سومین تعطیلی دولت ترامپ در 2 سال

عدم توافق دونالد ترامپ و کنگره امریکا برای تأمین هزینه ساخت دیوار مرزی مکزیک به تعطیلی برخی از بخش‎های دولت فدرال این کشور منجر شد. این برای نخستین بار در ۴۰ سال گذشته است که سه مرتبه به صورت متوالی چنین اتفاقی برای یکی از دولت‌های امریکا رخ می‌دهد.

هادی نیوز: پس از تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه و افغانستان و استعفای وزیر دفاع این کشور، سومین شوک پیاپی به دولت امریکا وارد شد. پس از آنکه دونالد ترامپ و کنگره جمعه شب بر سر تصویب بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک به توافق نرسیدند، ترامپ تعدادی از وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی را به تعطیلی کشاند.

به گزارش شبکه ان‌بی‌سی نیوز، با این تعطیلی، کارکنان وزارتخانه‌های امنیت داخلی، دادگستری، امور خارجه، کشور، کشاورزی، مسکن و ادارات دولتی از بامداد شنبه به مرخصی اجباری فرستاده شدند و به آن‌ها حقوقی پرداخت نمی‌شود. همچنین پارک‌های فدرال تعطیل می‌شوند و بیش از ۴۰۰ هزار کارمند مهم و حساس در این آژانس‌ها بدون دستمزد تا زمان حل این مشکل فعالیت می‌کنند. علاوه بر این، به ۳۸۰ هزار نفر مرخصی داده می‌شود به این معنی که آن‌ها به صورت موقت کار خود را ترک می‌کنند. البته فعالیت نیرو‌های پلیس، گشت مرزی، اپراتور‌های فرودگاهی و حمل و نقل نامه‌ای به کار خود ادامه می‌دهند. لایحه بودجه موقت دولت امریکا که پیش از این در مجلس سنای این کشور تصویب شده بود، به دلیل تغییرات انجام شده، بار دیگر جمعه شب در سنا بررسی شد، اما به نتیجه‌ای نرسید. رهبران کنگره و کاخ سفید وعده دادند تا در روزهای شنبه و یک شنبه برای توافقی به منظور پایان تعطیلی دولت پیش از آغاز تعطیلات کریسمس مذاکره کنند. به گزارش شبکه سی‌بی‌اس، ترامپ که در رسیدن به هدفش ناکام مانده بود تلاش کرد دموکرات‌ها را مقصر اصلی جلوه دهد و در پیامی ویدئویی در توئیتر پیش از تعطیلی دولت گفت: «ما برای یک تعطیلی آماده می‌شویم. هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، چون به رأی دموکرات‌ها برای تصویب این بودجه نیاز داریم». برای آنکه این بن‌بست به پایان برسد، هر دو مجلس نمایندگان و سنا باید هر توافقی را که بین تیم مذاکره‌کننده ترامپ و رهبران جمهوریخواه و دموکرات صورت می‌گیرد، تصویب کنند. 
این برای نخستین بار در ۴۰ سال گذشته است که سه مرتبه به صورت متوالی چنین اتفاقی برای یکی از دولت‌های امریکا رخ می‌دهد. ترامپ پیش از این تهدید کرده بود اگر کنگره ۵ میلیارد دلار برای ساخت دیوار در مرز امریکا و مکزیک اختصاص ندهد، با عدم امضای لایحه بودجه، اجازه می‌دهد که دولت تعطیل شود. او قبلاً از امضای لایحه مصوب سنا که در آن بودجه‌ای برای ساخت دیوار در نظر گرفته نشده، خودداری کرد و از کنگره خواست لایحه تازه‌ای تصویب کند. 
تعطیلی دولت ترامپ در آستانه سال نو میلادی در حالی است که از سوم ژانویه، کنگره جدید آغاز به کار خواهد کرد؛ کنگره‌ای که اکثریت مجلس نمایندگان آن در اختیار دموکرات‌ها است و سنا در کنترل جمهوریخواهان باقی می‌ماند. اکثریت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان می‌تواند مانعی بر سر برنامه‌های سیاسی و اقتصادی ترامپ ایجاد کند. ساخت دیوار در مرز امریکا و مکزیک، از شعار‌های دونالد ترامپ از ابتدای مبارزات انتخاباتی‌اش بوده و پس از ورود به کاخ سفید این مسئله را با جدیت دنبال کرده است. این اقدام در چارچوب سیاست مهاجرتی وی یعنی ممانعت از ورود مهاجران به امریکا انجام می‌شود، اما کنگره تاکنون از دادن مجوز به ساخت چنین دیواری خودداری کرده است. ترامپ گفته بود که دولت مکزیک باید هزینه ساخت چنین دیواری را متقبل شود که رئیس‌جمهور مکزیک به شدت به این مسئله واکنش نشان داد. ترامپ حتی برای اینکه خود را جدی نشان دهد چند ماه پیش دستور بازداشت والدین مهاجر در مرز با مکزیک را صادر کرد که طی آن هزاران نفر بازداشت شدند که موجی از مخالفت‌های جهانی را به همراه داشت. 
به باور ناظران، تعطیلی دولت موجب تقویت موضع دموکرات‌ها و کاهش هر چه بیشتر محبوبیت ترامپ خواهد شد، زیرا مردم امریکا اکنون آشکارا مشاهده می‌کنند که ترامپ برای به کرسی نشاندن حرف خود بدون توجه به منافع ملی و حقوق شهروندان حتی حاضر به تعطیل کردن دولت فدرال است.
واکنش تند دموکرات‌ها 
اقدام ترامپ برای تعطیلی ادارات دولتی واکنش تند دموکرات‌ها را در پی داشته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان امریکا با اشاره به پرداخت نشدن حقوق ۸۰۰ هزار کارمند فدرال، گفت: «به تعطیلی کشیده شدن دولت ترامپ به مردان و زنانی که امنیت امریکا را حفظ می‌کنند، صدمه می‌زند». همچنین چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای امریکا نیز تأکید کرد: «هیچ دموکراتی نمی‌خواهد شاهد به تعطیلی کشیده شدن دولت به وسیله ترامپ باشد. همه ما تلاش می‌کنیم جلوی این کار گرفته شود. با این حال به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور از این کار لذت می‌برد. به نظر می‌رسد ترامپ اعتقاد دارد این کار باعث می‌شود پایگاهش محکم‌تر شود. مشکل اینجاست که پایگاه وی از کمتر از یک چهارم امریکایی‌ها تشکیل می‌شود». سیاست‌های جنجالی ترامپ در عرصه داخلی و سیاست خارجی باعث شده تا تنش‌ها بین کنگره و دولت به بالا‌ترین حد ممکن در سال‌های اخیر برسد، چیزی که حتی صدای هم‌حزبی‌های ترامپ را هم درآورده است و سناتور‌های جمهوریخواه، ترامپ را آماج انتقاد‌های خود قرار داده‌اند. همچنین برخی نمایندگان کنگره بار‌ها طرح استیضاح ترامپ را مطرح کرده‌اند.
منبع: روزنامه جوان