قائم مقام سازمان بازرسی: از تعطیلی ۴۱۵ واحد جلوگیری شد

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و احیای واحدهای صنعتی و تولیدی را یادآور شد و گفت: با همکاری دفتر حمایت از سرمایه‌گذاران این سازمان در ۶ ماهه اول سال ۱۱۰ واحد غیرفعال در کشور فعال‌ شده است و این دفتر از تعطیلی ۴۱۵ واحد جلوگیری کرده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا :  احمد رحمانیان روز شنبه در آیین معارفه بازرس کل چهارمحال و بختیاری افزود: در این استان نیز بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی احیا شده است.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با فساد از مهمترین اولویت و برنامه سازمان بازرسی کل کشور است، افزود: ۲۱۲ گلوگاه فساد در کشور شناسایی شده است و یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی شناسایی و مسدودسازی گلوگاه‌های فساد است که تعداد زیادی از محققان، ناظران و همکاران سازمان ساعت‌ها در این زمینه کار تحقیقاتی انجام داده‌اند.

رحمانیان افزود: از این تعداد ۵۴ گلوگاه در سالجاری در دستورکار قرار گرفته و در این گلوگاه‌ها یک‌هزار برنامه نظارت و بازرسی تعریف شده است.

به گفته وی، نخستین اولویت این سازمان، پیشگیری از وقوع تخلف است که به عنوان یک فعالیت کم‌هزینه، کارآمد و عاقلانه است و در همین راستا از ابتدای سالجاری تا آذرماه از سوی سازمان بازرسی کل کشور چهار هزار هشدار به دستگاه‌های اجرایی ارائه شده و در صورتی که به هشدارها توجه نشود، پرونده تخلف تشکیل و با متخلفان برخورد می‌شود.

وی اظهار داشت: باید با علت‌های بروز فساد و تخلف برخورد شود و گلوگاه‌ها شناسایی و با آن برخورد شود.

رحمانیان با اشاره به اینکه هم‌اکنون بسیاری از امور دستگاه‌های اجرایی کشور در راستای ایجاد شفافیت الکترونیکی شده است، افزود: نظارت بر سازمان‌ها نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که برای نظارت الکترونیک مقرر شده که دستگاه‌های اجرایی سامانه الکترونیک خود را برای بازرسی کل کشور فراهم سازند و این امر به عنوان یک تکلیف قانونی تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به فعال بودن سامانه ۱۲۶ برای اعلام شکایت‌ها و همچنین تخلفات و فساد مالی در ادارات توسط مردم به سازمان بازرسی، بیش از ۶۰ درصد گزارش‌های اعلام شده به این سامانه از سوی مردم در خصوص گزارش‌های فساد مالی بوده است.

به گفته وی، استقبال مردم از این سامانه نشان می‌دهد، که مردم از دستگاه‌های نظارتی جلوتر هستند و این مساله جای تقدیر و تشکر دارد.

رحمانیان افزود: لازمه توسعه و پیشرفت در هر کشور توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در آن جامعه فشار نباشد، یا حداقل‌های ممکن ایجاد شده باشد.

وی بر سلامت مدیران، کارگزاران و همچنین مسوولان و کارشناسان تاکید کرد و گفت: نظارت دستگاه‌های ناظر فقط مختص دستگاه‌های بخش دولتی نیست و بخش خصوصی نیز مورد نظارت قرار می‌گیرد.

رحمانیان اظهار داشت: هم‌اکنون برای مقابله با فساد، در کشور قوانینی وضع شده است و همه باید طرح، برنامه و مدلی را برای پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه مربوطه اجرا کنند و بدانند که پیشگیری و مقابله با فساد وظیفه حاکمیت و یک دستگاه خاص به عنوان بازرسی کل کشور نیست و مقابله با فساد وظیفه همه بخش‌های دولتی و غیردولتی است که نیازمند عزم و اراده ملی است و مردم سازمان‌های مردم‌نهاد نقش موثری در این زمینه دارند.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور به موضوع شفافیت در همه بخش‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: باید مجموعه قوانین و مقررات حاکم در دستگاه اجرایی اجرا شود.

به گفته وی، یکی از قواعد شفافیت در مرحله تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است و باید قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها شفاف در اختیار عموم قرار گیرد، مگر در موارد خاص که ضرورت به محرمانه بودن دارد.

رحمانیان افزود: در ماده ۳ قانون سلامت نظام اداری، دستگاه‌های اجرایی ملکف هستند که تمام اقدامات از جمله مناقصه و مزایده‌ها را در معرض دید قرار دهند.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه هر ایرانی یک ناظر است، گفت: اگر همه دستگاه‌ها به این وظیفه عمل کنند بسیاری از مفاسد در سیستم اداری کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیش از یک دهه وضع شده است و در این قانون ۲۱ سامانه برای ۱۶ دستگاه اجرایی پیش‌بینی شده است، در حالی که این سامانه‌ها با هم ارتباط ندارند و مطالبه ما به عنوان دستگاه نظارتی از کارگزاران دستگاه‌های دولتی و غیردولتی است که قوانین مرتبط با شفافیت را اجرا کنند.

رحمانیان به پاسخگویی کارشناسان و مدیران دستگاه‌های اجرا به مردم به عنوان یک تکلیف اشاره کرد و تصریح کرد: هم اکنون مدیران برای پاسخگویی به مردم یک روز در هفته پاسخگویی دارند و یا واحد رسیدگی به شکایات فعال شده است.

رحمانیان با تاکید بر اینکه در حوزه حاکمیت قانون هیچ کس نباید خودش را فراتر از قانون ببیند، گفت: قانون قابل تغییر و تفسیر نیست و قانون باید در هر شرایط اجرا شود و سازمان بازرسی کل کشور وظیفه نظارت بر اجرای صحیح مقررات را دارد.

به گفته وی، نبود شفافیت، نبود ثبات در مدیریت و ضعف دانش تخصصی مدیران و نبود وجدان کاری از موضوعات تهدیدکننده و بحرانی در نظام اداری است.

وی با گرامیداشت دهه فجر، یاد امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران باعث پیشرفت و توسعه کشور شده است و از بدو تاسیس انقلاب اسلامی، تا امروز همه تلاش دشمنان به بن‌بست رسیدن انقلاب اسلامی است اما هر بار این توطئه دشمنان با حضور مردم خنثی شده است.

به گزارش ایرنا، در آیین معارفه رییس بازرس کل چهارمحال و بختیاری از زحمات علی احمدی تقدیر و"سید مهدی تقوی " به عنوان بازرس کل استان چهارمحال وبختیاری معرفی شد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.