هدف‌گذاری ارتقای تجارت بین ایران و یونان به ارزش سه میلیارد یورو

رییس اتاق بازرگانی شهر پیرئاس یونان در دیدار با هیات تجاری اعزامی از اتاق مشترک بازرگانی ایران - یونان، ضمن اشاره به ظرفیت‌های فراوان اقتصادی بین ایران و یونان، خواستار افزایش تجارت دوجانبه به ارزش سه میلیارد یورو شد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا : از سفارت ایران در آتن، واسیلیس کورکیدیس در سخنانی در جمع تجار ایرانی در شهر پیرئاس بزرگترین شهربندری یونان افزود: روابط ایران و یونان بر پایه اشتراکات فرهنگی و تاریخی بنا نهاده شده و به دلیل موقعیت خاص دو کشور از لحاظ اقتصادی حایز اهمیت فراوان است.

وی اظهار داشت: یونان پنجره ورود تجار ایرانی به اتحادیه اروپا است و ایران هم در ثقل تحولات خاورمیانه قرار دارد بنابراین تجار ۲ کشور باید از این فرصت بی‌همتا در راستای ارتقای تجارت دوجانبه بین خود استفاده کنند.

واسیلیس کورکیدیس افزود: ایران جایگاه رفیعی در اقتصاد خاورمیانه و آسیا ایفا می‌کند و بنابراین دارای ظرفیتی است که می‌توان از آن برای گسترش اقتصاد یونان بهره‌برداری کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونان نیز در سخنانی گفت: ایران به عنوان یکی از نخست کشورهای شکل گرفته در دنیا از ظرفیت‌های گردشگری، تجاری، فناورانه، کشاورزی، صنعتی و فرهنگی و هنری کم‌نظیری برخوردار است و به دلیل قرابت‌های فرهنگی و تمدنی با یونان می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای اقتصاد این کشور ایفا کند.

ملک حسین گیوزاد افزود: ایران یکی از مهمترین راههای دسترسی و ترانزیتی کشورهای آسیای میانه به بازراهای بین‌المللی است. محصولات صادراتی ایران شامل کالاها و اقلامی همچون نفت، مواد شیمیایی و پتروشیمی، میوه و خشکبار، فرش و کالاهای صنعتی است که قابل صدور به دیگر کشورها از جمله یونان است.

آماده استفاده از ظرفیت های بندر پرئاس در بهبود مناسبات اقتصادی بین ایران و یونان هستیم
نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران - یونان نیز در میان تجار یونانی ضمن تشکر از دعوت اتاق بازرگانی پیرئاس آمادگی تجار ایرانی برای گسترش حجم روابط تجاری با یونان را ابراز کرد.

نادر کشتکار گفت: بندر پیرئاس به عنوان بزرگترین بندر تجاری و مسافربری اروپا و چهارمین بندر بزرگ تجاری اروپا از اهمیت زیادی برای بخش‌های تجاری ایران به ویژه در حوزه کشتیرانی و خدمات مربوطه برخوردار است.

وی افزود: مطمئن هستیم هر دو طرف محدویت‌های موجود در روابط فیمابین را درک کرده و برای آن راه حلی پیدا می‌کنند. بزرگی اقتصاد ایران و نقش اصلی یونان در کشتیرانی بر کسی پوشیده نیست و ما آماده استفاده از ظرفیت های بندر پرئاس در بهبود مناسبات اقتصادی بین ایران و یونان هستیم.

هیاتی متشکل از ۲۵ تاجر ایرانی عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران-یونان در حوزه‌های مختلف تجاری از جمله گردشگری، کشاورزی، داروسازی، خدمات فنی و مهندسی، ساختمان‌سازی و غیره به ابتکار بخش اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته به آتن سفر کرد. هیات تجاری ایران طی این سفر سه روزه خود ضمن بازدید از مراکز تجاری و بنگاه‌های اقتصادی یونان، در نشست‌های «بی تو بی» با تجار و شرکت‌های یونانی مذاکره و درباره گسترش روابط بازرگانی خود گفت و گو کردند.

این اولین هیات تجاری بزرگ از کشورمان است که طی هشت سال گذشته با حمایت سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونان و همتای یونانی آن در تهران به آتن سفر کرده است.

همچنین این هیات نخستین هیات تجاری ایران است که پس از خروج آمریکا از برجام به اتحادیه اروپا سفر می کند.

انتهای پیام/م

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.