دلسردی عامل مضر اجتماع مدنی/ وقتی سیاه‌نمایی اسلحه مخفی دشمن می‌شود

سیاه نمایی و دلسردپراکنی و ناامیدی اسلحه مخفی دشمن در مسیر نابودی جوامع است؛ نسخه‌ای که سالهاست برای کشور ما پیچیده و مهره‌ها و عواملش را هم چیده است که نیاز به هشیاری و توجه مسلم متولیان به آن در مسیر پر فراز و نشیب فعلی وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت : / رضا آرمانیان

چهل روز دیگر تا حضور پر شور مردم در انتخابات و مشارکت سیاسی‌شان در سرنوشت میهن اسلامی مانده است؛ انتخاباتی که وکلای مردم برای حضور در مجلس و اشغال کرسی‌های حساس در تصمیم‌گیری کشور را مشخص می‌کند.

امیدآفرینی عامل موثر انتخابات اما آنچه مهم و تاثیرگذار نقش عواملی همچون نخبگان، امیدآفرینی و تبیین لزوم حضور و مشارکت عمومی در این دومینوی سیاسی است؛ امری که با وجود نقش تحول آفرین انتخابات کمتر مورد توجه احزاب و جناح‌های سیاسی بوده و بیشتر از تحول آفرینی در توسعه و پیشرفت جامعه به جابجایی قدرت میان گروه‌های مختلف در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

دشمن و اسلحه مخفی شاید همین توجه به مسائل حاشیه‌ای به جای کلیدواژگان تحول آفرین سبب تاثیر تلاش عوامل بیرونی و درونی دلسرد کننده مردم و بزرگنمایی برخی مشکلات اقتصادی و معیشتی و حتی فرهنگی و اجتماعی در انتخابات شده است. عاملی که در جبهه مقابل امیدآفرینی با تزریق دلسردی به جامعه و به دنبال آن آسیب زدن به شاکله نظام هستند. سیاه نمایی و دلسردپراکنی و ناامیدی اسلحه مخفی دشمن در مسیر نابودی جوامع است؛ نسخه‌ای که سالهاست برای کشور ما پیچیده و مهره‌ها و عواملش را هم چیده است که نیاز به هشیاری و توجه مسلم متولیان به آن در مسیر پر فراز و نشیب فعلی وجود دارد.

ضرر دائمی این در حالی است که مقام معظم رهبری انتخابات را تحول آفرین و دلسرد پراکنی را عامل مضری برای کشور دانسته و عنوان می‌کنند: دلسرد کردن مردم از انتخابات کاری غلط و به ضرر کشور است. بعضی‌ها برای دلسرد کردن مردم، دائم مشکلات کشور را یادآوری می‌کنند در حالی‌که راه‌حل مشکلات، انتخابات است و برای رفع مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد. مقام معظم رهبری در ادامه بیانات خود در خصوص انتخابات به یک بام و دو هوای برخی سیاسیون اشاره می‌کنند که از تحول طرفداری می‌کنند، اما انتخابات را به عنوان مقدمه تحول، مورد بی‌مهری قرار می‌دهند. در حالیکه دیدگاه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، اگر می‌خواهند به نفع دیدگاه خود تحول ایجاد کنند، راهش سر کار آوردن کسانی است که با آن‌ها هم‌جهت هستند که این مسئله نیز فقط با انتخابات محقق می‌شود.

انتخابات سالم و رقابت امن رهبری همچنین تاکید می‌کنند که میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی-اقتصادی-فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند. نگاه ژرف رهبری در خصوص حضور همه جناح‌های سیاسی در انتخابات به همان نقش و تاثیر دیدگاه‌های مختلف در راستای تحول بر می‌گردد و از طرفی به گفته اندیشمندان و نخبگان سیاسی این هم دلگرمی و شور سیاسی برای حضور و مشارکت را دو چندان می‌کند. اما نکته مهم و اساسی در این بیانات کلیدی در خصوص انتخابات، تبیین و اقناع افکار عمومی برای مشارکت است امری که به جای خالی نهاد‌های تبیینی و تبلیغی در شکل گیری یک انتخابات مؤثر و کارآمد اشاره میکند لذا رهبر معظم انقلاب رشته مباحثات را در دست میگیرند و در سخنرانی‌های گوناگون به اهمیت حضور و مشارکت تاکید و مولفه‌های انتخابات مطلوب و اثرگذار را تبیین کرده و توضیح می‌دهند.

تحول با انتخابات رهبر معظم انقلاب در یک تحلیل اساسی به نقش دیدگاه‌ها و حضور جناح‌های مختلف اشاره و به آن‌هایی که خود را علاقمند تحول نشان داده، اما به انتخابات به عنوان عامل تحول توجه نمیکنند گوشزد میکنند که هم جمهوریت و هم اسلامیت نظام به انتخابات موکول می‌شوند چراکه تحقق جمهوریت و مردم سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور، راهی جز برگزاری انتخابات ندارد. ایشان در فرازی از سخنان خود به این موضوع اشاره می‌کنند که «تحول، فقط با انتخابات محقق می‌شود.» این جمله شاید پرمفهوم‌ترین و پربارترین عبارتی است که می‌تواند نهایت تغییر و دگرگونی در یک ساختار سیاسی و حاکمیتی را در پی یک حرکت عظیم سیاسی به دنبال بیاورد.

معجره در جامعه لذا انتخاباتی که بر این مفهوم استوار باشد قطعا با مشارکت قوی معجزه آفرین مردم همراه است موجب وحدت ملی می‌شود و وحدت ملی نیز به نوبه خود ثمره‌ای بسیار مهم تحت عنوان قدرت ملی در پی دارد. از قدرت ملی هم امنیت ملی و پیشرفت حاصل می‌شود، اما در نقطه مقابل همان عبارت رهبری است که دلسردکنندگی را عامل مضر جامعه مدنی می‌دانند.

حل مشکلات نبایستی مردم را از انتخابات دلسرد و ناامید کرد چرا که به فرموده رهبری انتخابات در مسیر «حل مشکلات کشور»، مورد توجه قرار می‌گیرد. انتخابات سالم با حضور همه اقشار و جناح‌ها می‌تواند از مشکلات جاری آن نظام سیاسی گره گشایی کند. مقام معظم رهبری، می‌فرمایند: «حل مشکلات کشور، به قانون گذاری مناسب و حضور مدبرانه مجلس نیاز دارد.» لذا حل مشکلات کشور در گرو حضور مشارکتی و رقابتی در انتخابات به عنوان وجه شاخص دموکراسی چه در سطح مجلس شورای اسلامی و چه در سطح مجلس خبرگان رهبری است.

راهبرد‌های اساسی رهبری راهبرد و رویکرد مورد نیاز در انتخابات را پیش روی جامعه باز می‌کنند و از مردم مشارکت حداکثری در راستای حل مشکلات و تحول آفرینی می‌خواهند و وظیفه نهاد‌های متولی در این مسیر را با چهار اصل کلیدی بیان می‌کنند که مهمترین آن امید آفرینی و جلوگیری از دلسردپراکنی در جامعه در راستیای حضور مردم است. مشارکت قوی و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و بالاخره امنیت کامل و عدم دلسردپراکنی می‌تواند جامعه را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.