بایسته ها و الزامات عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی

       احمد قهرمانی


هر برنامه ای برای اجرایی شدن بایستی زمینه ها و الزامات آن از لحاظ فکری و نظری،روحی و روانی، ابزار و امکانات فراهم شود و پیش بینی های لازم برای موانع و اشکالات احتمالی و تدابیر لازم برای رفع آنها اندیشیده شود.در غیر اینصورت برنامه موفق و نتیجه بخشی را نخواهیم داشت.
 با توجه به نقشه های دشمنان برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق تحریم های مختلف اقتصادی ،مقام معظم رهبری از سالها پیش متوجه نقشه دشمن شده و نامگذاری سالها را بیشتر با نگاه اقتصادی و برای مقابله با نقشه دشمن نامگذاری کرده اند.مطرح کردن اقتصاد مقاومتی برای اولین بار در 16 شهریور 1389 در دیدار جمعی از کارآفرینان توسط مقاو معظم رهبری مطرح شد ولی واژه «اقدام و عمل» در نامگذاری امسال نشان دهنده این امر می باشد که هیچ کدام از مخاطبان موضوع اقتصاد مقاومتی یا به این امر اعتقادی نداشته اند و یا از حد شعار فراتر نرفته و و به دنبال فکر و اندیشه عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی از نظر علمی، جامعه شناختی و افکار عمومی، قانونگذاری و اجرایی نمودن آن در ابعاد ملی نبوده اند.
به نظر می رسد برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی اولاً بایستی نسبت به این قضیه در ابعاد ملی و در بین نخبگان و افکار عمومی و عموم مردم اعتقاد فکری و عملی داشته باشیم و نسبت به تعریف دقیق و مفهوم سازی آن در میان نخبگان و مردم به یک اشتراک برسیم چرا که مطرح شدن آن در مدت 6 سال گذشته و عملیاتی نشدن آن نشان می دهد که به آن اعتقاد نداشته و به یک اشتراک نظری و عملی و مفهوم سازی دقیق اقتصاد مقاومتی نپرداخته ایم.ثانیاً زمینه های عملیاتی شدن آن را در ابعاد ملی فراهم نماییم تا با اجرای دقیق آن از لحاظ اقتصادی و تولید ملی علاوه بر بی نیازی از بازارهای خارجی برای تأمین نیاز های داخلی،به مقابله با نقشه های دشمنان پرداخته و بازارهای خارجی را به تولیدات متنوع و با کیفیت خود با توجه به منابع مختلف و غنی زیر زمینی و استراتژیک وابسته نماییم.
باور و اعتقاد فکری و عملی به برنامه اقتصاد مقاومتی،تئوری ها و نظریات دانش بنیان اقتصادی درون زا و برون گرا،آمادگی روحی و روانی ،اعتماد به افکار،نظریات،قوانین و تولیدات و صنایع داخلی،قانونگذاری ها و ریل گذاری های اصولی و کارشناسانه با کمک متخصصان مختلف امر اقتصادی و سیاسی،اجرای دقیق قوانین اقتصاد مقاومتی و... از جمله الزامات اجرایی کردن و اقدام و عمل در خصوص اقتصاد مقاومتی می باشد:
1- باور و اعتقاد فکری و عملی به اقتصاد مقاومتی:برای اجرای موفق و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی بایستی اعتقاد فکری و عملی به مقاوم سازی اقتصاد داخلی در مقابل دشمنان و عدم اتکا به کشور های خارجی در حل مشکلات اقتصادی داخلی و شجاعت رویارویی با اقتصاد لیبرالیستی و سرمایه داری در میان نخبگان علمی و مسئولان اجرایی و افکار و اعتقادات عموم مردم وجود داشته باشد. تا زمانی که به صورت صوری برخی قوانینی را در این راستا تصویب می کنیم که هیچ کس حتی مایل به اجرای آنها نیست نباید انتظار معجزه داشته و بتوانیم اقتصاد در حال رکود داخلی را نجات داده و در مقابل تحریم های دشمنان مقاومت نماییم.
1-1- نخبگان علمی: نخبگان علمی مخصوصاً نخبگان علمی اقتصادی بایستی باور و اعتقاد قلبی به این امر داشته باشتند که با تلاش و کوشش می توانیم به تولید نظریات علمی اقتصادی بومی با توجه به فرهنگ اسلامی و ملی خود نائل آییم.همچنانکه نخبگان هسته ای توانستند به پیچیده ترین علوم روز جهان بدون کمک کشورهای دیگر دست پیدا کنند، همچنانکه نخبگان پزشکی ما،نخبگان موشکی ما،نخبگان فضایی و دیگر نخبگان ما در عرصه های مختلف علمی در زمان تحریم های مختلف از سوی دشمنان به موفقیت های چشمگیر دست پیدا کرده اند که موجبات تعجب اندیشمندان و متفکران جهان را در پی داشته است،در بعد اقتصادی و مقاوم سازی اقتصاد و تولیدات داخلی در مقابل تکانه ها و تحریم های دشمنان هم می توانیم.بایستی باور و اعتماد «ما می توانیم» را در میان جوانان و اندشمندان و نخبگان کشور زنده نگه داشته و تقویت نماییم و با درک و حمایت از آنها جلوی فرار مغزها و مهاجرت نخبگان را بگیریم.
1-2- مسئولین کشوری:مسئولان کشور اعم از قانونگذاران و مسئولان اجرایی کشور هم در کنار نخبگان علمی بایستی با اعتقاد فکری و عملی در جهت عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی حرکت نمایند.تا زمانی که مسئولان قانونگذاری اقتصاد مقاومتی را باور نداشته و مقهور تشرهای دشمنان شوند و قوانین لازم برای مقاوم سازی اقتصاد داخلی را تهیه ننمایند سایر ارگانها به تنهایی در این راه موفق نخواهند شد.قانونگذاران باید با درک درست وضعیت داخلی و نقشه های دشمنان در جهت تسهیل تولید داخلی،تسهیل سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در اقتصاد داخلی،حمایت از تولبدات داخلی و تشویق مصرف تولیدات داخلی و صادرات آن قوانین لازم را به تصویب برسانند.مسولان اجرایی هم باید قوانین اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده و خود عامل به حمایت از تولیدات داخلی باشند.با صرف تصویب قوانین اقتصاد مقاومتی مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد.حتی بیشتر مسئولان اجرایی قوانین مقاوم سازی اقتصاد داخلی را تا اندازه شعار دهی و تیلیغات سیاسی قبول دارند و اعتقادی به اجرای آن ندارند.شاید به دلیل اینکه برخی از مسئولین راه چاره نجات اقتصادی کشور را در تعامل با کشورهای خارجی و یا با اقتصادهای بزرگ جهانی می دانند.ولی باید توجه داشت که بدون مقاوم سازی داخلی، اقتصاد کشور با اندک تکانه های بحران های اقتصادی و یا تحریم کشورهای غربی دچار مشکل شده و شاهد ضررها و زیان های جبران ناپذیری می شویم همچنانکه برخی از کشورهای غربی الان بخاطر بحران های اقتصادی جهانی با تنش های سیاسی و اقتصادی داخلی مواجه هستند.بنابراین مسئولان کشوری بایستی با اعتقاد و عامل بودن به قوانین اقتصاد مقاومتی افکار عمومی جامعه را به سمت حمایت و مصرف تولیدات داخلی هدایت نمایند.
1-3- عامه مردم: شاید بیشترین وظیفه در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن آن بر عهده عموم مردم باشد.بایستی نخبگان جامعه و مسئولین کشوری افکار عمومی را از نقشه های دشمنان آگاه کرده و آنها را در جهت مقاوم سازی اقتصاد داخلی متقاعد نمایند.تا زمانی که افکار عمومی در جهت حمایت از تولید داخلی،مصرف تولیدات داخلی اقناع نشود و نقشه های دشمنان را برای ضربه به باورها و ارزش ها و اعتقادات خود درک نکند و تا زمانیکه برند ایرانی و تولیدات داخلی برای آنها بعنوان یک ارزش تلقی نشود قوانین خوب و اندیشه وتفکرات عالی اقتصادی و علمی هم کارساز نخواهد بود.در این راستا باید متوجه برنامه های دشمن برای بازی با افکار عمومی در جهت تخریب تولیدات داخلی،تبلیغات منفی علیه کالاهای ایرانی و یا شعار و شایعه «ما نمی توانیم»و... در جهت ترغیب مردم به مصرف کالاهای خارجی بود و افکار عمومی را نسبت به این قضایا آگاه ساخت.بنابراین اقناع شدن عامه مردم،حمایت آنها و اعتقاد به مصرف تولیدات داخلی در جهت عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی موثر خواهد بود.
2- تئوری ها و نظریات اقتصادی دانش بنیان درون زای برون گرا:از مقدمات مورد نیاز عملیاتی کردن یک فکر و اندیشه از جمله اقتصاد مقاومتی پایه ریزی این تفکرات بر مبنای علمی و عقلی و اجتناب از آزمایش و خطا می باشد.برای مقاوم سازی این تفکرات بایستی آن را بر مبنای اندیشه ها و امکانات داخلی و با نگاه به بازار جهانی پیاده سازی کرده و با بکار بستن آنها در زندگی روزمره خود به دنبال تجاری سازی و تولید انبوه برای بازارهای جهانی بود.
2-1- لزوم توجه به تولید تئوری ها و نظریات اقتصادی علمی : با توجه به رشد و توسعه علوم در ابعاد مختلف و نیاز به استفاده از نظریات علمی در کاهش هزینه و افزایش بهره وری و لزوم اجتناب از آزمایش و خطا مخصوصاً در بعد اقتصادی، کشورها ، شرکت ها و کارخانجات مختلف جهت افزایش بهره وری و سود بیشتر و افزایش رفاه عمومی از تئوری و نظریات علمی دانش بنیان با توجه به فرهنگ خاص و ذائقه های فکری و جسمی خودشان استفاده نموده و به نتایج قابل قبولی هم رسیده اند.در کشور ما هم بایستی با توجه به افکار و عقاید و فرهنگ اسلامی و ملی خود از علوم اقتصادی بومی شده در جهت استحکام پایه های اقتصادی کشور و رفاه عمومی و اجرای موفق اقتصاد مقاومتی استفاده شود.در این مورد باید توجه داشته باشیم که از واردات صرف نظریات علمی و محصولات آن نظریات اعم از صنایع و تولیدات کارخانجات خارجی که متناسب با فرهنگ خاص بیگانه و در تضاد با فرهنگ اسلامی و ملی ما و فقط در جهت کسب درآمد و افزایش سود و سرمایه خود و در بیشتر مواقع صادرات فرهنگ خاص خود و ریشه کن کردن خرده فرهنگ ها و فرهنگ های بومی و محلی توسط صاحبان آنها بدون ملاحظات انسانی،دینی و اخلاقی طراحی شده است،پرهیز نماییم.
2-2- بکار گیری علوم اقتصادی در زندگی روزمره:با توجه به محدودیت منابع اولیه و امکانات و تجهیزات و سرمایه مخصوصاً در داخل کشور بایستی توجه نماییم که از اتلاف و اسراف حتی در کوچک تریرن بخش از منابع و سرمایه انسانی،مادی و معنوی پرهیز نماییم.لازمه رسیدن به اهداف کامل اقتصاد مقاومتی، درست مصرف کردن،بهینه مصرف کردن،از تولیدات داخلی مصرف کردن و کارآمد کردن صنایع و تولیدات داخلی و افزایش بهره وری می باشد.بسیاری از منابع تجدید پذیر نیستند.در برخی از قسمت ها اسراف و هدر رفت خیلی بیشتر و شایسته جامعه اسلامی نیست. اینکه با مقدار ضایعات نان کشور در مدت یک سال چند میلیون انسان گرسنه را می شود سیر کرد، مثالی در خور توجه و تأمل می باشد. در راستای اصلاح همین الگوی مصرف بود که مقام معظم رهبری سالی را با نام«اصلاح الگوی مصرف» نامگذاری کردند.این قضایا نشان می دهد که ما در بیشتر تولیدات و در برنامه های زندگی روز مره خود از اصول علمی و نظریات اقتصادی علمی بهره نمی بریم.با بهره گیری از این اصول علمی و دانش بنیان در اقتصاد خانواده و کشور در مراحل مختلف اقتصادی اعم از تولید،توزیع و مصرف می توانیم با برنامه جلوی بیشتر اسراف ها و هدر رفت ها را گرفته و بهره وری را بالا برده و سرمایه ملی را از بین نبریم.
2-3- تجاری سازی تولیدات فکری اقتصادی علمی:برای عملیاتی شدن تئوری ها و نظریات اقتصادی دانش بنیان در کلیه مراحل اقتصادی در کشور و جلوگیری از بیشتر اسراف ها و هدر رفت ها و آزمون و خطا بایستی رابطه علوم و دانشگاهها با صنایع و کارخانجات و تولید کننده ها قوی،منطقی و همیشگی باشد.بدون ارتباط مراکز علمی و تولیدی و بدون تجاری سازی ایده ها و تفکرات علمی توسط مراکز تولیدی و یا تولیدات بدون پشتوانه علمی و نظری ، یا دانشگاههای ما راکد شده و به دنبال تولید علم و دانش نخواهد رفت و اگر هم اندک تولیدات علمی هم باشد توسط بیگانگان به قیمت نازل خریداری شده و تولیدات آن را به قیمت سرسام آور به خود ما خواهند فروخت و یا صنایع و کارخانجات ما به صورت سنتی فعالیت کرده و توانایی رقابت با دیگران را نداشته و در صورت ادامه فعالیت با افزایش هزیزنه تولید بهره وری نداشته و موجبات ضربه به منابع و امکانات و سرمایه کشور خواهد شد.
2-4- حمایت از نخبگان علمی اقتصادی:با توجه به اینکه تعداد زیادی از نخبگبان کشور در طول سالیه گذشته به دلایل مختلف به خارج مهاجرت کرده و در کشورهای غربی در رأس سازمان ها و نهادها و دانشگاهها و کارخانجات مختلف فعالیت نموده و از افراد شاخص و تأثیر گذار در علوم و صنایع مختلف می باشند، این امر نشان می دهد که از لحاظ فکری و ضریب هوشی ،مردم ما از میانگین جهانی بالا می باشند.از سوی دیگر اداره 8 ساله جنگ تحمیلی با مدیریت و فعالیت جهادی در مقابل تمام استکبار جهانی نشان می دهد که مردمان کشور ما مردمانی با اراده می باشند اگر بخواهند و اراده بکنند.همچنین سرعت رشد علم در کشور به اذعان خود غربی ها 13 برابر میانگین جهانی است. بنابراین زمینه تولید تئوری ها و نظریات علمی و دانش بنیان اقتصادی و افزایش بهره وری و کارآمدی برای تولیدات داخلی و صنایع و کارخانجات فراهم می باشد. در چنین وضعیتی بایستی با حمایت از جوانان و تقویت روحیه «ما می توانیم» در جامعه و هدایت افکار عمومی جامعه به سمت تولید تئوری ها و نظریات اقتصادی علمی درون زا و حمایت از فکر و اندیشه و تولیدات داخلی با توجه به فرهنگ اسلامی و ملی و نیاز داخلی در همه ابعاد اقتصاد خرد و کلان و نگاه جهانی برای برند شدن تولیدات ایران در جهان تلاش نماییم. در این راستا بایستی به نقاط ضعف ، چالش ها و تهدیدات اقتصادی کشور از جمله پر هزینه بودن تولیدات، عدم کیفیت و رقابت پذیری،دولتی بودن،عدم کارآمدی و بهره وری،اسراف های زیاد در بخش های مختلف، وجدان کاری و ... توجه کرده و در جهت رفع آنها و تقویت نقاط قوت حرکت کرده و تئوری پردازی ، نظریه سازی و فرهنگ سازی نماییم.
حمایت از افکار و اندیشه های علمی و اقتصادی ،اختصاص بودجه مناسب برای تئوری پردازی و نظریه سازی و فرهنگ سازی از سوی دولت در برنامه سالانه مثل سایر کشورهای موفق در این موضوع،تلاش در جهت عملیاتی کردن و تجاری سازی ایده ها و تفکرات علمی و اقتصادی از سوی دولت و بخش خصوص بخاطر پرهزینه بودن و... باعث رونق گرفتن تفکرات و اندیشه های اقتصادی علمی و دانش بنیان در کشور و کارآمدی و بهره وری بالا و بهره مند شدن نسل آینده از منابع محدود و تجدید ناپذیر در کشور خواهد شد.
علاوه بر باور و اعتقاد فکری و عملی مسئولین و مردم به مقاوم سازی اقتصادی و تولید نظریات اقتصادی دانش بنیان درونگرای برون زا، باید یک نقشه راه و قوانین مورد نیاز آن و همچنین فرهنگ سازی لازم در میان مردم برای اجرای این قوانین صورت گیرد تا به مقاوم سازی اقتصادی لازم در جبهه جنگ اقتصادی نائل شویم.

3- تهیه و تنظیم نقشه راه و قوانین مورد نیاز: برای حرکت منظم و مستمر در جاده اقتصاد مقاومتی و پیش بینی خطرات و انحرافات احتمالی و رفع عیب و نقص ها تهیه نقشه راه و حرکت بر طبق آن و تصویب و اجرای قوانین لازم برای آن ضروری بنظر می رسد.
3-1- مشورت با متخصصان مختلف:طبیعی است که تهیه نقشه راه برای کار بزرگ و خطیری چون مقاوم سازی اقتصاد داخلی در مقابل تحریم های دشمنان باید توسط متخصصان این امر و با مشورت با دیگر متخصصان سیاسی و حقوقی و بررسی های مداوم و رفع عیب و نقص ها صورت گیرد.متخصصان اقتصادی بایستی با سنجش توانایی های داخلی در ابعاد مختلف اقتصادی اعم از نیروی انسانی و فنی و تکنولوزی و با توجه به منابع غنی زیر زمینی موجود در کشور و فرهنگ اسلامی وملی خود و با نگاه به جامعه حداقل 300 میلیونی همسایگان، برنامه اقتصادی قوی و منعطف و چند محصولی را طراحی و تنظیم نمایند که در مرحله اول موجبات تحکیم پایه های اقتصاد داخلی و کیفی سازی و تنوع بخشی تولیدات داخلی و در مرحله بعد موجبات صادرات بیشتر به جامعه هدف و دیگر کشورها را فراهم نماید.
با توجه به نگاه برون گرایی و بازارهای بین المللی و در هم تنیدگی مسائل اقتصادی و سیاسی در نظام بین الملل بایستی از نظرات متخصصان سیاسی و حقوقی و سایر متخصصان امر علاوه بر متخصصان اقتصادی استفاده نمود.استفاده از تجربیات کشورهای موفق در امر مقاوم سازی اقتصاد داخلی و یا در امر صادرات کالاهای متنوع و مشورت با آنها برای تهیه طرح های موفق از راههای معمول و مورد استفاده همگان می باشد که ما نیز می توانیم از آن بهره مند شویم.بنابراین بدون استفاده از نظرات کارشناسان متخصص اقتصادی و سایر متخصصان تأثیر گذار در موضوع و مشورت با آنها و استفاده از تجربیات دیگران نمی توانیم طرح های موفق و کم نقصی را پیاده سازی نماییم.
3-2- تلاش در اجرایی کردن نقشه راه تهیه شده: برنامه و قوانین مدون و تخصصی در این رابطه بایستی از طرف مسئولین کشور با همت تمام اجرایی شود و با توجیه افکار عمومی مردم را نیز با آن همراه نمود.قوانینی که فقط در روی کاغذ و برای گمراهی دیگران و توجیه افکار عمومی نوشته شود و یا قوانینی که از طرف مردم مورد حمایت و پشتیبانی قرار نگیرد، موجبات حل مشکلات و مقاوم سازی اقتصادی را در کشور فراهم نخواهد کرد.
3-3- نظارت و رصد نقشه راه: اصول طراحی شده و قوانین نوشته شده حتماً در مسیر اجرا با مشکلات مواجه شده و نواقص و عیوب آن روشن خواهد شد. برای محکم کردن ریل گذاری صورت گرفته بایستی آن را رصد کرده و با برطرف کردن عیوب و نواقصات موجبات اجرای بهتر آن را فراهم نمود و به عبارتی بایستی اصول و قوانین مقاوم سازی اقتصاد کشور از انعطاف لازم برخوردار باشد تا در میانه راه شکست نخورد.این کار هم باید توسط متخصصان امر و طراحان اصلی برنامه و به دور از اغراض سیاسی و با نگاه فراجناحی و ملی صورت گیرد.
4- فرهنگ سازی در افکار عمومی
قانون و دستورالعمل های اقتصادی و غیر اقتصادی هرچند به صورت کامل و جامع نوشته شود در صورتی مفید فایده و در رسیدن به هدف از طرح آن موفق خواهد بود که اولاً از سوی مردم و عوامل اجرایی مورد قبول واقع شود و در ثانی بصورت کامل اجرا گردد.برای این کار بایستی در افکار عمومی فرهنگ سازی لازم برای اجرای آن و پذیرش آن صورت گیرد.
4-1- تنویر افکار عمومی: در راستای مقاوم سازی اقتصادی باید تنویر افکار عمومی و فرهنگ سازی لازم از سوی مسئولین امر صورت گیرد و مردم ما توجیه باشند که جنگ ما با ااستعمارگران و امپریالیست ها فقط جنگ نظامی نیست بلکه به فرموده مقام معظم رهبری در جبهه های مختلف از جمله در جبهه اقتصادی با دشمن در گیر هستیم.مردم ما باید توجیه باشند که خرید یک کالای خارجی به معنای بیکار شدن یک جوان ایرانی و ایجاد یک شغل برای جوانان جبهه دشمن در بعد اقتصادی می باشد.تا زمانی که مردم ما در این خصوص توجیه نباشند و فرهنگ سازی لازم از مدارس و دانشگاهها در جوانان ما و سطح عموم مردم ایجاد نشود نباید انتظار معجزه در بعد اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.مسئولین امر در آموزش و پرورش و وزارت علوم،وزارت ارشاد و لزوم توجه خود مردم در این خصوص ضروری است.هر چند که وظیفه تولید کنندگان داخلی در کیفی سازی و رقابتی کردن تولیدات خود را نباید از ذهن دور داشت.
4-2- کیفی سازی و رقابتی کردن تولیدات: کارخانه ها وصنعتگران ما تا زمانی که به صورت رقابتی فعالیت نکرده و به کیفی سازی تولیدات خود رو نیاورند و در ذائقه مردم جا باز نکنند نمی توانند فقط با کمیت و زیاد تولید کردن مردم را قانع به خرید کالاهای ایرانی کرد.علاوه بر این کار بایستی با رقابتی کردن تولیدات به فکر بازارهای خارجی از جمله بازار 300 میلیونی همسایگان نیز توجه کرد که اگر کالاهای ما رقابتی باشند و کیفی سازی شده باشند همسایگان ما هیچ وقت کالای مشابه در کشورهای دور دست رابه کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب در همسایگی خود ترجیح نخواهند داد.برای این کار باید فرهنگ کار درست،کار باکیفیت و وجدان کاری و مراعات مردم در تولیدکنندگان ما ایجاد شود.در مبارزه ای که دشمنان ما از هر حربه ای برای کیفی سازی تولیدات خود و یا در برخی موارد تلاش برای با کیفیت جلوه دادن تولیدات خود در اذهان مردم و فتح بازار و افکار و عقاید مردم کوشش می کنند و یا با ترفندهای زیاد کالاهای ما را به نام خود در بازارهای جهانی به فروش می رسانند،بایستی فریب نیرنگ های دشمن را نخورده و در جهت مقاوم سازی اقتصاد داخلی با کیفی سازی و رقابتی کردن آن با استفاده از علوم روز دنیا اقدام نماییم.
4-3- تبدیل استفاده از تولیدات داخلی به ارزش ملی: بایستی با فرهنگ سازی لازم و تنویر افکار عمومی و کیفی سازی تولیدات در داخل کشور استفاده از تولیدات داخلی را به یک ارزش و استفاده از تولیدات خارجی در باب کالاهای مصرفی را به یک ضد ارزش تبدیل نماییم.تا زمانی که خودمان به سرمایه خود،نیروی انسانی خود،تولیدات خود ارزش و بها ندهیم هیچ وقت در بازار خارجی مشتری پیدا نخواهد کرد.اگر با تلاش فکری و فرهنگی و حمایت مردمی و مالی مسئولین برند تولیدات ایرانی به یک ارزش تبدیل شود و در جهان افتخار کسب کند و اگر بتوانیم توسط ایرانی های مقیم خارج به تبلیغ کالاهای داخلی پرداخته و با مصرف آنها حتی در خارج از کشور بپردازیم در آینده موفق به مقاوم سازی اقتصاد داخلی و مقابله با دشمن در جنگ اقتصادی خواهیم بود.برای این کار باید مردم با استفاده از تولیدات داخلی آنها را جهت رفع عیب ها و نقص ها یاری نمایند،استفاده از کالای داخلی را هر چند با کیفیت به نسبت پایین نسبت به تولیدات خارجی را ارجح بدانیم و باید توجیه باشیم که کارخانه و تولیدات خارجی هم در ابتدا با مشکلاتی مواجه بودند. باید بدانیم که در جبهه جنگ اقتصادی حتی خرید یک کالای خارجی با قیمت کم کمک به جبهه دشمن می باشد.باید بدانیم که در زمان جنگ نباید به دشمن اعتماد بکنیم و بدانیم که در زمان جنگ باید دست در دست هم بدهیم و با کمک هم اقتصاد خود را مقاوم سازیم و گرنه اقتصاد وابسته به وابستگی فرهنگی و به دنبال آن به وابستگی سیاسی منجر خواهد شد.
بنابراین با بستر سازی لازم و فراهم کردن زمینه ها به وسیله باور و اعتقاد به اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی تولیدات داخلی در مواجهه با دشمنان در جنگ اقتصادی و تولید علوم اقتصادی دانش بنیان درون گرای برون زا به وسیله جوانان نخبه و مجاهد ایرانی که توانایی خود را در عرصه های مختلف نشان داده اند، و نوشتن دستوالعمل های لازم الاجرا توسط مسئولین امر با مشورت متخصصان و استفاده از تجربه دیگران و پایش و رصد اجرای این برنامه و رفع نواقصات و عیوب آن، تولیدات داخلی به کیفی سازی لازم و حالت رقابتی رسیده و اقتصاد کشور در مقابل نقشه ها و تحریم های دشمنان مقاوم سازی خواهد شد.

 

هادي نيوز
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.