چشم اندازی از جمعیت جهان ! / دهه 1370 ، تحقق تعبیر « انقلاب باروری » در ایران

جهان با کندترین نرخ رشدجمعیت از سال ۱۹۵۰ تاکنون8میلیارد انسان را در خود جای داده است در ایران اسلامی،سرعت کاهش باروری در اوایل دهه 1370به حدی چشمگیر بود که تعبیر «انقلاب باروری» در مورد آن مصداق پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از خبرگزاری زنان ایران : همدان : حجت الاسلام میلاد صالحی رئیس شورای اندیشه ورز خانواده و جمعیت استانداری همدان به مناسبت روز جوانی جمعیت در یادداشتی نوشت: 11جولای روز جهانی جمعیت (World Population Day)در سال1987توسط سازمان ملل متحد در حالی که جمعیت جهان به 5میلیارد نفر رسید،بنا شد.‌
دوسوم جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که نرخ باروری آنها کمتر از2.1تولد است درحالیکه در برخی از کشورهای پردرآمد مانند کره‌،ژاپن،اسپانیا و ایتالیا این میزان1.3تولد است.
جهان با کندترین نرخ رشدجمعیت از سال ۱۹۵۰ تاکنون8میلیارد انسان را در خود جای داده است.

هند با1میلیارد‌ و429میلیون به‌عنوان نخستین کشور پرجمعیت،دارای نرخ بالاتر باروری است که بیشتر در کشورهای نوظهور مانند مکزیک و آفریقای جنوبی دیده می‌شود.
چین با حدود1میلیارد‌ و 426 میلیون نفر از دیرباز صدرنشین جدول جمعیتی جهان بوده،اما اکنون این رتبه را باحدود3میلیون جمعیتِ کمتر به هند داده است.
آمریکا باحدود339میلیون نفر درجایگاه سوم قرار دارد.
جمعیت این3کشور نزدیک 40% جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهد.
جمعیت ایران ازحدود19میلیون نفر در سال 1335،به بیش از86میلیون نفر رسیده که پرجمعیت‌ترین کشور خاورمیانه محسوب می‌شود.
روند رشد جمعیت ایران از نخستین سرشماری تا شروع انقلاب اسلامی،کاهنده بود و پس از انقلاب افزایش‌ یافت؛به‌طوری‌که در دهه1360یکباره به رشد حدود 4% رسید که در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است.
پس از سرشماری۱۳۶۵و رشد بالای جمعیت‌،دولت به فکر احیای سیاست کنترل جمعیت افتاد و بااعمال این سیاست‌در سال1367روند جمعیت را کاهش داد و رشد سالانه‌ جمعیت از 3.9%در دهه 1350به1.61% در دهه 1380و 1.24% در پنج‌ساله 1390رساند.
سرعت کاهش باروری در اوایل دهه 1370به حدی چشمگیر بود که تعبیر «انقلاب باروری» در مورد آن مصداق پیدا کرد.
پس از اجرای سیاست‌های کنترلی،جمعیت ایران در مرحله دوم گذار جمعیتی است که کاهش محسوس نرخ‌های خام موالید و مرگ‌و‌میر،افت شاخص میزان باروری و نیز افزایش تنوع در شکل و ساختار خانواده و بالارفتن سن ازدواج از نشانه‌های آن است.
ایران از اواخر دهه ۱۴۰۰ ناگزیر رو به سالمندی رفته و در سال ۱۴۲۰ به مرحله سالمندی خواهد رسید.این روند سالمندی در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته سرعت بیشتری خواهد داشت چون جمعیت ایران در دهه ۱۳۶۰ رشد بالایی داشت و اکنون فرصت چندانی برای مهار این دگرگونی سریع سنی نیست.
انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.