ایرنا در آستانه دهمین گفت‌وگوی تلویزیونی آیت‌الله رئیسی با مردم بررسی می‌کند؛

صریح و شفاف با مردم؛ مروری بر ۹ گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور

رئیس جمهور امشب دهمین دیدار مردمی از قاب شیشه‌ای تلویزیون با ایرانیان دارد که قرار است در آن مردم را از ۳۲ ماه اقدامات دولت آگاه سازد؛ به همین مناسبت ایرنا مروری بر ۹ مصاحبه گذشته تلویزیونی رئیس جمهور داشته است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا :   امشب آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای دهمین بار مقابل دوربین سیما می‌نشیند و مردم را از اقدامات دولت سیزدهم در طی حدودا ۳۲ ماه گذشته از فعالیت دولت مطلع می‌کند که نشان می دهند به طور میانگین هر ۳.۲ ماه (۹۶ روز) یک بار با رسانه ملی به نمایندگی از مردم، گفت‌وشنود رو در رو داشته است.

اتفاقی که پاسخگو بودن و شفاف‌سازی‌های دولت سیزدهم را علاوه بر نشست‌های متعددی که دو سخنگوی دولت و اقتصادی دولت هر هفته برگزار می‌کنند و گفت‌وگوهای بی‌واسطه دولتمردان با مردم و رسانه‌ها و حتی شخص رئیس جمهور با مردم در سفرهای استانی دارند، بیش از پیش آشکار می‌سازد.

حذف ارز رانت زای ۴۲۰۰ تومانی که از دولت گذشته به ارث رسیده بود، یکی از محورهای مهم توضیحات رئیس جمهور به مردم در راستای جراحی اقتصادی دولت در چند گفت وگوی تلویزیونی ۳۲ ماه گذشته بود. تأمین واکسن کرونا نیز تا رفع کامل این بیماری و اعلام وزارت بهداشت مبنی بر اینکه مردم می توانند از پروتکل ها فاصله بگیرند، از دیگر اظهارات مهم آیت الله رئیسی در این مصاحبه ها بود.

توجه به اقتصاد و معیشت همواره از اصلی ترین دغدغه های آیت الله رئیسی در گفت وگوهای تلویزیونی سال های اخیر بوده است؛ عبور از رشدهای اقتصادی مایل به صفر که دولت گذشته آن را به مردم هدیه داد و دستیابی به رشدهای حدودا ۶ درصدی طی دو سال پیاپی، کاهش نرخ رشد نقدینگی و تورم نقطه به نقطه و سالانه، رکوردزنی فروش نفت بعد از چند سال افول مستمر صادرات آن، توجه به وعده مسکنی دولت سیزدهم و بسیاری از اقدامات و برنامه های دیگر جز اصلی ترین سخنان رئیس جمهور بوده است؛ اینها غیر از کار عظیمی بود که دولت در مهار کرونا طی چند ماه نخست فعالیت خود انجام داد.

جراحی اقتصادی که دولت سیزدهم توانست با موفقیت از آن عبور کرده و ارز رانت‌زای ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد و همچنین افزایش بیش از ۶ برابری رقم یارانه نقدی و عبور از یارنه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و آغاز پرداخت یارانه های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از دیگر محورهای مکالمه تلویزیونی رئیس دولت با مردم در ۳۲ ماه اخیر بوده است.

۳ محور مهم اظهارات رئیسی در گفت وگوی تلویزیونی نخست؛ واکسن کرونا، ساخت مسکن و رفع مشکل کمبود کالاهای اساسی

شنبه شب ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ بود که هنوز یک ماه از استقرار دولت سیزدهم نگذشته بود که آیت‌الله رئیسی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی حضور یافت و مردم را از برنامه های دولت آگاه کرد.

در آن تاریخ موضوع مهار بیماری کرونا همچنان در اوج مشکلات دولت و مردم قرار داشت و رئیس جمهور به مردم وعده داد که تا پایان شهریور آن سال (یعنی تا ۲ هفته بعد از گفت وگوی تلویزیونی)، واردات ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا قطعی می شود این حجم از واردات واکسن کرونا در کنار افزایش تولید داخلی این واکسن بود.

از دیگر محورهای گفت وگوی نخست تلویزیونی رئیس جمهور با مردم، تأکید بر اجرای وعده ساخت مسکن بود که در ابتدای این دولت مطرح شد. آیت الله رئیسی در این برنامه اظهار کرد: مسکن‌سازی خیلی از کسب و کارها را فعال و خیلی از نیازها را مرتفع خواهد کرد. ایجاد رونق در اقتصاد به واسطه نهضت ساخت مسکن در دستور کار است. برابر قولی که به مردم داده بودیم از روز اول به وزیر راه و شهرسازی گفتم که نهضت مسکن‌سازی را در دستور کار خود قرار دهد و اساسا شرط ما با ایشان برای مسئولیت همین بود و ایشان هم با حساسیت و قدرت موضوع را دنبال می‌کند.

اظهارات امروز (سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علی بهادری جهرمی در نشست سخنگوی دولت نشان داد این وعده در حالی اجرایی شدن است؛ به گفته بهادری جهرمی، در حال حاضر ساخت ۲ و نیم میلیون واحد مسکونی در دست اجرا قرار دارد و در کنار آن ۱۳۰ هزار واحد از ۲۴۰ هزار مسکن به ارث رسیده از دولت های گذشته به دولت سیزدهم آن هم بدون امکان دسترسی به بودجه کافی، آورده مردمی و سرمایه کارفرما و بخش خصوصی تکمیل و واگذار شده است.

یکی دیگر از محورهای مهم اظهارات رئیس جمهور در نخستین دیدار تلویزیونی اش با مردم، تأمین کالاهای اساسی در تنها یک ماه از آغاز عمر دولت سیزدهم و رفع نگرانی های ناشی از کمبود این کالاها به عنوان میراث دولت قبل بود که اقدام منحصر به فردی در نوع خود محسوب می شود.

اقدامات دولت نشان می دهد نه تنها مشکل کمبود کالاهای اساسی برطرف شد، بلکه در دو سال بعد از عمر دولت سیزدهم، سیاست حمایت از تولید داخلی کالاهای اساسی با افزایش محصولاتی چون گندم، برنج و نهاده های دامی هم با «افزایش نرخ خرید تضمینی برخی اقلام کشاورزیِ استراتژیک» نتیجه داد؛ حتی علی رغم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی، این دولت توانست نگرانی های مردم از سفره و معیشت اصلی مردم را برطرف کند و به گفته سخنگوی دولت برای سال جاری معادل ۳.۸ میلیارد دلار ارز واردات دارو با نرخ ترجیحی و ۱۳.۶ میلیارد دلار ارز واردات کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور در گفت وگوی تلویزیونی اول خود درباره این دغدغه اش با بیان اینکه یکی از مسایل و دغدغه های من کالاهای اساسی بود، اظهار داشت: کالاهای اساسی و استراتژیک مسأله مهمی در کشور است و اصلاً نمی‌شود نسبت به آن هیچگونه تأخیری را روا داشت این موضوع یکی از دغدغه‌های ما بود، اما نمی‌خواستم اول کار مردم را نگران کنم و بگویم که وضعیت ما در کالاهای اساسی چیست. اما امروز می‌گویم مردم هیچگونه نگران نباشند، اقداماتی در همین مدت کوتاه انجام شده که نگرانی کاملاً مرتفع شده است از جهت کالاهای اساسی در کشور به لطف خداوند متعال، مشکلی نداریم.

رئیس جمهور در گفت وگوی تلویزیونی دوم چه گفت؟ / طرح مسأله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، معیشت مردم را با مذاکرات رفع تحریم گره نمی زنیم، پرداخت حقوق کارمندان بدون استقراض از بانک مرکزی

آیت الله رئیسی برای دومین بار ۲۶ مهر ۱۴۰۰ یک ماه و نیم بعد از گفت وگوی اول تلویزیونی، مردم را در رسانه ملی مخاطب قرار داد و اقدامات دولت در ماه های سپری شده از عمر آن و برنامه های پیش رو را تشریح کرد.

وی در این گفت وگو با اشاره به تزریق ۷۰ درصد دوز واکسن کرونا مورد نیاز برای واکسینه کردن مردم و آغاز تزریق دوز دوم برای بخشی از افرادی که دوز نخست را دریافت کرده اند، موضوع کنترل قیمت ها را مطرح کرد و گفت: من روزانه و ساعتی، وضع قیمت‌ها و به‌ویژه مواد خوراکی را دنبال و رصد می‌کنم. با وزرا در این باره صحبت می‌کنم و در جلسات و نشست‌های اقتصادی که با صاحبنظران اقتصادی داریم، به شکل مستمر دنبال این هستیم که تورم کنترل شود و فشاری که روی مردم عزیزمان هست، کاهش یابد.

دغدغه دیگر رئیس دولت سیزدهم که در دومین گفت وگوی تلویزیونی با مردم مطرح کرد، تأمین حقوق و دستمزدهای کارکنان دولت در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بود آن هم بدون استقراض از بانک مرکزی؛ این در حالی است که بر اساس اعلام سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت، دولت گذشته در ۵ ماهه نخست آن سال، تمام تنخواهی که در قانون بودجه آن سال تصویب شده بود را مصرف کرده و دولت سیزدهم می بایست بدون استقراض ار بانک مرکزی که سبب رشد پایه پولی و نتیجتا، تورم می شود، حقوق و مزایای کارکنان را تأمین می کرد.

آیت الله رئیسی در این باره در مصاحبه دوم تلویزیونی خود به مردم گفت: در هر ماه غیر از حقوق، دستمزد و هزینه‌هایی جاری دولت، به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان فقط هزینه انجام شده دولت قبل را پرداخت می‌کنیم؛ ضمن اینکه در ماه نخست کار دولت، با همه فشارها تلاش کردیم استقراض از بانک مرکزی اتفاق نیفتد.

رئیس جمهور در این گفت وگوی تلویزیونی برای نخستین بار طرح دولت سیزدهم برای جراحی اقتصادی و حذف ارز رانت‌زای ۴۲۰۰ تومانی را با مردم در میان گذاشت اما اجرای آن به ابتدای ۱۴۰۱ موکول شد و در نتیجه اقدامات دولت، علی رغم حذف این ارز، غافلگیری در زندگی مردم رخ نداد.

وی در این باره گفت: همه قبول دارند که باید این رویه را اصلاح کنیم، به نحوی که این پول وارد سفره مردم شود. این کار (حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی) ضرورت دارد اما حتماً این کار را با غافلگیری انجام نخواهیم داد. مردم را بی‌اطلاع نخواهیم گذاشت و با سنجیدن همه جوانب قضیه، به اقتصاد و بازار شوک وارد نخواهیم کرد.

یکی دیگر از محورهای مهم گفت وگوی دوم تلویزیونی آیت الله رئیسی با ایرانیان، موضوع مقابله با تحریم های ظالمانه و ادامه مذاکرات با غربی ها بود که در این خصوص اظهار داشت: با جدیت کارِ اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم کرد و سفره و بازار و نان مردم را به این مذاکرات گره نمی‌زنیم اما هیچ زمانی ایران میز مذاکره را ترک نکرده و ما در مذاکرات نتیجه‌محور، حتما جدی هستیم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در طرف مقابل هم آمادگی برای لغو تحریم‌ها، می‌تواند نشانه جدیت در مذاکرات باشد گفت: از ابتدا اعلام کردیم وقتی دولت مستقر شود کار دنبال خواهد شد و الان هم دولت مستقر شده و کار از طریق وزارت امور خارجه دنبال می‌شود.

جالب اینکه علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره ادامه مذاکرات، بر همین موضع دولت مبنی بر اینکه «ما هیچ گاه ترک کننده میز مذاکرات نبوده ایم و همچنین اینکه رفع تحریم های ظالمانه روی میز دولت قرار دارد»، تأکید کرد.

سومین گفت وگوی تلویزیونی آیت الله رئیسی/ واکسن کرونا، رفع کامل دغدغه گرانی کالاهای اساسی و رونمایی از سیاست خارجی «همسایگی»

۱۴ آذر ۱۴۰۰ آیت الله رئیسی برای سومین بار میهمان نگاه های مردم از قاب تلویزیون بود که همچنان در این گفت وگو «تأمین واکسن کرونا از روش های مختلف، تأمین کالاهای اساسی، عدم ترک میز مذاکره با غرب از سوی ایران و تهیه حقوق و دستمزد کارکنان دولت بدون استقراض از بانک مرکزی» محور اصلی اظهارات وی در ۱۰۰ روزگی دولت سیزدهم محسوب می شود.

به گفته رئیس جمهور، در اثر این موفقیت دولت، آمار متوفیان روزانه کرونا به دو رقمی کاهش یافته بود این در حالی است که در اثر ضعف دولت گذشته به بهانه ناتوانی در تأمین ارز واردات واکسن کرونا، تعداد کشته های این بیماره به روزانه ۷۰۰ نفر هم رسیده بود؛ اما در این دولت با تزریق ۳۰ میلیون دوز تنها در ۳ ماه از این آمار به شدت تألم آور، فاصله گرفته شده بود حتی وزارت امور خارجه نیز به حلقه تأمین کنندگان واکسن کرونا افزوده شده بود.

وی در این گفت وگوی تلویزیونی بر تکمیل ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی که در پایان دولت گذشته به دلیل برخی کمبودها، به یکی از دغدغه های رئیس دولت سیزدهم تبدیل شده بود، اشاره و تأکید کرد: در این مدت (۱۰۰ روز دولت سیزدهم) ذخایر مورد نیاز تامین شده، اما آن وقت نگران بودیم چون ذخایر از آن حدی که باید باشد پایین‌تر بود و این برای ما و بسیاری از مسئولان نگران‌کننده بود. امروز نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

آیت الله رئیسی در ابن گفت وگوی تلویزیونی بار دیگر تأمین حقوق و دستمزد کارکنان دولت بدون استقراض از بانک مرکزی را یادآور شد و گفت: اگر بخواهم روشن بگویم، استقراض از بانک مرکزی یعنی خلق پول، یعنی آثار تورمی که مردم احساس می‌کنند. امروز آثار تورمی که مردم می‌بینند برای تصمیماتی است که از گذشته گرفته شده و امروز آثار آن در سفره و زندگی مردم مشاهده می‌شود. اگر ما امروز از بانک مرکزی استقراض داشته باشیم، حتما آثار آن بعد از چند ماه در زندگی مردم آشکار خواهد شد، لذا گفتیم که باید پرداخت‌ها بدون استقراض از بانک مرکزی انجام شود.

وی در این برنامه برای نخستین بار سیاست «همسایگی» دولت سیزدهم درحوزه سیاست خارجی را رونمایی می کند و یادآور می شود: تقویت دیپلماسی منطقه‌ای دولت و حضور در ۲ اجلاس مهم و دستاورد عضویت در اجلاس سران کشورهای عضو پیمان شانگهای و بهرمندی فعالان اقتصادی از این موضوع از برنامه های مهم دولت سیزدهم محسوب می شود؛ سیاست ما با کشورهای جهان سیاست فعال و حداکثری است آنهم با اولویت همسایگان و کشورهای منطقه. در این رابطه بنده طی این مدت ۱۰۰ روزه ارتباط حضوری و تلفنی با این کشورها داشتم، یعنی پیرو دیدار با هیأت‌های کشورهای مختلف و یا ارتباطات تلفنی با آنها، محور این بوده که اراده جمهوری اسلامی ایران بر گسترش ارتباطات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی با جهان است.

چهارمین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس دولت/ تجارت خارجی با همسایگان، آغاز اعطای تسهیلات ۱۰۰ میلیونی به مردم بدون ضامن، مهار رشد سرسام آور قیمت ها و تورم

کمی بیش از یک ماه و نیم بعد از سومین مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور، ۵ بهمن ۱۴۰۰ آیت الله رئیسی برای بار چهارم گفت‌وگوی رودرروی تلویزیونی با مردم دارد؛ گفت وگویی که این بار از واکسن کرونا فاصله گرفته و تجارت خارجی کشورمان را محل بحث و بررسی قرار می دهد.

آیت الله رئیسی در این مصاحبه به امکان افزایش تبادلات تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه اشاره و اظهار کرد: چرا ما به همسایگان توجه نکردیم و چرا توجه نمی‌کنیم؟؛ ظرفیت عظیم تجاری و اقتصادی می‌تواند با ۱۵ همسایه کشور برقرار شود. ظرفیت تجاری ایران با روسیه آن چیزی نیست که امروز شاهد آن هستیم. حجم ۳ و خرده‌ای میلیارد دلاری روابط تجاری امروز دو کشور به راحتی می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

وی در این برنامه برای نخستین بار از موضوع اصلاح ساختار نظام بانکی و اعطای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به کارمندان و بازنشستگان بدون ضامن را مطرح می کند و می گوید: بانک‌ها باید ۳ کار را تا حالا دنبال می‌کردند؛ یکی نقش‌شان در رشد اقتصادی کشور است که سهم بسیار بالایی دارند و می‌توانند نقش بی‌بدیلی در رشد اقتصادی کشور داشته باشند؛ مسأله دوم خدمت به مردم است که اعطای تسهیلات بخشی از آن است و مسأله سوم سود بانک‌ها است.

به گفته رئیس جمهور، مقرر شد تسهیلات ازدواج سالانه با نرخ تورم افزایش یابد؛ نتیجه این برنامه های دولت در ۳۲ ماه احیر حاکی از آن است که اولا هر ساله رقم تسهیلات قرض الحسنه ازدواج رشد چشمگیری نسبت به سال قبل از آن داشته؛ ثانیا بانک ها و مؤسسات اعتباری ناتراز یا منحل شده اند یا بر اساس برنامه زمان بندی بانک مرکزی نسبت به اصلاح فرآیندهای خود اقدام کرده اند.

وی دراین برنامه تلویزیونی بار دیگر گریزی به مهار قیمت ها و کنترل تورم داشت؛ آمار اعلامی مرکز آمار ایران در هفته های اخیر حاکی است این اظهار نظر رئیس جمهور هم عملی شده و تورم نقطه به نقطه اسفند سال گذشته نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۲ کاهش داشته و از ۵۲ به ۳۸.۸ درصد رسیده است.

پنجمین همزبانی رئیس دولت مردمی با ایرانیان/ رونمایی از یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دولت سیزدهم و خداحافظی با یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی بعد از ۱۱ سال

پنجمین گفت وگوی تلویزیونی رئیسی را شاید بتوان یکی از مهم ترین گفت وگو های وی با مردم دانست زیرا در جریان این گفت وگو، رئیس جمهور از افزایش مبلغ یارانه ها به نفری ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان خبر داد. موضوعی که برق امید را در چشم مردم روشن کرد. یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی از آذر ۱۳۸۹ آغاز شد و دولت سیزدهم بعد از ۱۱ سال رشد ۶.۵ تا حدودا ۹ برابری در رقم یارانه های نقدی ایجاد کرد. اقدامی که وزیر نفت دولت گذشته از آن به «عذاب الیم» برای تأمین منابع آن (نفری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) یاد کرده بود!

برخی از مهم ترین محور های سخنان آیت الله رئیسی در این گفت وگو به این شرح است:

نگرانی‌ها درباره ذخایر کالاهای اساسی، ذخایر ارزی و ریالی و تجارت خارجی و فروش نفت رفع شد، حذف ارز ترجیحی در دولت قبل می‌توانست کم‌هزینه‌تر انجام شود، پرداخت ارز ترجیحی تهدیدی برای تولید و موجب کاهش بهره‌وری اقتصاد است، دولت، مجلس و قوه قضائیه برای این اصلاح اقتصادی هم‌نظر هستند، درباره فسادزا بودن ارز چند نرخی اتفاق‌نظر کامل وجود دارد، طرح مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها کاملا مبنای کارشناسی دارد، یارانه دارو در اختیار بیمه‌ها و دارو تحت پوشش بیمه‌ها قرار می‌گیرد، اعطای کالابرگ الکترونیک به عدالت نزدیک‌تر است و ظرفیت تبدیل به گرانی را ندارد، اجازه نخواهیم داد بازار رها باشد و هر کالایی با هر قیمتی فروخته شود، یارانه‌ها جلوی چشم مردم هدر می‌رفت و فساد شکل می‌گرفت، با علم و آگاهی از شرایط پا به میدان پا گذاشتم و می‌دانم باید تصمیمات سخت بگیریم، اصلاح پرداخت یارانه‌ها نه پایان راه، بلکه آغاز کار برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی است، یارانه نان سنتی جدای از کمک معیشتی پرداختی به مردم، به نانوایان پرداخت خواهد شد، یک جهش جدی در عرصه بیمه همگانی اتفاق افتاده است، تدابیر لازم برای رفع کمبودهای دارویی اندیشیده شده است، همه اصناف و اتحادیه‌ها کمک و نظارت کنند تا گرانی اتفاق نیفتد

رئیس جمهور در این گفت وگو در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای ارز ترجیحی چیست گفت: تخصیص ارز ترجیحی که از سال ۹۷ شروع شد، به کالاهای زیادی اختصاص پیدا کرد. اما از همان ابتدا معلوم بود که چند قیمتی بودن ارز مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند. مدت کوتاهی که گذشت، دولت قبل خودش متوجه به این قضیه شد لذا تلاش کرد که ارز ترجیحی را از کالاهای مختلفی حذف کند. نهایتاً اختصاص ارز ترجیحی به ۷ کالای اساسی کاهش یافت که شاید اگر همان زمان که قیمت ارز حدود ۱۱ تا ۱۲ تومان بود تدبیری برای ساماندهی به اختصاص ارز ترجیحی می‌شد از الان خیلی کم‌هزینه‌تر بود.

یارانه دارو در اختیار بیمه‌ها و دارو تحت پوشش بیمه‌ها قرار می‌گیرد

رئیس جمهور در پنجمین گفت وگوی تلویزیونی پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی در نرخ نان تغییر ایجاد می‌کند گفت: نان سنتی با قیمت سابق به دست همه مردم خواهد رسید. دارو در پوشش بیمه‌ای می‌رود و قیمت آن هم تغییر نمی‌کند و زیرساخت‌های اینکار نیز تکمیل و آماده می‌شود.

آیت الله رئیسی در تشریح نحوه پرداخت ارز ترجیحی به دارو افزود: یارانه‌ای که الان واردکنندگان این بخش دریافت می‌کنند، به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و بیمه‌ها دارو را با قیمتی که الان وجود دارد به دست مردم می‌رسانند.

ششمین گفت وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور با مردم/ خویشتنداری یک ساله رئیس جمهور از تشریح ویرانه‌هایی که از دولت قبل به ارث برده بود

رئیس‌جمهور در ششمین گفت‌وگوی مستقیم خود با مردم، شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ میهمان مخاطبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود. توزیع ارز ترجیحی بر سر سفره مردم، مقابله دولت سیزدهم با تورم ماهانه ۶۰ درصد و کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی، اجرای اصلاحات اقتصادی با اجماع تمام مسئولان و دست‌اندرکاران، مقابله جدی با تخلفات افزایش بی ضابطه قیمت‌ها ناشی از حذف ارز ترجیحی، توسعه روابط همسایگی با هدف افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و دنبال کردن اهداف و برنامه‌های قانون جوانی جمعیت، از مهمترین محورهای صحبت‌های بی‌واسطه آیت‌الله رئیسی با مردم بود.

رئیس دولت سیزدهم در این گفت‌وگو با بیان اینکه آثار تورمی که به دلیل توزیع عادلانه یارانه‌ها ایجاد می‌شود، ظرف مدتی از بین خواهد رفت، اظهار داشت: اگر تورمی با استقراض از بانک مرکزی، با رشد پایه پولی و با رشد نقدینگی ایجاد شود، از بین نمی‌رود و برای سال‌ها می‌ماند، کما اینکه بخشی از گرفتاری دولت بابت کاری است که در قبل انجام شد و در حال حاضر شاهد آثار آن هستیم.

آیت الله رئیسی با تشریح وضعیت کشور در زمان آغاز دولت سیزدهم، افزود: در زمان تحویل گرفتن دولت با تورم ماهانه ۶۰ درصد، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی و رشد نقدینگی مواجه بودیم و اگر وضعیت تورم ۶۰ درصدی و رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی، ادامه پیدا می‌کرد، شاهد تورم بسیاری در جامعه بودیم.

رئیس‌جمهور همچنین به سیاست تعامل با کشورهای همسایه و نتایج خوبی که برای کشور دربر داشته اشاره کرد و افزود: در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی با ۱۸ کشور قراردادهایی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار داشته‌ایم.

هفتمین میهمانی رئیس جمهور در نگاه مخاطبان سیما/ تشریح دستاوردهای اجلاس های مهم شانگهای و سازمان ملل و نمایش عکس حاج قاسم در نیویرک، گریزی به اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱

هفتمین گفت وگوی تلویزیونی آیت الله رئیسی که تاریخ چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ انجام شد، پر از نکات سیاست خارجی دولت سیزدهم بود. رئیس جمهور در هفتمین گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم به تشریح نتایج و دستاوردهای حضور خود در دو نشست مهم سران شانگهای و مجمع عمومی سازمان ملل و نیز تحلیل رخدادهای روزهای اخیر کشور و تاکید بر استقبال از نقد و اعتراض و عدم پذیرش آشوب و اغتشاش پرداخت.

برخی از مهمترین جملات آیت الله رئیسی در این گفت وگو به این شرح است:

تاکید بر گسترش همکاری های اقتصادی با سران کشور های چین، روسیه و هند، سیاست توسعه همسایگی ایران به اعتماد متقابل با کشورهای عضو شانگهای منجر شده است، تلاش کردیم صدای مظلومیت و اقتدار ملت ایران را در مجمع عمومی به گوش جهان برسانیم، به رئیس جمهور فرانسه گفتم چرا با این همه قدمت تا این حد از آمریکا دنباله‌روی می‌کنید، تاکید کردم سازمان ملل تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ نباشد، چرا غربی‌ها نسبت به ۱۵ گزارش آژانس درباره عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران توجه ندارند، ارائه تضمین برای رفع پایدار تحریم‌ها و حل و فصل مسائل پادمانی شرط توافق عادلانه است، اگر عاملان ترور حاج قاسم محاکمه نشوند، بی‌عدالتی و ظلم در جهان رواج خواهد یافت، بدخواهان تصور نمی‌کردند با توجه به تجمعات آنها پیاده از سازمان ملل به هتل بازگردم، در همه دیدارهای خارجی که داشتم با استقبال مقامات کشورها برای همکاری با ایران مواجه شده‌ام، توطئه‌ها و فتنه‌انگیزی‌های دشمن برای متوقف کردن رشد و پیشرفت کشور است، پزشکی قانونی سازمانی حرفه‌ای است، نقد، گفتگو و اعتراض زمینه‌ای برای اصلاح است، دولتی که کودکان بومی کشورش را کشته، مدافع حقوق بشر شده و مردم را به اغتشاش دعوت می‌کند، "تحریم" و "آشوب" دو روی یک سکه هستند، همه با هر نگاه سیاسی تاکید داریم که باید ابعاد فوت خانم امینی شفاف و عادلانه پیگیری شود، ملت ایران متفق هستند که آشوب و اغتشاش موجب سلب امنیت و تعدی به جان و مال مردم است، کشته‌سازی‌های دشمن با هدف برهم زدن وحدت و انسجام ملی است، دشمن می‌خواهد اقشار مختلف مردم را رو در روی هم قرار دهد

رئیس جمهور در این گفت وگو درباره ابتکارش در نشان دادن تصویر شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که بسیار مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ها قرار گرفت و پیام و هدف این ابتکار گفت: می‌خواستم عرض کنم که مؤسس داعش آمریکایی‌ها بودند، طبق اعتراف خودشان و آنچه که برخلاف همه موازین حقوق بشری بود به دست داعش و حامیان داعش اتفاق افتاد. قهرمان مبارزه با داعش و تروریسم حاج قاسم سلیمانی بود و کسی که قهرمان مبارزه با تروریسم بود، به دست آمریکایی‌ها، به دست رئیس جمهور سابق آمریکا به شهادت رسید.

گفت‌وگوی هشتم تلویزیونی رئیس جمهور/ تصویب درمان رایگان ۵ دهگ نخست، وعده ساخت مسکن و احیای واحدهای تولیدی راکد

آیت‌الله رئیسی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ در هشتمین گفت‌وگوی زنده خود با مردم کشورمان به دغدغه دولت نسبت به نوسانات قیمت‌ها و تلاش در جهت رفع آن، رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان از طریق بانک مرکزی، عدم تاخیر در پرداخت یارانه و حقوق کارکنان دولت علی‌رغم همه مشکلات، مدیریت و منابع و مصارف، عقب نبودن دولت از وعده ایجاد اشتغال و تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال، تعهد و اقدامات دولت در زمینه مبارزه با فساد، همت دولت در تکمیل پروژه‌های بر زمین مانده مسکن و تحقق اقدامات مثبت دولت در ارتقای کیفیت فضای مجازی و طرح فراگیر و چند لایه اجتماعی برای کاهش هزینه‌های درمانی اشاره کرد.

شاید بتوان مهمترین جمله رئیس‌جمهور در هشتمین گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم را «قرار ما با مردم این بود که با فعل ماضی و درباره کارهایی که انجام شده است یا می‌شود صبحت کنیم» دانست.

نقطه تحقق وعده صادق رئیس‌جمهور در این زمینه نیز پوشش درمانی رایگان بیمه سلامت است. براساس مصوبه هیات وزیران در سال ۱۴۰۲، پنج دهک اول درآمدی کشور از سوی سازمان بیمه سلامت ایران تحت پوشش رایگان بیمه به‌طور ۱۰۰ درصدی قرار گرفتند؛ ضمن اینکه برای دهک‌های ۶ تا نهم درآمدی نیز میزان پرداخت حق بیمه، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافت.

آیت الله رئیسی با اشاره به تردیدافکنی برخی رسانه‌ها مبنی بر محقق نشدن وعده دولت برای ساخت یک میلیون مسکن، تصریح کرد: باور دارم که با امکانات موجود در حوزه زمین و تسهیلات ساخت و ساز، با کمک مردم، تعاونی‌ها، مسکن سازان و انبوه سازان مسکن، دولت می‌تواند سالی یک میلیون مسکن بسازد و بنای ما این است که به این وعده جامه عمل بپوشانیم.

رئیس‌جمهور در ادامه به تلاش دولت برای بازگرداندن بیش از ۳ هزار واحد تولیدی به چرخه تولید اشاره کرد و افزود: احیای این واحدها، نقش مهمی در اشتغال، افزایش تولید و صادرات دارد و آثار آن کاملاً قابل رویت است. نهضت احیای واحدهای اقتصادی از گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور همچنان ادامه داشته تا آنجا که با گذشت قریب به یکسال از این گفت‌وگو، تعداد واحدهای احیا شده راکد و نیمه‌راکد به بیش از هشت هزار و ۴۰۰ واحد افزایش یافته است.

نهمین مصاحبه رادیو تلویزیونی رئیس جمهور/ جهش فوق العاده رشد اقتصادی کشور؛ فروش نفت جان گرفت

واپسین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی آیت‌الله رئیسی با مردم روز سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ و در دومین سالروز اعتماد ایرانیان به رئیس دولتِ مردمی رقم خورد.

رئیس‌جمهور در نهمین گفتگوی تلویزیونی با مردم، با تاکید بر اینکه برای امیدوار کردن مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردم، تصریح کرد: دهه ۹۰ را باید دوره تعطیلی خیلی از بخش‌ها بدانیم، با همراهی مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاش کردیم مشکلات را حل کنیم و شرایط در مدت ۶ ماه متفاوت شد به نحوی که در اسفند ۱۴۰۰ رشد ۰.۴ درصدی به ۴.۵ درصد افزایش و تورم ۵۹.۳ درصدی به ۴۰ درصد کاهش یافت.

آمارها نیز روند رو به رشد اقتصاد کشور را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که با گذشت قریب به یکسال از آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی آیت‌الله رئیسی با مردم، رشد اقتصادی کشور به ۶ درصد افزایش یافت. همچنین بر اساس آخرین گزارش صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۳ میلادی، ایران با نرخ رشد اقتصادی ۵.۴ درصد، دومین رتبه رشد اقتصادی در بین کشورهای جهان را داشته است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به افزایش قابل توجه صادرات نفت کشور در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم، تاکید کرد: برخی از مسولان قبل می‌گفتند که نمی‌توان بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز فروخت اما دولت سیزدهم میزان صادرات نفت کشور را بیش از یک میلیون بشکه افزایش داد و پول آن را نیز دریافت کرد. روند رو به رشد صادرات نفت کشور ر سال گذشته نیز ادامه داشته است و براساس آخرین آمار صادرات نفت کشور روزانه به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسد.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به یکی از وعده‌های صادق خود در انتخابات اشاره و تصریح کرد: یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به ارائه فهرستی از اسامی ابربدهکاران بانکی اشاره کرد. در همان زمان عرض کردم که رئیس دولت، قبل از هر کسی باید مدعی مبارزه با فساد باشد و ما در ابتدای دولت اسامی این بدهکاران را به صورت شفاف اعلام کردیم.

 
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.