ادعای فایننشال تایمز درباره طرح کشورهای عربی برای پایان جنگ غزه

فایننشال تایمز مدعی شده کشورهای عربی در حال کار بر روی ابتکاری برای تضمین آتش‌بس در غزه به عنوان بخشی از طرح گسترده‌تر هستند که می‌تواند پیشنهاد عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو را در ازای تشکیل کشور فلسطینی شامل شود.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از فارس :

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارش امروز پنجشنبه خود مدعی شده کشورهای عربی در حال کار بر روی ابتکاری به منظور تضمین آتش‌بس در غزه و آزادی اسرای اسرائیلی به عنوان بخشی از طرح گسترده‌تر هستند که می‌تواند به اسرائیل پیشنهاد عادی‌سازی روابط را در صورت موافقت آن با گام‌های برگشت‌ناپذیر در جهت تشکیل کشور فلسطینی بدهد. 

به نوشته این گزارش، یک مقام ارشد عرب گفت «آن‌ها امیدوارند این طرح که شامل عادی‌سازی روابط با عربستان است را ظرف چند هفته در تلاش برای پایان دادن به جنگ اسرائیل-حماس و جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه ارائه کنند». 

به نوشته فایننشال تایمز، مقام‌های عرب درباره این طرح با دولت‌ آمریکا و دولت‌های اروپایی گفت‌وگو کرده‌اند که این گفت‌وگوها شامل «موافقت کشورهای غربی با به رسمت شناختن کشور فلسطین یا حمایت از عضویت کامل فلسطینی‌ها در سازمان ملل می‌شود».

بر اساس این گزارش، زمانی که سه‌شنبه از  وزیر خارجه سعودی شاهزاده فیصل بن فرحان پرسیده شد آیا ریاض، تل‌آویو را به عنوان بخشی از توافق سیاسی گسترده‌تر به رسمیت می‌شناسد، او پاسخ داد «مطمئناً». فرحان در داووس گفت «موافقیم که صلح منطقه‌ای شامل صلح برای اسرائیل است اما این تنها از طریق صلح برای فلسطینیان از طریق یک کشور فلسطینی امکان‌پذیر است».

بعد از آن مشاور امنیت ملی آمریکا جیک سالیوان هم در همان روز در داووس گفت واشنگتن همچنان بر تضمین توافقی که به عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل به عنوان بخشی از برنامه خود برای دوران پساجنگ منتهی می‌شود، متمرکز است. 

اما به نوشته این روزنامه انگلیسی، «چالش‌های متعددی برای تضمین یک توافق با اسرائیل وجود دارد». مقام‌های اسرائیلی می‌گویند جنگ در غزه ماه‌ها طول می‌کشد و نتانیاهو همکاری با تشکیلات خودگردان و همچنین راه‌حل دو کشوری را رد کرده است. 

طبق این گزارش، نتانیاهو ریاست راست افراطی‌ترین کابینه تل‌آویو را برعهده دارد که شهرک‌نشینان صهیونیست آشکارا خواستار الحاق کرانه باختری هستند. 

پایان پیام/م

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.