آتش‌بس در غزه؛ محور رایزنی بلینکن و السیسی در قاهره

ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای از دیدار و رایزنی رئیس جمهور این کشور با وزیر خارجه آمریکا درباره تحولات جنگ در غزه و تاکید آنها بر ضرورت دستیابی به توافق آتش‌بس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا : به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از عربی پست، در بیانیه ریاست‌جمهوری مصر در این باره آمده است: محور دیدار عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در قاهره بر آخرین تحولات در تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه، کمک‌رسانی و آزادی اسرا متمرکز بود.

طبق این بیانیه، بلینکن در این دیدار بر تمایل واشنگتن برای ادامه هماهنگی با مصر به منظور رسیدن به آتش‌بس در غزه و و جلوگیری از تشدید تنش در منطقه تاکید کرد.

رئیس‌جمهور مصر نیز در این دیدار بر لزوم اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی و سازمان ملل در ارتباط با بحران غزه و و برداشتن گام‌های جدی در جهت حل و فصل عادلانه و همه جانبه مساله فلسطین با هدف تضمین ثبات پایدار در منطقه تاکید کرد.

السیسی همچنین در انتقاد از تعلیق کمک‌های آمریکا و چند کشور دیگر به آژانس امداد و کار آوارگان سازمان ملل برای اسرای فلسطین (آنروا) بر اهمیت نقش محوری این آژانس برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه اصرار ورزید.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اولین مقصد در دوره جدید سفر منطقه‌ای خود به منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) برای رایزنی درباره جنگ غزه دوشنبه وارد عربستان سعودی شده بود.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران رسانه‌های غربی گفت که مشخص نیست آیا بلینکن و تیم او در سفر به خاورمیانه پیشرفتی به دست می‌آورند یا خیر؟

این مقام که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد که «توپ در حال حاضر در زمین حماس است.»

وی همچنین اذعان کرد، بلینکن به دنبال آن است که بلافاصله پس از توقف جنگ که آمریکا را در صحنه جهانی منزوی کرده و منجر به تشدید تنش در منطقه شده است، زمینه را برای اقدام فراهم کند.

او افزود: اگر بتوانیم به یک آتش‌بس بشردوستانه دست پیدا کنیم، باید بتوانیم به سرعت در روزهای بعد اقدامات دیگر را انجام دهیم.

این پنجمین سفر بلینکن به منطقه از زمان آغاز جنگ‌ میان رژیم صهیونیستی و حماس، در بحبوحه حملات آمریکا به خاک سوریه، عراق و یمن در پاسخ به حمله پهپادی در اواخر ژانویه در اردن است که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن ده‌ها تن شد.

واشنگتن در این بحبوبه تلاش می‌کند تا مذاکرات در مورد توافق عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل را پیش ببرد و همچنین در حال رایزنی برای نحوه حکومت در غزه پس از جنگ است.

بلینکن همچنین قرار است از قطر و تل‌آویو بازدید کند و برای پیشبرد گفت‌وگوهای مصر و قطر با حماس برای دستیابی به توافق بر سر آزادی اسرای صهیونیست تلاش کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.