۵ محور سوال از رئیس جمهور

طرح سوال از رئیس جمهور اعلام وصول شد/ دلالان به دنبال پس گرفتن امضاها

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی سوال از رئیس جمهور اعلام وصول شد. با این حال دلالان دولت برای پس گرفتن امضا های سئوال از رئیس جمهور مشغول لابی با نمایندگان می‌باشند. امتیازحوزه انتخابیه و جابه جایی مدیران وجه المصالحه پس گرفتن امضاها است.

هادی نیوز: بر این اساس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۲ نفر از نمایندگان از رئیس جمهور سوالی داشتند که در کمیسیون اقتصاد بررسی شد بعد از بررسی ۸۰ نماینده بر تقاضای خود باقی ماندند بنابراین مستند به اصل ۸۸ قانون اساسی این سوال اعلام وصول می شود.

وی ادامه داد: بنا بر گزارش کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی که در تاریخ دوم مرداد ماه سال ۹۷ به هیات رئیسه مجلس ارسال شد سوال نمایندگان از آقای روحانی مورد بررسی قرار گرفت، با عنایت به اتمام مهلت مقرر در آیین نامه داخلی مجلس و عدم اغنای بیش از یک چهارم نمایندگان مجلس از پاسخ های نمایندگان رئیس جمهور سوال با ۵ محور ذیل اعلام وصول می شود.

۱-    عدم موفقیت دولت در کنترل قیمت کالا و ارز

۲-    استمرار تحریم های بانکی

۳-    عدم اقدام شایسته دولت در خصوص کاهش نرخ بیکاری

۴-    رکود اقتصادی شدید چندین ساله

۵-    افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی

مطابق با ماده ۲۱۳ آیین نامه داخلی مجلس رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه حداکثر در مجلس حضور پیدا کند و به سوالات مطروحه پاسخ دهد.

دلالان به دنبال پس گرفتن امضاها

احمد علیرضابیگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تلاش ها برای پس گرفتن امضاهای سوال از رئیس جمهور گفت: تلاش های فوق العاده ای برای پس گرفتن امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور امضا می شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سه سوال گذشته متاسفانه مجلس از این امتحان نتوانست سرافراز بیرون بیاید. نمایندگان دولت در استانها و همچنین معاونان پارلمانی دستگاه ها در مجلس تمام تلاش خود را معطوف کردند تا بتوانند تعداد نمایندگان سوال کننده را از نصاب قانونی خارج کنند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی اظهارداشت: در سه سوال قبلی با کمال شرمندگی، نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند و مجلس نتوانست رئیس جمهور را برای پاسخگویی به مشکلات اقتصادی کشور به صحن مجلس فرا بخواند. رئیس جمهور نیز از این فرصت برای اینکه با مردم صریح و شفاف سخن بگوید، استفاده نکرد.

وی گفت: طی چند روز اخیر نیز نمایندگان دولت تلاش دارند که با شیوه های مختلف، تعداد امضاهای سوال از رئیس جمهور را از نصاب قانونی خارج کنند.

علیرضابیگی تصریح کرد: مردم ایران به دقت رصد می کنند که چه کسانی امضاهای خود را از طرح سوال از رئیس جمهور پس می گیرند و در مورد کسانی که امضاهای خود را از این طرح پس می گیرند قضاوت خواهند کرد که این قضاوت به نفع نمایندگان انصراف دهنده، نخواهد بود.

وی اظهارداشت: برخی دلالان دولتی در مجلس با دادن امتیازهایی به برخی حوزه های انتخابیه که حق ملت ایران است، نمایندگان را به پس گرفتن امضاهایشان ترغیب می کنند. در واقع امتیازها را از مناطقی که حقشان است می گیرند و به نمایندگانی که با دولت همراه هستند، می دهند.

علیرضابیگی ادامه داد: تغییرات و جابه جایی افراد در پست های مختلف از بخشداری و فرمانداری گرفته تا معاونین استاندار و فرماندار وجه المصالحه پس گرفتن امضاهای طراحان سوال از رئیس جمهور شده است.

نسیم آنلاین