اولین‌های دفاع مقدس

اولین فرمانده لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع)

سردار رشید اسلام شهید مهدی زین‌الدین اولین فرمانده لشکر خط‌شکن 17 علی ابن ابیطالب (ع) بود.

هادي نيوز: مهدی زین الدین در هجدهمین روز دی ماه سال 1338 در خرم آباد لرستان و در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد.

 
وی دوران تحصیلات متوسطه را که مصادف با تبعید شهید آیت الله سید اسدالله مدنی به خرم آباد بود، در جوار پر فیض ایشان پشت سر گذاشت. علاقه متقابل آیت الله مدنی به مهدی زین الدین موجب شد که او بیشتر اوقات را در کنار آن عالم فرزانه سپری کند.
 
مهدی در سال 1356 رتبه چهارم کنکور سراسری از دانشگاه شیراز را اخذ کرد. خانواده شهید زین الدین در اوایل انقلاب اسلامی به شهرستان قم مهاجرت کردند. شهید زین الدین پس از انقلاب اسلامی فعالیت های خود را از جهاد سازندگی شروع کرد و سپس به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.
 
وی در آزادسازی کردستان از سیطره ضد انقلاب فعالیت های فراوانی به عمل آورد و پس از شروع جنگ تحمیلی مسئولیت های مختلفی به عهده گرفته و تا زمان شهادتش در عملیات‌های متعددی شرکت کرد.
 
‌تیپ 17 قم، پس از عملیات طریق‌القدس، در منطقه‌ی عمومی شوش ‌‌با بهره گیری از نیروهای قم‌، مشهد‌، بهبهان‌ و شوش به فرماندهی مرتضی صفاری راه اندازی شد‌ و شهید رین‌الدین پس از صفاری و حسن درویش، فرماندهی این تیپ را به عهده گرفت که پس از لشکر شدن آن، به عنوان اولین فرمانده لشکر 17 قم شناخته شد.
 
سرانجام سردار مهدی زین‌الدین به همراه برادرش مجید در یکی از مناطق کردستان از سوی ضد انقلاب به کمین خوردند و در 27 آبان ماه 1363 شربت شهادت نوشیدند و پس از تشییعی باشکوه، در گلزار شهدای علی ابن جعفر (ع) قم در کنار هم به خاک سپرده شدند.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.