دکتر جوانی

شکست زودهنگام طرح ترامپ

بررسی‌ها نشان می‌دهد، طرح ترامپ خیلی زودهنگام با شکست مواجه شد و هم‌اکنون نشانه‌های این شکست آشکار شده است. در طرح چهار مرحله‌ای آقای ترامپ، این‌ چنین تصور شده بود که در ۱۳ آبان سال جاری، صادرات نفت ایران به صفر خواهد رسید و به نوعی جمهوری اسلامی ایران در محاصره کامل قرار خواهد گرفت. بر اساس این طرح، آمریکایی‌ها با سه نوع فشار اقتصادی، روانی و عملی، به دنبال آن بودند که چهلمین سال انقلاب اسلامی را به گمان خود، به سال پایانی عمر جمهوری اسلامی ایران تبدیل کنند. بر اساس این طرح که مرحله اول آن با خروج از برجام کلید خورد، آمریکایی‌ها برای به محاصره درآوردن ایران و به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان، دوره‌گردی برای متقاعدسازی دیگران برای فشار به جمهوری اسلامی را گام یا مرحله دوم تعریف کردند.

دیدارهای فشرده مقامات آمریکایی‌ با سران دیگر کشورها و از جمله دیدار ترامپ با پوتین، با همین هدف طی هفته‌های گذشته انجام گرفت. اما نکته مهم در تمامی این دیدارها، پاسخ‌هایی بود که مقامات دیگر کشورها در قبال درخواست‌های آمریکایی‌ها مبنی بر فشار بر ایران مطرح کرده بودند که تمامی این پاسخ‌ها، حکایت از شکست طرح آمریکا دارد.
نمونه‌هایی از مواضع کشورهای مؤثر برای تحریم ایران عبارت است از:
۱ـ مواضع روس‌ها پس از دیدار ترامپ با پوتین؛ ولادیمیر پوتین در دیدار با ترامپ ضمن ابراز ناخرسندی از خروج آمریکا از برجام، بر تداوم همکاری با ایران تصریح کرد. در پی این دیدار تمامی رسانه‌های روسی و غیر روسی، از ناکامی ترامپ برای متقاعدسازی روسیه جهت فشار بر ایران خبر دادند. شفاف‌ترین موضع روسیه را در قبال خواسته‌های آمریکایی‌ مبنی بر فشار بر ایران، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران اتخاذ کرد. وی در مصاحبه‌ای با یک رسانه روسی گفت: «ایران کشوری نیست که شما بتوانید روی آن فشار اعمال کنید. ایران کشوری بزرگ است که یک سیاست خارجی مستقل را دنبال می‌کند. کار کردن با ایرانی‌ها تنها از طریق متقاعدسازی امکان‌پذیر است. فشار روی ایران نتیجه معکوس می‌دهد.» سفیر روسیه در زمینه تداوم روابط تجاری با ایران هم در این مصاحبه می‌گوید: «روابط تجاری و اقتصادی ما به صورت فعالانه در حال گسترش است، ما چندین پروژه عظیم داریم.»
۲ـ چینی‌ها با صراحت اعلام کردند، از سیاست تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی حمایت نخواهند کرد و به همکاری‌های خود با ایران ادامه خواهند داد. سخنگوی وزارت خارجه چین در پی فشارها و درخواست‌های آمریکا مبنی بر فشار علیه ایران اعلام کرد: «پکن مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به ویژه در بحث فروش نفت ایران است و با این تحریم‌ها همراهی نمی‌کند.»
۳ـ چندی پیش یک هیئت آمریکایی‌ متشکل از مقامات وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا، در دیدار با مقامات ترکیه تلاش کردند آنها را به رعایت تحریم‌ها علیه ایران ترغیب کنند، اما پس از این دیدار، وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران همسایه و شریک مهم منطقه‌ای ما است.» مقامات ترکیه بارها تأکید کرده‌اند که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نخواهند کرد و روابط تجاری خود با تهران را به خاطر واشنگتن بر هم نمی‌زنند.
مواضع مذکور و دیگر مواضع مشابه اتخاذی از سوی دیگر کشورها، نشان می‌دهد طرح محاصره اقتصادی ایران، طرحی از پیش شکست خورده است. ایران کشوری است که به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی و توانمندی‌های بالایش، محاصره‌ناپذیر است.
ترامپ و تیم متوهم همراهش به زودی این واقعیت را درک خواهند کرد. آنان به زودی خواهند فهمید که جمهوری اسلامی ایران، قدرتی ماندگار است؛ آن هم نه در سطح منطقه، بلکه قدرتی تعیین‌کننده در مقیاس جهانی خواهد بود.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.