مهارت حزب‌الله در «جنگ روانی» چگونه صهیونیست‌ها را سردرگم کرد؟

بسیاری از کارشناسان و ناظران یکی از دلایل مهم پیروزی‌های حزب‌الله در جنگ با دشمن صهیونیستی در دوره‌های مختلف را مهارت این حزب و رهبری آن در مدیریت جبهه دوم نبرد یعنی «جنگ روانی» می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از   تسنیم، حزب‌الله لبنان به‌عنوان اولین جبهه از محور مقاومت که جهت کمک به مردم و مقاومت در غزه در جریان نبرد طوفان الاقصی وارد میدان شد، علاوه بر مدیریت نبرد میدانی به بهترین شکل، در یک عرصه دیگر که اهمیت آن کمتر از نبرد نظامی نیست، نیز مهارت خود را نشان داده و توانسته است به‌خوبی دشمن را سردرگم کند.

مهارت حزب‌الله در «جنگ روانی» چگونه صهیونیست‌ها را سردرگم کرد؟

همه کسانی که با امور جنگی آشنایی داشته باشند به‌خوبی می‌دانند که «جنگ روانی» درواقع دومین میدان نبرد با دشمن محسوب می‌شود و در بسیاری از موارد حتی می‌تواند سرنوشت جنگ را تعیین کند. تجربه‌های مختلف در طول تاریخ ثابت می‌کند که چه‌بسا ارتش‌های بزرگ به‌دلیل عدم مهارت در جنگ روانی، پیروزی را از دست داده‌اند.

حزب‌الله یکی از طرف‌های اصلی محور مقاومت به‌شمار می‌رود که دشمن علاوه بر ترس از قدرت نظامی آن، از هوش و مهارت این حزب در جنگ روانی نیز وحشت دارد. تخصص حزب‌الله و مشخصاً خودِ سید حسن نصرالله در مدیریت جنگ روانی ضد دشمن چیزی بود که صهیونیست‌ها در جریان جنگ جولای 2006 به‌خوبی درک کردند.

البته منظور ما این نیست که حزب‌الله صرفاً از ایده جنگ روانی استفاده می‌کند و به نبرد نظامی توجهی ندارد، بلکه مقاومت لبنان با استفاده از تکنیک‌های جنگ روانی، ابعاد قدرت نظامی خود را به‌ویژه برای شهرک‌نشینان صهیونیست آشکار می‌سازد؛ به‌خلاف ارتش رژیم اشغالگر که در جنگ روانی صرفاً به تهدیدات و تبلیغات پوچ و دروغین متوسل می‌شود.

«رون شلایفر» کارشناس و متخصص جنگ روانی که پیشتر منصب معاونت ریاست بخش رسانه‌ای دانشکده «یهودا و سامره» (کرانه باختری) را به‌عهده داشته و استاد دانشگاه «بار ایلان» رژیم صهیونیستی بوده است، در زمینه مهارت حزب‌الله و سید حسن نصرالله در جنگ روانی می‌گوید: به‌لطف نصرالله ما فهمیدیم که جنگ روانی مهم است و در جنگ تنها خمپاره و حملات هوایی سرنوشت‌ساز نیست. دبیرکل حزب‌الله روی این جنگ علیه اسرائیل متمرکز شده است. اندیشه اساسی در جنگ روانی این است؛ "اگر قادر نیستی بر تفنگ دشمنت تأثیر بگذاری باید بر انگشتی که روی ماشه قرار می‌گیرد، تأثیر بگذاری."، در این مسئله نصرالله استاد است.

وی گفت: بزرگترین فجایع این است که ما جهان عرب را عقب‌مانده می‌دانیم اما ما سخت در اشتباهیم، جهان عرب پر از رسانه‌های ارتباطی است و جنگ روانی بعد دیگری است که جنگ به آن نیاز دارد.

نفوذ مقاومت لبنان در جبهه شمالی فلسطین اشغالی

اخیراً منابع خبری گزارش دادند که ویدئوها و پیام‌هایی متنی به تلفن‌های شهرک‌نشینان و مقامات شهرک‌های صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی رسیده است که به آنها درباره عواقب جنگ با حزب‌الله هشدار می‌دهد. نکته جالب توجه این است که زمانی که این پیام‌ها به هریک از شهرک‌نشینان یا مسئولان شهرک‌های صهیونیستی در منطقه شمالی می‌رسید مشخص می‌شد که فرستنده پیام کاملاً از هویت و ویژگی‌های مخاطب خود آگاهی دارد و این به‌معنای آن است که مقاومت لبنان اطلاعاتی دقیق از اوضاع جبهه شمالی فلسطین اشغالی داشته و کاملاً در مواضع دشمن نفوذ کرده است.

به گزارش المیادین و به نقل از منابع آگاه، در این پیام‌های متنی و ویدئویی به شهرک‌نشینان و مقامات صهیونیست در مناطق شمالی درباره پیامدهای جنگ با حزب‌الله هشدار داده شده است و در ویدئو‌ها صحنه‌های سقوط موشک‌ها در شمال همراه با صدای آژیر و سپس آتش‌سوزی‌هایی که بعد از آن رخ می‌دهد، نشان داده شده است.

این پیام‌ها که نشان‌دهنده گذار به مرحله گسترده‌تری در جنگ روانی است، تأثیرات بزرگ و گسترده‌ای دارد، به‌ویژه در شرایطی که شهرک‌نشینان منطقه شمالی به‌شدت از کابینه و ارتش اسرائیل خشمگین‌اند و تأکید دارند که مقامات اسرائیلی هیچ توجهی به وضعیت منطقه شمالی ندارند و اسرائیلی‌ها را در این شهرک‌ها تنها رها کرده‌اند.

از سوی دیگر تخلیه شهرک‌های شمالی اراضی اشغالی زیان‌های اقتصادی هنگفتی برای صهیونیست‌ها به‌همراه دارد؛ به‌طوری که همه مشاغل و کسب‌وکارها در این منطقه تعطیل شده است و صهیونیست‌ها مزارع کشاورزی را رها و فرار کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

ژنرال صهیونیست: نصرالله 3 بار ما را شکست داد/ مفهوم امنیتی اسرائیل از بین رفته است

رسانه‌های صهیونیستی: نصرالله به هدف خود در جبهه شمالی رسید

رسانه‌های صهیونیستی: نصرالله استاد مدیریت جنگ است/ منطقه شمالی به میدان جنگ تبدیل شده است

جنگ روانی مقاومت در 2 جبهه ضد دشمن

در این میان جنگ روانی مقاومت لبنان علیه دشمن صهیونیستی در 2 جبهه درحال انجام است: اولین جبهه مربوط به رسانه‌های نظامی مقاومت اسلامی است که همه عملیات‌های نظامی رزمندگان مقاومت را به‌شکل دقیق مستندسازی می‌کند و تصاویر و فیلم‌های آن را به دست شهرک‌نشینان می‌رسانند که تأثیر روانی بالایی بر افکار عمومی اسرائیلی‌ها دارد.

اما جبهه دوم مربوط به توانمندی‌های تکنولوژیک حزب‌الله است که به آن اجازه می‌دهد ارتباطات گمراه‌کننده اسرائیل را شناسایی کند، علاوه بر آن همان‌طور که گفتیم حزب‌الله مخاطبان خود را به‌خوبی می‌شناسد و از محل استقرار آنها اطلاع دارد، به‌عنوان مثال در پیامی که برای رئیس شهرک «مرگلیوت» یکی از شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی فرستاده شده آمده است که «دفعه قبل به‌طور معجزه‌آسایی زنده ماندی اما این بار نجات پیدا نمی‌کنی».

این پیام، مدرکی است که ثابت می‌کند بخش اطلاعات حزب‌الله، ساکنان و مقامات شهرک‌های شمالی فلسطین اشغالی را به‌دقت زیر نظر دارد.

پیام‌های جنگ روانی حزب‌الله

«عمر کاید» تحلیلگر امور فلسطین درباره پیام‌هایی که مقاومت اسلامی لبنان در جنگ روانی ضد دشمن بر آنها تمرکز دارد معتقد است که مهمترینِ این پیام‌ها تضعیف و نابودی اعتبار سران رژیم اشغالگر است.

در این پیام‌ها مقاومت، شهرک‌نشینان صهیونیستی را که از جنگ رژیم اشغالگر علیه غزه حمایت می‌کنند، متقاعد می‌کند که ارتش اسرائیل قادر به تأمین امنیت آنها نیست و نمی‌تواند حتی یک اسیر اسرائیلی را از غزه برگرداند.

علاوه بر آن مقاومت لبنان با مدیریت جنگ روانی و رسانه‌ای، اراده نظامیان صهیونیست برای ادامه جنگ را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این همان کاری است که مقاومت فلسطین نیز در این جنگ به‌خوبی از پسِ آن برآمده و با الگوگیری از حزب‌الله، در سطح جنگ روانی و رسانه‌ای عملکرد شایان‌توجهی از خود نشان داده است.

تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهان

«موسی عاصی» تحلیلگر المیادین در امور بین‌الملل و اروپا در این زمینه می‌گوید، افکار عمومی در سراسر جهان در جنگ غزه 2 مرحله را پشت‌سر گذاشتند: مرحله اول مربوط به تبلیغات دروغین اسرائیل در 7 اکتبر است که البته خیلی گذرا بود و با افشای دروغ بودن ادعاهای این رژیم، افکار عمومی جهان در جهت دیگری قرار گرفت.

بعد از آن مرحله دوم آغاز شد که طی آن مقاومت با ارائه مدارک و مستندات دقیق درباره اطلاعاتی که از جنگ ارائه می‌دهد توانست اعتماد افکار عمومی جهان را جلب کند و برای اولین بار در سطح جهانی یک حرکت بی‌سابقه مردمی علیه رژیم صهیونیستی شکل گرفت که این حرکت با وجود گذشت بیش از 100 روز از جنگ غزه نیز همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه روزنامه انگلیسی میدل ایست مانیتور در گزارشی اعلام کرد: اسرائیل در نتیجه ادعاهای دروغین و اتهامات فراوان و بی‌اساسی که در جریان جنگ غزه علیه گروه‌های فلسطینی مطرح کرده، اعتبار خود را از دست داده است و در مقابل شاهد افزایش اعتبار گروه‌های مقاومت فلسطین هستیم؛ جایی که این گروه‌ها برای روایات خود دلیل و مدرک ارائه می‌دهند.

این رسانه انگلیسی تأکید کرد: دروغ‌های اسرائیل دیگر نمی‌تواند در برابر افشای مستندات مربوط به جنایات آن و حقیقتی که در غزه وجود دارد مقاومت کند؛ حتی با وجود اینکه اسرائیل بسیاری از اصحاب رسانه در جهان و طرف‌های ذی‌نفوذ رسانه‌ای را به‌کار گرفته است تا چهره‌ای ضدانسانی از فلسطینی‌ها نشان دهد. درستی و مستند بودن روایات فلسطینی‌ها در این جنگ حتی مقامات آمریکایی را که در ابتدا نسبت به تعداد تلفات در نوار غزه تردید داشتند، مجبور کرد در نهایت اعتراف کنند که فلسطینی‌ها حقیقت را می‌گویند.

بنابراین بعد از افشای چهره واقعی و خوی وحشی‌گری و تروریستی صهیونیست‌ها به‌دنبال جنایات تاریخی که در غزه انجام می‌دهند، افکار عمومی جهان به‌ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکا به‌شکل قابل‌توجهی درحال ابراز خشم و نفرت خود نسبت به اسرائیل است و با وجود اینکه این رژیم حدود 14 میلیون دلار برای تبلیغ روایات دروغین خود از جنگ غزه در اروپا و آمریکا هزینه کرده بود اما نتوانست افکار عمومی را فریب دهد و تظاهرات‌های گسترده ضدصهیونیستی در سراسر جهان هم‌زمان با تداوم جنایات اشغالگران در غزه، ادامه دارد.

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.