اختلاف میان الحلبوسی و الزاملی؛ آغاز فروپاشی ائتلاف سه‌جانبه در عراق

منابع سیاسی و خبری در عراق از بروز اختلاف شدید میان رئیس پارلمان این کشور و نائب رئیس اول آن و آغاز فروپاشی ائتلاف سه‌جانبه الصدر، بارزانی و الحلبوسی موسوم به «انقاذ الوطن» خبر می‌دهند.

هادی نیوز: رسانه‌های عراقی طی روزهای اخیر از قصد «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق برای سفر به استان نجف و دیدار با «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر و رایزنی با وی در خصوص اختلافات پیش‌آمده با «حاکم الزاملی» نائب‌ رئیس اول پارلمان که عضو جریان صدر است، خبر می‌دهند.

برخی منابع خبری می‌گویند که الحلبوسی و الزاملی بر سر موضوع اختیارات ریاست پارلمان با یکدیگر به اختلاف خورده‌اند و رئیس پارلمان عراق قصد دارد در دیدار با مقتدی الصدر موضوع خروج ائتلاف السیاده (اهل سنت) از ائتلاف سه‌گانه  (جریان صدر، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف السیاده) را طرح کند.

«مرتضی الساعدی» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، دیروز (سه‌شنبه، ۵ آوریل) در خصوص جزئیات دیدار قریب‌الوقوع الحلبوسی با الصدر در نجف اشرف گفت: «ائتلاف سه جانبه به دنبال انحلال و تضعیف نیروهای شیعی است و اختلافات درون آن بر سر منافع شخصی است و در صورت تداوم وجود ائتلاف سه جانبه، جایگاه شیعه ضعیف خواهد شد».

وی افزود: «اختلافات میان الحلبوسی و الزاملی بدون تنش نیست و این نشان می‌دهد که ائتلاف سه جانبه موقتی است و مشکلات درون این ائتلاف به دلیل اختلاف بر سر منافع است».

الساعدی گفت که الحلبوسی به دنبال دیدار با مقتدی الصدر برای تغییر نائب‌رئیس اول پارلمان است و شکاف میان هیئت رئیسه پارلمان به پرونده‌های دیگر هم کشیده خواهد شد و بیت شیعی باید در این میان موضع‌ مشخصی اتخاذ کند.

از سوی دیگر، «کریم الخیکانی» تحلیلگر سیاسی عراقی با اشاره به فقدان راهبرد و توافق لازم میان ارکان ائتلاف سه‌جانبه، پیش‌بینی می‌کند که تنش ایجاد شده میان الحلبوسی و الزاملی به فروپاشی این ائتلاف منجر شود.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: تنش میان الحلبوسی و الزاملی موید عدم تفاهم بین جریان صدر و ائتلاف السیاده است، زیرا ائتلاف سه جانبه  تنها به منظور پیشبرد و تصویب برخی پست‌ها برای برخی طرف‌ها در پارلمان تشکیل شد.‌آن‌چه امروز در خصوص کشمکش‌ها و تبادل بیانیه‌ها بین دو  طرف در این ائتلاف سه‌جانبه، در حال رخ دادن است، در نهایت منجر به انحلال این ائتلاف و پیوستن طرف‌های مختلف در آن به سایر احزاب خواهد شد. 

این تحلیلگر عراقی توضیح داد: «مفاهیم هر یک از احزاب در ائتلاف سه‌جانبه با یکدیگر متفاوت است؛ دیر یا زود آن‌ها به اختلاف می‌خورند به‌ویژه به دلیل عدم وجود استراتژی و برنامه دولتی برای سال‌های آتی. لذا احتمال فروپاشی این ائتلاف وجود دارد».

اخیرا جریان صدر به رهبری مقتدی الصدر، ائتلاف «السیاده» (اهل تسنن) و «حزب دموکرات کردستان عراق» (کردها) ائتلاف «انقاذ الوطن» (نجات میهن) را تشکیل دادند و این ائتلاف «ریبر احمد» را به عنوان نامزد ریاست جمهوری و «جعفر الصدر» را نیز به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرده‌ است.

از سوی دیگر «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق و از رهبران چارچوب هماهنگی می‌گوید: «اصرار داریم که فراکسیون بزرگتر را با مشارکت همه تشکیل دهیم، ولی ترجیح ما، فراکسیون صدر است».

الخزعلی با بیان اینکه فراکسیون صدر در ائتلاف سه‌جانبه با اهل تسنن و کُردها، اقلیت محسوب می‌شود، گفت: «چارچوب [هماهنگی] شیعه، با شخصیتها و گروه‌های دیگر تحت عنوان الثبات الوطنی ائتلاف کرده است و این فراکسیون از نظر تعداد، فراکسیون بزرگتر به شمار می‌رود. ما می‌توانیم فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهیم».

تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق از این جهت مهم است که طبق قانون حق دارد نامزد نخست‌وزیری را به ریاست جمهوری عراق معرفی کند سپس دولت جدید را تشکیل دهد. 

وی با اشاره به این‌که «اگر فراکسیون صدر بتواند فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهد، ما نیز آن را به رسمیت خواهیم شناخت»، تصریح کرد، کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی شامل ۸۳ نماینده است، ولی به تنهایی، کابینه تشکیل نخواهد داد».

 جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.