سردار جلالی:

بلوغ شهید سلیمانی در دفاع مقدس بود/ مجاب کردن روسیه برای حضور در سوریه کار حاج قاسم بود

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به اینکه بلوغ شهید سلیمانی در دفاع مقدس بود، گفت: چندین بار حاج قاسم به روسیه رفت و این برای اولین بار در تاریخ نظامی ما انجام شد که ارتشی ابرقدرت بتواند در چهارچوب عملیات‌های ما عملیات کند.

هادی نیوز: سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مراسم گرامیداشت شهدای محور مقاومت و مکتب سلیمانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد اظهار داشت: بلوغ شهید سلیمانی در دفاع مقدس شکل گرفت که داوطلبانه در جبهه مسوولیت پذیرفت و در سطوح گردان و تیپ و لشکر مسوولیت برعهده گرفت و عملیات‌های موفقیت آمیزی را انجام داد. دفاع مقدس از او یک شخصیت کاریزماتیک ساخت و به خاطر ویژگی‌های فردی رزمندگان به عنوان فرمانده محبوب او را پذیرفتند.

وی با بیان این نکته که آمریکایی‌ها خود خالق داعش بودند افزود: در افغانستان القاعده را ساختند و کسانی که خود مدعی مبارزه با تروریسم بودند تروریسم پرور شدند. با سوار شدن بر روی اختلافات مذهبی و بستر‌های اختلاف افکنانه آتش کینه را افزودند. این‌ها ساز و کار را براساس تفکر تکفیری قرار دادند.

سردار جلالی تصریح کرد: ائتلاف نظامی امریکایی‌ها در تمام طول جنگ سوریه و عراق در حوزه‌های مختلف پشتیبانی لوجستیکی انجام دادند. سلاح‌های بسیار پیشرفته‌ای استفاده کردند و در اختیار داعش قرار دادند، حداکثر تکنولوژی‌هایی که در اختیار داشتند را به کار بردند. در بحث پشتیبانی مالی این تهاجم را تامین کردند.

وی ادامه داد: در عملیات‌های هوایی عربستان علیه یمن که نیازمند سوختگیری در هواست همه این سوختگیری را امریکا تامین کرد. هیچ پروازی شکل نگرفت مگر به وسیله هواپیما‌های سوخت‌رسان امریکایی که سوخت هواپیمای عربستان را تامین کردند.

سردار جلالی بیان کرد: امریکا در عراق از نیرو‌های بازمانده صدام استفاده کرد. داعش توانست زیرساخت‌های نظامی عراق را در اختیار بگیرد و بخشی از ارتش به خدمت تکفیری‌ها درآمد. در سوریه بعد مدت کوتاهی ارتشی به نام داعش با استراتژی رعب و وحشت و غیر کلاسیک شکل گرفت. موشک، هواپیما، تانک، توپ و نفربر داشت. داعش در عراق بیش از ۶۰ بار حمله شیمیایی به مردم انجام داد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: براورد‌ها این بود هدف اصلی ایران است. نیروی قدس به فرماندهی حاج قاسم محور مقابله با این جریان قرار گرفت و در عراق خط قرمز عملیاتی تعیین کرد تا اگر هر واحدی از داعش به این خط قرمز نزدیک شود ایران اسلامی برخورد کند. از طرف دیگر مستشاران نظامی سازماندهی شدند. کسانی که دارای تجربه بودند و قدرت طراحی و هدایت و کنترل در صحنه را داشتند.

وی به تدبیر نظامی سردار سلیمانی در جنگ‌های عراق و سوریه اشاره کرد و افزود: حاج قاسم اولین تدبیرش تشکیل دو ارتش مردمی در سوریه و عراق بود. تجربه دفاع مقدس در تشکیل بسیج را مبنا قرار داد و در عراق حشدالشعبی و در سوریه دفاع الوطنی را سازماندهی کرد که مردم و بسیج آموزش ببینند و وارد جنگ شوند. در شرایطی که داعش هر روز حمله می‌کرد دانشجویان دانشگاه پلیس عراق را در اربیل و موصل سر بریدند. خود این کشور‌ها معتقد بودند توانایی دفاع ندارند و حتی دولت‌های نزدیک به سوریه و عراق احتمال سقوط دادند. کسی که محور مقاومت را سازماندهی کرد حاج قاسم سلیمانی بود و از آن طرف ائتلاف غربی به دنبال تجزیه بودند. فکر همه این بود بازنده جبهه مقاومت است.

سردار جلالی تصریح کرد: مجاب کردن روسیه از استراتژی نظامی ما بود. چندین بار حاج قاسم به روسیه رفت و این برای اولین بار در تاریخ نظامی ما شکل گرفت که ارتشی ابر قدرت بتواند در چهارچوب عملیات‌های ما عملیات کند و اینگونه معادلات منطقه به نفع ما تغییر کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: امریکا در صحنه راهبردی و تاکتیکی شکست خوردند. وقتی حاج قاسم اعلام کرد سه ماه دیگر به کار داعش پایان می‌دهیم یعنی در سطح راهبردی امریکا را شکست دادیم. همین موضوع اعتماد به نفس مردم را بالا برد و این ارزشمند است.

سردار جلالی به شهادت حاج قاسم و اثرات آن اشاره کرد و گفت: بعد شهادت حاج قاسم مکتب سلیمانی تعریف شد. شهادت، انتهای زندگی او و تولد مکتب او شد. در گذشته رستم و سهراب را به عنوان قهرمان ملی می‌شناختیم و امروز قاسم سلیمانی یک رستم جدید است. قهرمانی که در اوج مبارزه با دشمن به شهادت رسید و نماد فرماندهی مردمی و بین المللی شد.

 

 

دفاع پرس