وزیر انرژی سعودی اعلام کرد

عربستان عبور نفت‌کش‌های خود از باب‌المندب را موقتا متوقف کرد

وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد، عبور نفتکش‌های خود از باب‌المندب در جنوب دریای سرخ را تا اطلاع‌ثانوی به حال تعلیق در آورده است.

هادي نيوز: وزیر انرژی عربستان سعودی بامداد پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شد این کشور عبور تمامی نفت‌کش‌های سعودی از باب‌المندب را موقتاً متوقف کرده است. 

«خالد بن عبدالعزیز الفالح» گفت این وضعیت تا زمان ایمن شدن وضعیت تردد دریایی ادامه خواهد یافت. خالد توضیح داد «عربستان موقتاً انتقال نفت از طریق تنگه باب‌المندب را تا زمان روشن‌تر شدن وضعیت و ایمن شدن ترانزیت دریایی از طریق این تنگه متوقف می‌کند».

هیچ کشور دیگری در برهه کنونی ناایمن بودن تنگه باب المندب را که روزانه بیش از 50 شناور از آن عبور می‌کند، تأیید نکرده است.

شرکت ملی نفت عربستان سعودی، آرامکو در بیانیه‌ای ادعا کرد که در خلال جنگ این کشور با یمن، دو نفتکش آن که هر کدام حامل دو میلیون بشکه نفت بوده، هدف موشک‌های یمنی قرار گرفته است اما ارتش یمن در بیانیه خود از هدف گرفتن کشتی نظامی وابسته به ائتلاف سعودی خبر داده است. 

«خالد بن عبدالعزیز الفالح» در توجیه توقف انتقال نفت کشورش از باب المندب مدعی شد «تهدیدهای حوثی‌ها» باعث شده تجارت جهانی در معرض خطر قرار بگیرد.

یمن تاکنون چندین کشتی نظامی و ناوچه‌های نظامی وابسته به ائتلاف سعودی را در آب‌های غربی خود هدف گرفته و تاکنون اعلام نکرده است که به نفتکشی حمله کرده است. 

نیروی دریایی یمن روز چهارشنبه اعلام کرد که ظرف کمتر از 24 ساعت دومین فروند کشتی نظامی ائتلاف سعودی را در سواحل غربی یمن هدف قرار داده است. منبعی در نیروی دریایی یمن با اعلام این خبر گفت که کادر کشتی نظامی عربستان سعودی بعد از اصابت «سلاح مناسب» نیروهای یمنی، کشته شده است.

این منبع گفت که کشتی مهاجم که در ساحل «الدریهمی» منهدم شده است، حامل تسلیحات و نیروهای وابسته به ائتلاف عربستان بود و قصد داشت در ساحل این منطقه نیرو پیاده کند.

شبکه المیادین به نقل از نیروی دریایی یمن نوشت که این کشتی منهدم و تمامی سرنشینان آن کشته شده‌اند.

نیروی دریایی یمن قبل از ظهر چهارشنبه نیز یک فروند کشتی جنگی ائتلاف سعودی را در ساحل غربی با موشک هدف قرار داد. این ائتلاف با اعتراف به آسیب دیدن کشتی خود در این حمله، مدعی شد نیروی دریایی یمن به یک نفت‌کش عربستان حمله کرده است.

«ائتلاف عربی» به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال 1394 کشور یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.