تبیین مبنای قرآنی در نیل به آرمان فلسطینیان یعنی مقاومت

طبق آیات قرآن تا زمانی که کفار برطبل دشمنی و جنگ علیه مسلمین میکوبند( نرم و سخت)باید با بردباری و با همه توان در برابرشان ایستادگی کرد که ثمره اش پیروزی است. صلح با کفار، تنها زمانی مفید است که مسلمین چنان در موضع قدرت قراربگیرند که دشمن را وادار به عمل به تعهداتش کند.از این رو،راز شکست ناپذیری مردم فلسطین، دو مقوله برد باری و مقاومت76 سالۀ آنان است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز - علی اکبر صیدی، تحلیل گر مسایل سیاسی و کارشناس علوم قرآنی،  طی یاد داشتی  به مبنای قرآنی در نیل به آرمان فلسطینیان یعنی مقاومت پرداخت و نوشت: 

طبق آیات متعددقرآن،تا زمانی که  کفار، برطبل  دشمنی و جنگ(نرم و سخت) علیه مسلمین میکوبند،باید با بردباری و با همه توان در برابرشان ایستادگی کرد که ثمره آن پیروزی است

صلح و سازش با کفار، تنها زمانی مفید است که  آنان از دشمنی با مسلمین دست بردارند(نساء/90) و مسلمین در اثر مقاومت، چنان در موضع قدرت قراربگیرند که دشمن را وادارکنند که به تعهداتش عمل کند. مثل صلح حدیبیه، و قرارداد با یهودیان خیبر بعد از فتح این قلعه.بنا براین ،رازشکست ناپذیری مردم فلسطین برای رسیدن هدف شان-  همان آزادی قدس و سرمین های اشغال شده  توسط صهیونیست ها است- ، دو مقوله برد باری و مقاومت76 سالۀ  آنان است.

ا لف- تاریخچه مقاومت فلسطین

 سرزمین اسلامی فلسطین،از سال1948 میلادی معادل  1327 شمسی توسط یهودیان اشغال شد. یعنی 76 سال پیش.

از همان روز مردم مسلمان آن منطقه با دست خالی با سنگ و... در برابر  اسرئیل  مقاومت کرده اند تا اینکه در سایه حمایت گروهای مقاومت منطقه در سال های اخیر با رهنمود مقام معظم رهبری غزه مسلح شد و سال1400 حدود100موشک به شهر تل آویو و فرودگاه بن گوریون و شهرک‌های اطراف غزه پرتاب کرد. در پاییز1402 شمسی، طوفان الاقصی را ایجاد نمود و ابهت توخالی اسراییل را به باد دادند.

صهیونیست های وحشی و کودک کش  نیز، غزه را  بمباران و موشک باران  نمود حتی بیمارستان ها را ! با این حال نبرد زمینی و هوایی(موشکی) مبارزان فلسطینی با اسرائیل با قدرت  ادامه دارد که طبق آیات قرآن، ثمرۀ آن پیروزی است.

ب- دشمن شناسی

در یک نگاه کلی، دشمنان اسلام و مسلمین، در سه گروه (شیطان، کفار و منافقین)، طبقه‌بندی‌شده است

از میان کافران اهل کتاب، قرآن کریم، «یهود» را سرسخت‌ترین دشمن مسلمین معرفی می‌کند : لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشرْكُوا؛ مسلّماً يهوديان و كسانى را كه شرك ورزيده‏اند، دشمن‏ترين مردم نسبت به مؤمنان خواهى يافت (مائده/82).

این گروه از کفار  و مشرکین  مشركان، پيوسته با شما مى‏جنگند، تا اگر بتوانند شما را از آيينتان برگردانند

وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا(بقره/217).

یهودیان باور های عجیب و غریبی دارند که به برخی از آنها اشاره می شود:

فهرستِ برخی باورهای غلط و ویژگی‌های قوم یهود، با استناد آیات قرآن عبارتند از 1-شرك در تدبیر و ربوبیت

طبق آیه 31سوره توبه، یهودیان مشرک هستند (شرك در تدبیر و ربوبیت).

2- نسبت فقر به خدا

آیه 181 سوره آل‌عمران، تصریح دارد که خداوند، سخن آن‌ها (یهود) را كه گفتند: «خدا فقير است و ما بى‏نيازيم»؛ شنيد!

3- فرزند قرار دادن براي خدا

یهودیان، حضرت عزیزِ نبی (ع) را به‌عنوان فرزند خدا می‌دانند (توبه/30)

4- ایمنی از عذاب سخت قیامت!

یهودیان معتقدند که هراندازه که گناه کنند؛ در جهنم، فقط چند روز معدود و محدود، عذاب می‌شوند و سپس بلافاصله به بهشت می‌روند (بقره/80؛ آل‌عمران/24).

َ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُودَةً و گفتند: «هرگز آتش دوزخ، جز چند روزى، به ما نخواهد رسيد.»

این باور غلط، یکی از مهمترین زمینه های جرم و جنایت یهود است.

5- اعتقاد به قدرت محدود خدا (دستِ‌بستۀ خدا)

با عنایت به آیه 64 سوره مائده، يهود گفتند: «دست خدا (با زنجير) بسته است.»

ب- ویژگی‌های شخصیتی قوم یهود

1-حس‌گرایی

خداوند متعال در قرآن کریم (بقره/55) این ویژگی یهود را بیان نموده است.

2- برتری‌طلبی و نژادپرستی

بر اساس آیه 18 سوره مائده، يهود و نصارى گفتند: «ما، فرزندان خدا و دوستان (خاص) او هستيم!» [1] قَالَتِ الْيَهُودُ وَ النَّصَارَى‏ نحَنُ أَبْنَا ؤُاْ اللَّهِ وَ أَحِبَّاؤُهُ

3- دنیاگرایی و علاقه شدید‌ به‌ جمع‌آوری ثروت

قرآن کریم در آیه شریفه 96 سوره بقره تصریح دارد: آن‌ها را حريص‏ترين مردم- حتى حریص‌تر از مشركان- بر زندگى (اين دنيا و اندوختن ثروت) خواهى يافت (تا آنجا) كه هر يك از آن‌ها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود.

وَ لَتَجِدَنهَّمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلىَ‏ حَياَةٍ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ

این راهبرد در قوم یهود ‌همچنان ادامه یافته تا این‌که ‌‌امروز‌ نیز به‌وضوح مشاهده می‌شود.به نحوی که نبض اقتصاد جهانی را در دست دارند.

4- سنگ دلی (قساوت قلب)

قرآن کریم (بقره/74) سنگدلی را از ویژگی‌های شخصیتی یهود معرفی می‌نماید. به‌گونه‌ای که دلشان از سنگ نیز سخت‌تر است.

ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَالِكَ فَهِىَ كاَلحْجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً

ستم‌های این قوم در جهان معاصر، مخصوصاً بر مردم مظلوم فلسطین، نمونه‌ای از قساوت قلب بنی اسراییل است.

5- نیرنگ بازی (حیله‌گری)

قرآن کریم (آل‌عمران/54) نیرنگ بازی (حیله‌گری) را جزو خصلت‌های یهود، بیان می‌کند.

وَ مَكَرُواْ وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيرْالْمَكِرِين

استقامت و استمرار مبارزه به همراه صبر، تنها راه کار است

قرآن کریم در آیات متعدد، به مقاومت به همراه برد باری  تاکید کرده ثمره آن را پیروزی معرفی می کند که به چند مورد بسنده می کنیم:

آیه 250 سوره بقره:

قَالُواْ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبرًْا وَ ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَ انصُرْنَا عَلىَ الْقَوْمِ الْكَفِرِين؛

گفتند: «پروردگارا! پيمانه شكيبايى و استقامت را بر ما بريز! و قدمهاى ما را ثابت بدار! و ما را بر جمعيّت كافران، پيروز بگردان.

آیه200 آل عمران:

يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اصْبرُِواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون؛اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! (در برابر مشكلات و هوسها،) استقامت كنيد! و در برابر دشمنان (نيز)، پايدار باشيد و از مرزهاى خود، مراقبت كنيد و از خدا بپرهيزيد، شايد رستگار شويد.

آیه 65انفال:

يَأَيهَُّا النَّبىِ‏ُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلىَ الْقِتَالِإِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابرُِونَ يَغْلِبُواْ مِاْئَتَينْ‏ِوَ إِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ يَغْلِبُواْ أَلْفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُون؛اى پيامبر! مؤمنان را به جنگ (با دشمن) تشويق كن! هر گاه بيست نفر با استقامت از شما باشند، بر دويست نفر غلبه مى‏كنند و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از كسانى كه كافر شدند، پيروز مى‏گردند چرا كه آنها گروهى هستند كه نمى‏فهمند.

آیه89 یونس:

قَالَ قَدْ أُجِيبَت دَّعْوَتُكُمَا فَاسْتَقِيمَا؛ فرمود: دعاى شما پذيرفته شد! استقامت به خرج دهيد.

ایه13 احقاف:

إِنَّ الَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُواْ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يحَْزَنُون؛محقّقاً كسانى كه گفتند: «پروردگار ما خداست» سپس ايستادگى كردند، بيمى بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد.

ایه16 سوره جن:

وَ أَلَّوِ اسْتَقَامُواْ عَلىَ الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا؛ و اگر [مردم‏] در راه درست، پايدارى ورزند، قطعاً آب گوارايى بديشان نوشانيم.

ایه30 فصلت:

إِنَّ الَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَمُواْ تَتَنزََّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَئكَةُ أَلَّا تخََافُواْ وَ لَا تحَْزَنُواْ وَ أَبْشِرُواْ بِالجَْنَّةِ الَّتىِ كُنتُمْ تُوعَدُون؛در حقيقت، كسانى كه گفتند: «پروردگار ما خداست» سپس ايستادگى كردند، فرشتگان بر آنان فرود مى‏آيند [و مى‏گويند:] «هان، بيم مداريد و غمين مباشيد، و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد.

ایه 186 ال عمران:

وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشرَْكُواْ أَذًى كَثِيرًاوَ إِن تَصْبرُِواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَالِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ؛

قطعاً در مالها و جانهايتان آزموده خواهيد شد، و از كسانى كه پيش از شما به آنان كتاب داده شده و [نيز] از كسانى كه به شرك گراييده‏اند، [سخنان دل‏] آزار بسيارى خواهيد شنيد، و [لى‏] اگر صبر كنيد و پرهيزگارى نماييد، اين [ايستادگى‏] حاكى از عزم استوار [شما] در كارهاست.

نتیجه بحث

در مواجهه با دشمن، خداوند، مقاومت وبرد باری را توصیه و تاکید نموده است که میوه آن پیروزی می باشد.بر اساس شواهد تاریخی و با استناد به آیات قرآن، صلح و سازشِ سازنده(برد-برد) با دشمن زمانی محقق می شود که معاندان اسلام در موضع ضعف قرار گرفته باشند.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.