حریری: عملکرد بانک مرکزی در حوزه ثبات ارزی مثبت است

هدف بانک مرکزی در راستای کاهش نوسانات نرخ ارز بسیار مطلوب و مثبت است، اما جلوگیری از افزایش نرخ ارز به عنوان یکی از عوامل اصلی اثرگذار بر نرخ تورم فقط و فقط به وسیله بانک مرکزی محقق نمی‌شود، بلکه دولت در این موضوع باید همراه بانک مرکزی باشد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از  بصیرت : گفتگو با مجیدرضا حریری

به گزارش بصیرت، یکی از موضوعاتی که از سال گذشته تاکنون مورد اجماع همه کارشناسان اقتصادی و ارزی و مردم ایران است مساله هماهنگی بین دولت و بانک مرکزی در موضوع حرکت به سمت اتخاذ سیاست‌هایی است که منجر به ثبات اقتصادی شود. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه بعد از تغییر رئیس بانک مرکزی از یک سال گذشته تاکنون با روی کار آمدن آقای فرزین به عنوان رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شاهد نوسانات مختلفی در نرخ ارز نیستیم، چرا که یکی از وعده‌های مهم رئیس بانک مرکزی به مردم ایجاد ثبات در نرخ ارز بود. این موضوع بدین جهت حائز اهمیت است چرا که بی‌ثباتی در نرخ ارز به مثابه تقویت بی‌ثباتی در اقتصاد کلان است و منجر به افزایش نرخ تورم و از آن بدتر افزایش انتظارات تورمی در جامعه می‌شود به این خاطر تحقق ثبات اقتصادی و ارزی یکی از موضوعات مهمی به شمار می‌رود که طی یکسال گذشته توانسته مانع افزایش نرخ ارز و بالا رفتن و افزایش ناگهانی نرخ بسیاری از کالا‌ها و خدمات شود. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و فعال اقتصادی در گفتگو با بصیرت در خصوص عملکرد بانک مرکزی در یک سال گذشته که زمینه‌ساز ثبات اقتصادی و ارزی شده تحلیل خود را با ما در میان گذاشته است.
مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با خبرنگار اقتصادی بصیرت در خصوص عملکرد رئیس بانک مرکزی طی یک سال گذشته گفت: سیاست‌های در پیش گرفته شده از سوی رئیس بانک مرکزی مبنی بر تثبیت اقتصادی و نرخ ارز در مجموع رضایت بخش است، چرا که یکی از مهمترین مطالبات مردم از دولتمردان بخصوص مسئولین اقتصادی و ارزی کشور ایجاد ثبات در نرخ ارز است چرا که افزایش نرخ ارز روی افزایش قیمت همه کالا‌ها و ماندگاری قیمت‌های بالا روی کالا‌های مختلف بسیار اثرگذار است.

وی در ادامه بحث خاطرنشان کرد: با اینکه عملکرد بانک مرکزی در زمینه ایجاد ثبات اقتصادی مثبت ارزیابی می‌شود، اما بدین معنا نیست که بتوان گفت بانک مرکزی یکه و تنها می‌تواند مسائل و چالش‌های اقتصاد ایران را حل کند، چرا که معضلات اقتصاد ما باید با کمک و همراهی همه نهاد‌های موثر حل شود.

وی در این‌باره خاطرنشان کرد: مساله حائز اهمیت این است که هیچ سیاستی به تنهایی خوب یا بد نیست، چرا که برای کاهش نرخ تورم که روی نرخ ارز تاثیرگذار است مجموع سیاست‌گذاری اقتصادی باید دچار اصلاحات ویژه‌ای شود، یعنی نمی‌توان انتظار داشت بانک مرکزی در این حوزه به تنهایی اثرگذار باشد، پس این دو موضوع مکمل هم به شمار می‌روند و با هم در ارتباط هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین یادآور شد: هدف بانک مرکزی در راستای کاهش نوسانات نرخ ارز بسیار مطلوب و مثبت است، اما جلوگیری از افزایش نرخ ارز به عنوان یکی از عوامل اصلی اثرگذار بر نرخ تورم فقط و فقط به وسیله بانک مرکزی محقق نمی‌شود، بلکه دولت در این موضوع باید همراه بانک مرکزی باشد.

مجیدرضا حریری خاطرنشان کرد: اگر ارکستر بخش اقتصادی دولتی با بانک مرکزی هماهنگ نباشد و به یک هارمونی نرسند و از نت‌های مختلفی برای خود استفاده کنند که در آخر آهنگ گوش‌نوازی پخش نشود قطعا موضوع کاهش نرخ تورم محقق نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین یادآور شد: زمانی سیاست‌های بانک مرکزی به بهترین شکل ممکن جواب می‌دهد که دولت در مجموع سیاست‌گذاری اقتصادی همراه بانک مرکزی باشد و اجازه دهد بانک مرکزی با استفاده از ابزارهایش در راستای تحقق سیاست‌گذاری تثبیت اقتصادی گام‌های بلندی بردارد در غیر این صورت اگر دولت ساز خود را بزند هر چند بانک مرکزی مسئولانه عمل کند اهداف مورد نظر در کاهش نرخ ارز و ثبات اقتصادی به درستی محقق نمی‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.