معاون سیاسی دفتر رییس جمهور:

برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی ایده آیت‌الله رئیسی بود

معاون سیاسی رئیس جمهور، برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی را ایده آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دانست.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا : محمد جمشیدی دوشنبه شب با حضور در برنامه افق فلسطین، به تشریح دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی به ریاض جهت حضور در اجلاس سران همکاری های اسلامی پرداخت.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور با بیان اینکه برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی ایده آیت الله رئیسی بود، خاطر نشان کرد: از روزهای نخست جنگ در غزه، آیت الله رئیسی تماس های متعددی با سران کشورها داشتند و سفرهای منطقه ای توسط وزیر امور خارجه شکل گرفت.

وی با بیان اینکه گفت وگو با امیر قطر و ولیعهد عربستان تبلور این گفت وگو ها بود، افزود: رییس جمهور چند خواسته و دستور کار اصلی را در این گفت وگوها مطرح کردند که مهمترین آن آتش بس در غزه بود و شکسته شدن حصر و محاصره غزه خواسته دوم ایشان بود. همچنین ارسال کمک های بشر دوستانه از دیگر خواسته های آیت الله رئیسی بود.

جمشیدی تاکید کرد: رئیس جمهور در گفت وگو با سران یکی از کشورها پیشنهاد دادند برای حمایت موثر از مردم فلسطین باید موضع محکم و قوی و یکپارچه اتخاذ کرد. این ایده مورد کشور های عرب منطقه واقع شد.

وی به گفت وگویی دکتر رئیسی با بن سلمان اشاره کرد و گفت: در گفت وگو با بن سلمان، رییس جمهور تایید داشتند که نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی هرچه زودتر برگزار شود تا موضع محکم و منسجم و یکپارچه در دفاع از فلسطینی‌ها شکل گیرد.

جمشیدی خاطر نشان کرد: آمریکا در ابتدای کار اجازه نداد تا نشست سران کشور های اسلامی شکل گیرد و در مقابل نشست مصر را مطرح کرد و از کشور هایی که با رویکرد سازش کارانه همسو بودند برای حضور در این نشست دعوت کرد. در اجلاسی که در مصر برگزار شد، نمایندگانی از کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس حضور یافتند.

وی ادامه داد: یکی از سران کشورهای عربی در گفت وگو با آیت الله رئیسی تاکید کرد که طرف غربی با هرگونه اظهارنظر در راستای حمایت از فلسطین مخالفت کرده است.

جمشیدی با اشاره به شکست مصر درباره فلسطین گفت: نشست مصر بیانیه پایانی ندارد و یک بیانیه مطبوعاتی از سوی رئیس نشست شکل گرفت و این نشانگر شکست این جلاس است.

رئیس دفتر سیاسی رئیس جمهور گفت: با شروع دولت سیزدهم بخشی از سیاست خارجی کشور، خود را نشان داد که بخشی از آن در باره سیاست همگرایی و همسایگی است و در دو سال گذشته به وضوح خود را نشان داده است و موفقیت های چشمگیری داشته است. بخش دیگر هم تأکید بر منافع راهبردی در حوزه مقاومت است.

وی سفر آیت الله رئیسی به سوریه پس از یک دهه را یکی از موفقیت های دولت سیزدهم در حوزه ژئوپلتیکی برشمرد و افزود: رئیس جمهور در این سفر دیدارهای مختلفی با مسئولان مقاومت، سیاسی و نظامی داشتند. آنچه اکنون می بینیم این است که بعد از یک دهه تنش ژئوپلتیک در منطقه، این محور مقاومت بود که پیروز شد و این مزایای زیادی در اختیار محور مقاومت و جمهوری اسلامی قرار داد.

جمشیدی بیان کرد: رئیس جمهور با سران حماس و جهاد تماس گرفتند و این پیروزی را تبریک گفتند در عین حال با قدرت گرفتن حملات صهیونیست ها رئیس جمهور و وزارت خارجه یک دیپلماسی منطقه ای را دنبال کردند.

وی با بیان اینکه نقش آمریکا در جنایت هایی که در غزه صورت‌ می گیرد بیش از اسراییل است، گفت: اشاره به نقش اصلی و پر رنگ آمریکا در جنایت های هولناکی که در غزه رخ می‌دهد، مهمترین نکته ای است که در صحبت های رییس جمهور مطرح شد و در فضای جلسه و گفت وگو های دوجانبه تاثیر گذار بود.

جمشیدی تاکید کرد: اشاره آیت الله رئیسی به نقش آمریکا در این فاجعه نکته ای بود که شاید هیچ‌ کشور دیگری جرات نمی‌کرد این موضوع را مطرح کند. 

رئیس دفتر سیاسی رییس جمهور گفت: یکی از سران کشورها در گفت وگو با آیت الله رئیسی مطرح کرد، قبل از حضور در این اجلاس سه پیام از سوی آمریکا دریافت کرده مبنی بر آنکه ما مراقب شما هستیم. یک روز قبل از این‌ اجلاس سخنگوی  وزارتخارجه آمریکا اعلام کرد که ما به خوبی تحولات را رصد می کنیم، اینها به نوعی پیام تهدید است.

جمشیدی با تاکید بر این نکته که نقش آمریکا در جنایت هایی که در غزه صورت‌ می گیرد نقش اول و بیش از اسراییل است، عنوان کرد: اسراییل در ضربه تاریخی که به آن وارد شد سیستم دفاعی امنیتی و نظامی اش فروپاشید و در پاسخ دادن و تصمیم گرفتن و حفظ انسجام داخلی دچار بحران شد و مقامات آمریکا با سفر به رژیم صهیونیستی نقش پررنگ داشتند و این حضورها برای دلداری اسراییل بود. کابینه امینیتی آمریکا در تل‌آویو تشکیل شد، این یکی از جملات برجسته آیت الله رییسی است.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور با تاکید بر اینکه بیانیه تحفظ جمهوری اسلامی در روز اجلاس صادر شده بود، گفت: فرمول کار در اجلاس اتحادیه عرب این است که پاورقی و پا نوشت در بیانیه ها می‌گذارند، ولی چنین رویه ای در سازمان همکاری اسلامی وجود ندارد. 

وی خاطر نشان کرد: بیانیه تحفظ جمهوری اسلامی در روز اجلاس صادر شده بود و قابلیت انتشار دارد. انتشار تحفظ همزمان با بیاینه سبب غلبه حاشیه بر متن خواهد شد. برای برخی سخت است که دستاوردی که برای نظام از سوی دولت سیزدهم به دست آمده است را بپذیرند و به حاشیه ها دامن می‌زنند.

رئیس دفتر سیاسی رئیس جمهور با بیان‌ جزییاتی از دیدار رئیس جمهور و ولیعهد عربستان گفت: ولیعهد عربستان در دیدار با آیت الله رییسی مطرح کرد به این نتیجه رسیده ایم که همکاری با ایران سبب قوی تر شدن طرفین و منطقه خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران، موضع قدرت است، جمهوری اسلامی برتری ژئوپلیتیکی دارد که نتیجه یک دهه تحول است و در یک دهه گذشته ایران و جریان مقاومت پیروز میدان بوده و موفقیت سیاست همسایگی و همگرایی ریشه درموفقیت و پافشاری ایران بر سیاست مقاومت دارد.

جمشیدی گفت: در دیدارهای دو جانبه آیت الله رئیسی با کشورهایی که سابقه ملاقات و گفت وگو با آنها وجود نداشت بر نقش ایران و اثرگذاری ایران در جهان اسلام و قدرت ایران تاکید شد، زیرا ایران بر اصول و ارزش های خود ایستاده و این به مدد هدایت رهبری است.

وی افزود: هماهنگی هایی در رابطه با پیشبرد اهداف اساسی جمهوری اسلامی ایران در دیدار هایی که در حاشیه این اجلاس صورت گرفت، مطرح شد که آتش بس و رفع محاصره و امداد رسانی از جمله آنهاست. آیت الله رییسی با استفاده از الگوهای رفتاری مختلف با سران کشورها آنها را تحت فشار قرار می‌داد تا در مسئله فلسطین هر کشوری سهم و وظیفه خود را انجام دهد.

انتهای پیام/م

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.