انتخاب سزار آسیا یعنی اولویت اصلی آمریکا چین است

کانال تلگرامی جهان دیپلماسی در مطلب با عنوان سزار آسیا نوشت:

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوزبه نقل ازمشرق :انتخاب کورت کمپل به عنوان معاون وزارت خارجه نمادی از بازنمایی اولویت‌‏ها در سیاست خارجی آمریکاست .

سنای آمریکا روز ۶ فوریه ۲۰۲۴ انتخاب کورت کمپل به‌عنوان معاون وزارت امور خارجه ایالات متحده را تأیید کرد.

کمپل روز ۱۲ فوریه به‌عنوان بیست‌ودومین معاون وزارت امور خارجه آمریکا سوگند خورد تا پس از ماه‌ها که از زمان بازنشستگی وندی شرمن، معاون پیشین این وزارتخانه می‌گذشت، جانشین او مشخص شود.

[انتخاب سزار آسیا یعنی اولویت اصلی آمریکا چین است]

چه ویژگی خاصی باعث شد که کورت کمپل به دومین دیپلمات ارشد در ساختار وزارت امور خارجه آمریکا تبدیل شود؟

راز دستیابی کمپل به این جایگاه، به نقش ویژه او به‌عنوان مبتکر و مجری مجموعه‌ای از سیاست‌های ایالات متحده در شرق آسیا بازمی‌گردد که با هدف مهار چین و رقابت با این قدرت نوظهور جهانی طراحی شده بودند.

او که با القابی نظیر «سزار ایندوپاسیفیک» یا «سزار آسیا» شناخته می‌شود، یکی از بازیگران اصلی ساختار سیاست خارجی آمریکا در پیشبرد استراتژی «ثقل‌گرایی آسیایی» (Pivot to Asia) در دوره اوباما و استراتژی «اقیانوس هند، اقیانوس آرام» در دوره ریاست‌جمهوری بایدن به شمار می‌رود.

کمپل علاوه بر مسائل شرق آسیا، تسلط قابل‌توجهی روی موضوعات مربوط به روسیه دارد. او از دوره تحصیل در ارمنستان زبان روسی را فرا گرفته و دوستان او می‌گویند به‌راحتی می‌تواند با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به زبان مادری او گفت‌وگو کند. تز دکترای کمپل در دانشگاه آکسفورد نیز درباره سیاست‌های اتحاد جماهیر شوروی در جنوب آفریقا بود. به‌رغم این تسلط روی مسائل مربوط به شوروی و روسیه، از نگاه بسیاری از دیپلمات‌ها و کارشناسان، تخصص اصلی کمپل و آنچه باعث شد بایدن به سراغ او برود، شرق آسیا و اقیانوسیه است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: «انتخاب آقای کمپل به این معناست که رئیس‌جمهور بایدن و وزیر امور خارجه بلینکن به‌رغم تمام چالش‌هایی که وجود دارد، اولویت اصلی سیاست خارجی آمریکا را مدیریت رابطه با چین می‌دانند.»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.