مطرح کرد: وقف در حوزه‌های جدید همچون دانش‌بنیان‌ها وارد شده است و امروز در تمام طرح‌های مهم اقتصادی، وقف وجود دارد، از سوی دیگر  اقتصاد فرهنگ به شدت نیازمند استفاده از عایدات حوزه وقف است.

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.