۳ دهه مبارزه انصارالله برای استقلال یمن/ «استراتژی مقاومت» عامل اصلی پیروزی یمنی‌ها در جنگی نابرابر

سال ۲۰۰۳ را باید آغاز نقش‌آفرینی جنبش انصارالله در یمن دانست؛ حوثی‌ها در این سال اعلام کردند که حکومت یمن، حکومتی وابسته به غرب است و مبارزات خود را علیه منصور هادی شروع کردند.

هادی نیوز: سال ۱۹۹۰ میلادی بود که تعدادی از جوانان شیعه زیدی یمن به تأثیر از اندیشه‌های بدرالدین الحوثی (عالمی زیدی که به تقارب فکری زیدیه و شیعه اثنی‌عشری معتقد بود) تشکیلاتی را با نام «تنظیم الشباب المؤمن» یعنی سازمان جوانان مؤمن ایجاد کردند که بعد‌ها به انصارلله شهرت یافت.

این تشکیلات بعدتر به حوثی‌ها شهرت یافتند؛ نخستین دبیرکل «تنظیم الشباب المؤمن» نیز محمد یحیی عزان بود و بعد‌ها حسین الحوثی به‌عنوان دبیرکل انتخاب شد؛ البته اختلافی هم در خصوص شکل‌گیری این تشکیلات وجود دارد؛ برخی منابع تاریخ تشکیل این تشکیلات را سال ۱۹۹۶ و مؤسس آن را حسین الحوثی ذکر کرده‌اند؛ برخی منابع نیز پیشینه فعالیت جوانان زیدی را سال ۱۹۸۶ میلادی ذکر کرده‌اند و مدعی هستند که این فعالیت‎ها ابتدا بر آموزش‎ عقیدتی جوانان زیدی متمرکز بود و در قالب تشکیلاتی با عنوان اتحاد شباب المؤمن بنیان شد.

فقط چند سال لازم بود که انصارالله به جنبشی فراگیر و یکی از جریان‌های سیاسی با نفوذ در کشور یمن تبدیل شد؛ سال ۲۰۰۳ را باید آغاز نقش‌آفرینی حوثی‌ها در یمن دانست؛ حوثی‌ها در این سال اعلام کردند که حکومت یمن، حکومتی وابسته به غرب است و مبارزات خود را علیه منصور هادی شروع کردند.

پس از این اعلام نظر توسط حوثی‌ها بود که ارتش یمن حملات خود برای نابودی این تشکیلات مردمی را آغاز کرد؛ عمده حملات ارتش نیز به «صعده» مقر اصلی فعالیت انصارالله بود؛ تقابل بین حوثی‌ها و حکومت یمن بیش از یک دهه ادامه یافت تا سال ۲۰۱۴ که جهان شاهد اوج نقش‌آفرینی حوثی‌ها در یمن باشد.

سال ۲۰۱۴ در پی گسترش موج بیداری اسلامی، انصارالله با همراهی کمیته‌های مردمی، عملیات‌های متعددی را در یمن اجرا کرد و برخی مناطق و مراکز نظامی در این کشور را تحت کنترل درآورد؛ پس از یک سال از آغاز عملیات‌های حوثی‌ها و استعفای رئیس‌جمهور، حوثی‌ها مسئولیت دولت انتقالی را بر عهده گرفتند تا آغاز تجاوزات ائتلاف سعودی به رهبری عربستان سعودی به کشور یمن کلید بخورد.

ائتلاف سعودی به بهانه نامشروع دانستن حاکمیت سیاسی انصارلله حملات وحشیانه خود به یمن و کشتار مردم مظلوم این کشور را آغاز کرد، اما در واقع عربستان سعودی و ائتلاف مذکور با حمایت همه جانبه آمریکا، عزمش را برای به قدرت رسیدن مجدد منصور هادی جزم کرده بود.

ائتلاف سعودی متشکل از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، بحرین، مراکش، مصر، اردن و سودان از سال ۲۰۱۵ هیچ خط قرمزی برای کشتار مردم مظلوم یمن نداشته است و بار‌ها در خلال آتش‌بس (بخوانید آتش‌بس نمایشی) به کشتار بی رحمانه مردم ادامه داده است؛ از آن سو انصارلله و مردم یمن طی این سال‌ها با استفاده از استراتژی مقاومت در مقابل این ائتلاف جنایتکار و همچنین تحریم‌‌های ظالمانه دشمنان ملت یمن ایستادگی کرده‌اند تا عنوان پیروز این جنگ فرسایشی و نابرابر را از آن خود کنند.

 

 

دفاع پرس