واشنگتن‌پست:

کاخ‌سفید به دنبال جایگزین وزیر دفاع است

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که با افشای اختلافات وزیر دفاع آمریکا با رئیس‌جمهور این کشور، احتمال استعفای وی قوّت گرفته و کاخ سفید از هم‌اکنون به دنبال گزینه‌های جایگزینی اوست.

هادی نیوز: بعد از انتشار اختلافات «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در کتاب جدید یکی از مقامات دولتی، اکنون گفته می‌شود کاخ سفید به دنبال جایگزینی برای متیس می‌گردد.

روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی به نقل از منابع مطلع نوشت: «در حال حاضر حدس و گمان‌ها درباره اینکه چه کسی جایگزین متیس خواهد شد، بیش از پیش قوت گرفته است».

این مقام ارشد کاخ سفید به این روزنامه گفت: «رئیس‌جمهور همیشه به او احترام می‌گذاشته اما الان او دلایل کافی برای فکر کردن به اینکه متیس چه چیزی پشت سرش می‌گوید، دارد. رابطه این دو به سرعت رو به وخامت می رود».

این در حالی است که حتی چند وقت پیش از افشای اختلافات ترامپ با متیس در ذیل کتاب «باب وودوارد» خبرنگار تحقیقی آمریکایی، مقامات کاخ سفید قویاً درباره اینکه بعد از «استعفای» متیس چه کسی تصدی وزارت دفاع را بر عهده می‌گیرد، صحبت می‌کردند.

اکنون نیز که در کتاب وودوارد اشاره شده متیس به مشاوران خود گفته که سطح درک ترامپ مانند کودکان ده-دوازده ساله بوده و شبیه آنها رفتار می‌کند، گمانه‌زنی‌ها درباره استعفای او تشدید شده است. مقامات کاخ سفید پیش‌بینی می‌کنند که وزیر دفاع آمریکا طی دو، سه ماه آینده از سمت خود استعفا دهد.

سخنگوی کاخ سفید با امتناع از پاسخ دادن به سوال واشنگتن پست در این باره، فقط گفت که هنوز تصمیمی درخصوص جایگزین متیس گرفته نشده است. اما چند مقام دولتی و کنگره آمریکا که نامشان فاش نشد، می‌گویند هم‌اکنون لیستی از افراد مناسب برای جایگزینی متیس در وزارت دفاع در حال نوشته شدن است.

در صدر این لیست، «جک کین» ژنرال 4 ستاره ارتش آمریکا دیده می‌شود. کین در سال 2003 از خدمت نظامی بازنشسته شده و در کارنامه خود جانشینی ریاست ستادکل ارتش ایالات متحده را دارد.

از دیگر نام‌هایی که گفته می‌شود به عنوان گزینه برای جایگزینی متیس در وزارت دفاع مورد بررسی هستند می‌توان به «تام کاتن» و «لیندزی گراهام» سناتورهای تندرو و ضد ایرانی، «دیوید مک‌کورمیک» مقام سابق وزارت خزانه‌داری و اتاق جنگ علیه ایران و «جیم تلنت» سناتور پیشین آمریکایی اشاره کرد.

دریک سال و نیمی که از ورود ترامپ به کاخ سفید می‌گذرد بیش از 30 نفر از اعضای ارشد دولت او اخراج شده، استعفا کرده و یا با نفراتی دیگر جایگزین شده‌اند. 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.