رشد ۱۱ برابری میانگین جهانی تولید علم در ایران طی ۴۵ سال گذشته

ایران فناوری‌های پیشرفته‌ای از جمله نسل جدید سانتریفیوژ‌ها برای غنی‌سازی اورانیوم و همچنین سیستم‌های موشکی را توسعه داده است. برخی از تحلیلگران پیشرفت فناوری ایران را ستایش می‌کنند و آن را نشانه‌ای از قدرت و نفوذ روزافزون ایران در صحنه جهانی می‌دانند

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  سیدرضی عمادی

در آستانه برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند، بار دیگر دشمنان نظام جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از امپراطوری رسانه‌ای خود، درصدد نفی دستاورد‌های ۴۵ سال گذشته و ایجاد بدبینی در مردم و نهایتاً تحریک آن‌ها به شرکت نکردن در انتخابات هستند. این خط فکری دروغین در حالی است که نظام جمهوری اسلامی در ۴۵ سال گذشته دستاورد‌های مهم و ملموسی داشته است. یکی از دستاورد‌های مهم در حوزه علمی بود. حوزه علمی نیز از جمله حوزه‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران در ۴۵ سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. شاخص‌های متعددی در این زمینه وجود دارد.

با وجود آن‌که در دو دهه قبل تنها چند دانشگاه معدود در نظام رتبه‌بندی جهانی قرار داشت، اما بر اساس آمار‌های مراکز معتبر علمی جهانی، در یک دهه اخیر تعداد زیادی از دانشگاه‌های کشور در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی حضور دارند و تنها در یک نظام رتبه‌بندی تایمز که بر اساس پنج مؤلفه آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین‌المللی رتبه‌بندی شده است، در سال ۲۰۲۲ تعداد ۵۸ دانشگاه ایرانی در جمع مؤثرترین دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقات جهان قرار گرفته‌اند. در پایگاه رتبه‌بندی تایمز در سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ از ایران تنها یک دانشگاه حضور داشت، اما در سال ۲۰۲۲ شاهد حضور ۵۸ دانشگاه حائز رتبه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۱۶۰۰ دانشگاه برتر جهان از ۹۹ کشور هستیم. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ تایمز تعداد ۲۶ کشور اسلامی دارای دانشگاه‌های حایز رتبه هستند که از نظر تعداد دانشگاه، کشور‌های ایران با ۵۸ دانشگاه، ترکیه با ۵۴ و مصر با ۲۳ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را داشته اند. اکنون ایران در جایگاه دوازدهم علم جهان قرار دارد. به نقل از معتبرترین پایگاه استنادی جهان (ISI)، جمهوری اسلامی ایران بیش از ۲۲ درصد از کل تولیدات علمی کشور‌های اسلامی را به خود اختصاص داده است. نرخ رشد علمی ایران ۱۱ برابر میانگین جهانی است.

این پیشرفت علمی در حوزه‌های میدانی نیز نمایان است. یکی از زمینه‌های پیشرفت علمی ایران در حوزه فناوری بوده است. ایران فناوری‌های پیشرفته‌ای از جمله نسل جدید سانتریفیوژ‌ها برای غنی‌سازی اورانیوم و همچنین سیستم‌های موشکی را توسعه داده است. برخی از تحلیلگران پیشرفت فناوری ایران را ستایش می‌کنند و آن را نشانه‌ای از قدرت و نفوذ روزافزون ایران در صحنه جهانی می‌دانند. کشورمان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در انرژی خورشیدی و بادی انجام داده و همچنین فناوری‌های جدیدی را برای ذخیره و توزیع انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه داده است.

در علوم هسته‌ای نیز ایران پیشرفت قابل توجهی داشته است. ایران چهاردهمین کشور دارای توانایی غنی‌سازی اورانیوم و هشتمین کشور در تولید اورانیوم ۲۰ درصد است. جمهوری اسلامی اکنون کشوری هسته‌ای شده و عملاً عضو باشگاه هسته‌ای جهان است. به‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها، ایران با تلاش‌ها و مجاهدت‌های جوانان و متخصصین خود، به چرخه کامل سوخت هسته‌ای (غنی‌سازی) دست‌یافته و ازنظر دانش علمی و فناوری در این عرصه در ردیف ۷ کشور پیشرفته جهان قرار گرفته است. ایران رتبه نخست را در زمینه پژوهش‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا دارا است.

نتیجه یکی از مهم‌ترین تأکیدات رهبر معظم انقلاب، لزوم و ضرورت پیشرفت علمی کشور بوده است. امروز پس از ۴۵ سال، جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف سرآمد تولید علم در جهان است. در صورتی که مسئولین کشور عزم و باور جدی به بهره‌گیری از تولیدات علمی در حوزه‌های مختلف اقتصادی داشته باشند، قطعا در گام دوم انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های ملموسی در حوزه اقتصادی به وجود خواهد آمد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.