تحلیلگر اروپایی: بحران اوکراین نتیجه گسترش ناتو به شرق است

مدیر مرکز تحقیقات خلع سلاح دلاس در اسپانیا گفت، ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا مانعی برقراری صلح در اروپاست.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از فارس : برخی تحلیلگران بر این باورند ادامه حضور ائتلاف ناتو در قاره اروپا به معنای عدم برقراری صلح در این منطقه است.

«پر اورتگا» مدیر «مرکز تحقیقات خلع سلاح دلاس» در بارسلونای اسپانیا روز یکشنبه به خبرگزاری «شینهوا» گفت: «اتحادیه اروپا برای جلوگیری از درگیری‌های درون اروپایی تاسیس شد، اما نتوانست از مداخله نظامی آمریکا خلاص شود.»

وی در زمینه مسائل مربوط به خلع سلاح و صلح اظهار داشت:«سیاست خارجی مطیع کشورهای اروپایی ناشی از مداخله نظامی آمریکا و متحداتش در ناتو است. پس از پایان جنگ سرد، ناتو باید از بین می‌رفت، اما این کار صورت نگرفت و این ائتلاف همچنان به دنبال دشمنان جدید است.»

بر اساس این گزارش، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، ائتلافی متشکل از کشورهای آمریکای شمالی و اروپا و مقر آن شهر «بروکسل» پایتخت بلژیک است.

 

اورتگا به صراحت گفت، یکی از دلایل اصلی بحران کنونی اوکراین، گسترش ناتو به سمت شرق از دهه نود میلادی و فشاری است که بر روسیه وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: «ناتو به گورباچف (رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی سابق) قول داده بود که این ائتلاف به سمت مرزهای روسیه گسترش نخواهد یافت، اما این وعده توخالی بود.»

تلاش ناتو برای گسترش قلمروی خود، جبهه تقابل جدیدی بین روسیه و غرب گشوده که روابطشان از آغاز درگیری‌ها در اوکراین به جنگی نیابتی شبیه شده است. از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ایالات متحده و همپیمانان این کشور با وضع حجم وسیعی از تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه و تسریع کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف، به درگیری‌ها دامن زده‌ است(جزئیات بیشتر).

روسیه نیز همراه با برخی متحدان خود سازمان پیمان امنیت جمعی را شکل داده که مقر آن در «مسکو» است و اعضای آن روسیه و ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان هستند. در سال ۲۰۰۲، سازمان پیمان امنیت جمعی در جلسه‌ای در مسکو تصمیم گرفت که سازوکارها و ساختارهای همکاری بین کشورهای عضو معاهده امنیت جمعی را به یک سازمان بین‌المللی منطقه تبدیل کند و به آن وضعیت مناسب بدهد.

 

رئیس مرکز دلاس  در ادامه گفت که سیاست‌های توسعه‌طلبانه با روندی که بیشتر کشورها در پیش گرفته‌اند، در تضاد است.

وی در خاتمه افزود:«به جای اینکه جهان را به مکانی خطرناک‌تر تبدیل کنیم و به سمت رویارویی برویم، باید به سمت مشارکتی حرکت کنیم که امنیت مشترک را تضمین کند.»

شهرهای مختلف اروپا نیز اغلب شاهد  تظاهرات ضد ناتو هستند به طوریکه چندی قبل، صدها معترض علیه بزرگ‌ترین رزمایش ناتو به میزبانی آلمان، در مقابل پایگاه هوایی «وونستورف» آلمان تظاهرات برپا کردند و خواستار توقف ارسال سلاح به اوکراین شدند.

صدها سوئدی نیز اخیرا طی تظاهراتی در شهر «گوتنبرگ»، مخالفت خود با پیوستن کشورشان به ناتو را ابراز داشتند.

پایان پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.