بسیج در آیینه چهل و چهار سال فعالیت های مردمی / از حضور در عرصه های دفاعی تا تلاش در سازندگی کشور

بسیج، یک تشکل غیر دولتی و مردمی است که هدفِ آن صیانت از انقلاب اسلامی و تلاش برای استقلال و آبادانی کشور در همه زمینه ها است. این تشکل،با عضویتِ اقشار و اصناف مختلف از دانشگاهی تا عشایری فعالیت می کند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز - پژوهشگر و نویسنده بسیجی طی یاد داشتی به برخی عملکرد بسیج مستضعفین پرداخت : 

گرامی میداریم هفته بسیج، را و خدا قوت  عرض عرض می نماییم به همۀ بسیجیان و بازوان ولایت. ممکنه برخی از مردم،تصور شان از بسیج، در حد همان رزمایش نظامی باشدکه در ایام هفته بسیج هرساله برگزار می شود و یا حضور در پایگاه محله باشد ؛ ولی بسیج، فرا تر از این است.    

بسیج، یک تشکل غیر دولتی و مردمی است که هدفِ آن صیانت از انقلاب اسلامی و تلاش برای استقلال و آبادانی کشور در همه زمینه ها است. این تشکل،با عضویتِ اقشار و اصناف مختلف از دانشگاهی تا عشایری فعالیت می کند.

گرچه در یک جلسه، نمی توان  همۀ کارنامه بسیج را به نمایش گذاشت، چون ریز کارکردِ اقشارِ بسیج، باهم متفاوت است. مثلا بسیجِ اساتید دانشگاه ،رسالتی متفاوت با بسیج عشایر دارد . در عین حال چند مورد از عملکرد بسیج را  بصورت کلی و اجمالی فهرست می کنیم.

الف- عملکرد بسیج در عرصه دفاعی

1- دفاع جانانه در 8سال دفاع مقدس:

حضور فعالِ بسیج ؛ مهمترین عامل در پیروزی 8سال دفاع مقدس است. که در دو جبهه درون مرزی و برون مرزی انجام شد. درون مرزی، همان جنگ های داخلی برای مقابله با کروهک های تروریستی مثل کومله ،دمکراتِ وقت  و....

2- دفاع از حریمِ اهل بیت در سوریه و عراق و... که  به مدافعان حرم معروفند.

حضور فعالِ بسیجیانِ جهان(بسیجیان ایران،حشد الشعبی عراق، حزب الله لبنان، فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان و...)؛ مهمترین عامل ِ شکستِ داعش در سوریه و عراق بود. که  به این بسیجیان متحد جهانی ،امروزه در ادبیات سیاسی "جریان مقاومت منطقه" اطلاق می کنیم. زنده یاد، سردار شهید سلیمانی، با الهام از شجره طیبه بسیج در ایران، در کشور های همسایه نیز این تشکل را پایه ریزی نمود که امروزه، دشمن از جمله آمریکا، بشدت از آنها وحشت دارد.

امروزه یکی از مهم ترین عاملِ قوت قلبِ مبارزانِ فلسطین ، همین جریان مقاومت در منطقه است.

 

3- حراست ازمرزها(همکاری جدی با مرزبانان ).

4- دفاع جانانه از امنیت کشور در مقابل  گروهک های تروریستی مانند احوازی،ریگی و غیره.

5- دفاع جانانه از امنیت کشور در قبال آشوبگران و تخریب گران اموال عمومی و خصوصی

به عنوان نمونه، در سال96 که به دلایلی،نیروی انتظامی برای خاموش کردن فتنه، دیر اقدام کرد! ؛بسیجِ محلات فورا واردِ میدان شد،فتنه را خفه نمود. همین طور بسیج ،در فروکش ساختن فتنه های متعدد، کارنامه درخشانی دارد.

6-  حضور فعال در میدانِ جنگِ سایبری و جنگِ نرم در فضای مجازی و حقیقی

7- تامین امنیت شهر و روستا در قالب گشت های شبانه و استقرار پایگاه های ایست و بازررسی در مواقع لزوم.که این امر نقش به سزایی در تامین امنیت مردم دارد.

ب- عملکرد بسیج در عرصه فرهنگی

8- پایگاه های بسیج،برای افزایش معرفتِ اعضا و مخاطبان در عرصه های عقیدتی،سیاسی،فرهگی و اجتماعی ،مهارت های زندگی و غیره در فضای حقیقی و مجازی بشدت فعال است.

9- عملکرد بسیج در عرصه علمی صنعتی

بسیجِ اساتید دانشگاها حضور فعال در تولید علم و رشدِ صنعت کشور دارند.

نمونه آن شهدای هسته ای بودند. شهید شهریاری، وقتی فرمول محاسباتی سوخت20درصد هسته ای را کشف کرد؛و جهان را شگفت زده ساخت؛ ریالی از این بابت حق الزحمه نگرفت.  این جز باتفکر بسیجی، باهیچ گزاره ای قابل تبیین نیست.

 

ب- عملکرد بسیج در عرصۀسازندگی

10- بدست گرفتنِ پروژه های برزگ و انجامِ موفقیت آمیز آن

چند مثال:

پالایشگاه ستاره خلیج فارس

پس از خروج آمریکا از برجام،(اردیبهشت1397 ش.) شرکت های خارجی نظیر توتالِ فرانسه و...، یک طرفه قرارداد ها در حوزه نفت و انرژی و غیره را لغو و از ایران رفتند. این شرکت ها، ضمن سرقتِ اطلاعاتِ ارزشمند ِ ایران در زمینه امور پالایشگاهی و انرژی، قصد داشتند که ایران را در تامین بنزین، با مشکل مواجه سازند. یعنی ایران نتواند؛ بنزینِ مورد نیاز را تولید کند، و بخاطر تحریم نیز نتواند وارد کند. تا مردم را در مقابلِ نظام اسلامی قرار دهند و...

در این شرایط بود که قرارگاه خاتم الانبیای سپاه مدیریتِ پالایشگاه را بدست گرفت با همکاری اساتید بسیجی، هم، بنزین مورد نیاز داخل را تولید کرد و مازاد برآن را نیز صادر کرد.

پروژه های عمرانی بزرگی که پیمانکاران داخلی و یا خارجی،آنرا ناقص رها کردند که بسیجیانی نظیر شرکت جهاد نصر وابسته به بسیج، آنرا سریعا تکمیل و تحویل داد. نمونه اش پلِ کابلی با قوس ۹۰ درجه سید الشهدای زنجان در کمربندی خیام نمونه بارز آن است.

11- تلاش برای محرومیت زدایی و مشارکت در توسعه مناطق محروم

حضور بسیج در قالب اردو های جهادی، بسیج سازندگی و...، در مناطق محروم و روستایی  نقش بسزایی در آبادانی آنان داشته است.

اجرای پروژه های خردی نظیر آبرسانی(آشامیدنی- کشاورزی)، وغیره. به گونه ای که در اکثر مناطقِ محروم، بسیج را بیشتر از ارگانهای دولتی مثل جهاد کشاورزی،شرکت آب و...؛ میشناسند.

12- حضور در صحنه های سرنوشت سازِ نظام.

مانندِ راهپیمایی ها، انتخابات،نماز جمعه و...

13- و...

در یک کلام، در همه ابعاد، حضور پر رنگ بسیج برای ساختن ِایرانی اسلامی و آباد، قابل مشاهده است.

والسلام

علی اکبر صیدی-پژوهشگ

 

 

 

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.