ویلاسازی‌های بی‌رویه چه بلایی بر سر این آب و خاک می‌آورد

ویلاسازی‌های بی‌رویه به خطری بالفعل برای طبیعت، منابع زیست محیطی و انرژی و آب و ... بدل شده است. حس و گرایش انحصارطلبی و تملک شخصی طبیعت چند وقتی است که درون برخی از افراد متمول شکل گرفته و حتی به یک بازار مهم زمین و ملک در زیرمجموعه مشاوران املاک بدل شده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز - امیر حمزه نژاد:

ویلاسازی‌های بی‌رویه به خطری بالفعل برای طبیعت، منابع زیست محیطی و انرژی و آب و ... بدل شده است. حس و گرایش انحصارطلبی و تملک شخصی طبیعت چند وقتی است که درون برخی از افراد متمول شکل گرفته و حتی به یک بازار مهم زمین و ملک در زیرمجموعه مشاوران املاک بدل شده است. 
برخی از این ویلاسازی ها حریم ها را درنوردیده و کوه‌خواری، ساحل خواری، جنگل‌خواری و ... را دامن زده است. متاسفانه تجاوز به طبیعت و ورود به حریم مثلا رودخانه‌ها تنها عیب این نوع ویژه خواری نیست؛ بلکه دیده می شود که ویلاهایی که شاید افراد برای چند روز در ماه در آن اقامت می‌کنند انرژی بسیاری را صرف خود می کند و منابع مختلف آب و برق و ... را می بلعد. 
این ویلاها به سبب اینکه برای افراد متمول هستند بعضا باید همیشه حاضر و آماده سرویس دهی به این افراد باشند و هر وقت این افراد به ویلای خود مراجعه می کنند باید محیط گرم و دلپذیری مهیا باشد از این رو بعضا دیده می شود ویلاهای خالی برق و گاز زیادی مصرف می کنند. اخیرا در همین رابطه حسین مایلی رستمی، مدیرعامل شرکت گاز مازندران با اشاره به تداوم پایش ویلاهای خالی از سکنه، گفت: «گاز ویلاهای خالی از سکنه قطع می‌شود.»
مایلی رستمی با اعلام اینکه بحث پایش‌ها در ویلاهای خالی از سکنه را در دستور کار داریم که البته این موضوع به‌صورت همیشگی در دستور کار است، اضافه کرد: گاز ویلاهای خالی از سکنه قطع می‌شود که در این زمینه تعارفی نداریم.
مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت: معمولا با بالا رفتن مصرف گاز در شهرستان‌های آمل، بابل، بابلسر، فریدونکنار و محمودآباد با مشکل افت فشار گاز مواجه می‌شویم که ضرورت مدیریت در مصرف گاز را بیشتر می‌کند.
متاسفانه بعضا دیده می شود برخی از این ویلاها به جهت اینکه باید برای آبیاری طبیعت خاص خود و همچنین آباد شدن محیط اختصاصی ویلا آب مصرف کنند با پمپاژ آب یک رودخانه و بلعیدن آن موجب خشکسالی منطقه ای می شوند که به طور سنتی و طبیعی آب رودخانه در مراحل بعد باید آنان را نیز سیراب و آباد کند. دیده شده که یک رودخانه پرخروش بعد از پمپاژ این آب ها به ویلاهایی اینچنینی در مسیر خود نه تنها از خروش افتاده بلکه به سمت کم آبی و خشک شدن حرکت کرده است.
در همین راستا چاه ها بی رویه ای که در این باغات و ویلاهای شخصی حفر شده است سفره های آب زیرزمینی را بلعیده و مشکلات مضاعفی را بوجود آورده اند. این پدیده تنها به مناطق شمالی کشور منحصر نمی شود و خصوصا در مناطقی گرم و خشک و کوهستانی نیز رسوخ کرده و بر حسب اتفاق بیشتر در آنجا توجه به کمبود منابع آب و تنش آبی مشکل زا شده و حتی می تواند تولید بحران کند!
از سوی دیگر با این روند خصوصی سازی و شخصی سازی طبیعت باید منتظر محرومیت اجتماعی و مردمی در خصوص طبیعت باشیم؛ چراکه با درست شدن قلمروهای اینچنینی و انحصارطلبی و اختصاصی سازی مردم زیادی از طبیعت محروم می شوند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.