راز جاودانگی و محبوبیت سردار سلیمانی بر اساس گزاره‌های دینی

سردار دل‌ها، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، جامع همه صفات جمال و جلال انسانی بود که او را امتی‌ترین و ملتی چهره ساخت و در تاریخ بشریت جاودانه کرد که همیشه در دل مردم جای داشته و خواهد داشت. همچون مالک اشتر ها.

 علی اکبر صیدی، تحلیل گر مسایل سیاسی- اجتماعی و کارشناس علوم قرآنی،  طی یاد داشتی  به راز جاودگانی و محبوبیت سردار سلیمانی بر اساس گزاره‌های دینی پرداخت و نوشت:  

از نگاه اسلام،انسان‌های بزرگ(متخصص و متعهد) که مخلصانه خدمات ارزشمندی به جامعه ارائه می‌کنند،همیشه در دل‌ها جای دارند. شهید،سپهبد قاسم سلیمانی یکی از این بزرگ‌مردان تاریخ است. در گزاره‌های اسلامی، چنین افرادی، ویژگی‌هایی دارند که چند مورد را می‌شماریم:

1-ایمان و عمل صالح

از نگاه قران، خداوند متعال، محبتِ انسان‌های پارسا را در دل‌های مردم می‌افکند. إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَاتِ سَيَجْعَلُ لهَُمُ الرَّحْمَانُ وُدًّا (مریم/96).

امام علی(ع) در خطبه193 نهج‌البلاغه،بیش از110ویژگی برای انسان متقی فهرست نموده‌اند.

2-تخصص

خداوند متعال، علم(تخصص) و قدرت جسمانی را از ویژگی بارز طالوط(فرمانده سپاه بنی‌اسرائیل) معرفی نموده است:َ قالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طالُوتَ مَلِكا...وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْم(بقره/247).

3-اطاعت از ولی امر

این مقوله به‌اندازه‌ای مهم است که  در قرآن حدود 19بار، مؤمنین،را به اطاعت از خدا و پیامبر(ص) و ولی امر فرامی‌خواند.

أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم‏(نساء/59 و..)

4-ایثار و فداکاری

قرآن کریم، ایثار و فداکاری را یکی از مهمترین ویژگی انصار و سربازان اسلام معرفی می نماید:  وَ يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَة (حشر/9)

زنده‌یاد سردار سلیمانی، بی‌خوابی و رنج های چندین ساله‌اش را  برای تأمین امنیت مردم چنین گزارش می‌کند : « من نمک در چشمانم می ریزم تا چشم هایم بسوزد و خوابم نبرد که ناموس مردم در آرامش و اسایش باشد.»

5-صبر و استقامت در سختی‌های نبرد و... :

وَ الصَّابرِِينَ فىِ الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ (بقره/177).

مولای متقیان، مالک اشترش را  در برد باری و استواری مقاوم‌تر از کوه‌ها و سنگ‌ها توصیف می‌کند :

وَ مَا مَالِكٌ وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً- [أَوْ] وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً لَا يَرْتَقِيهِ الْحَافِرُ وَ لَا يُوفِي عَلَيْهِ‏ الطَّائِر

 (نهج‌البلاغه،حکمت 443).

6- بصیرت

قرآن کریم، بصیرت را از ویژگی‌های مهمِ پیامبر اسلام و پیروانِ آن حضرت می‌شمارد: ِ أَدْعُواْ إِلىَ اللَّهِ  عَلىَ‏ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنىِ  (یوسف/108).

از ویژگی شاخص علمدار کربلا،حضرت عباس(ع) نیز بصیرت است.

7-اخلاص

در منطق ِقران کریم(نساء/146 و...)، راه رستگاری فقط اخلاص است.

8-و...

نتیجه

سردار دل‌ها، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، جامع همه صفات جمال و جلال انسانی بود که او را امتی‌ترین و ملتی چهره ساخت و در تاریخ بشریت جاودانه کرد که همیشه در دل مردم جای داشته و خواهد داشت. همچون مالک اشتر ها.

 

انتهای پیام/* 

 

 

 

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.