در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

ظهره‌وند: با ائتلاف چین و روسیه در نزدیکی آمریکا، نگرانی غرب افزایش می‌یابد

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی: مانور برگزار شده از سوی چین و روسیه، پاسخی به ائتلاف نظامی آمریکا علیه آنهاست؛ چراکه آمریکا طی ماه‌های گذشته به انحای مختلف تلاش کرده به نوعی چین و روسیه را تهدید کند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت : گفت‌وگو با ابوالفضل ظهره‌وند

به گزارش بصیرت، چین و روسیه طی روز‌های گذشته عملیات دریایی مشترکی را در نزدیکی قلمرو ایالات متحده انجام دادند که با واکنش گسترده نیروی دریایی آمریکا مواجه شد. سناتور «دن سالیوان» جمهوری‌خواه آمریکایی از ایالت آلاسکا که از سوی مقامات دفاعی ایالات متحده در جریان این موضوع قرار گرفته، مدعی است آنچه نزدیک به آلاسکا صورت گرفته، از طرف دو دشمن مهم آمریکا یعنی روسیه و چین به وقوع پیوسته است. به طوری که این دو کشور با ۱۱ کشتی به سواحل جنوب غربی آلاسکا نزدیک شدند. سالیوان همچنین بر این موضوع تأکید کرده است که نیروی دریایی ایالات متحده در نهایت چهار ناوشکن را برای هدایت کشتی‌های چینی و روسی برای رفتن از آب‌های آمریکا اعزام کرده است. سالیوان شامگاه شنبه در مصاحبه‌ای تلفنی به «فاکس‌نیوز دیجیتال» بر این موضوع تاکید کرده که مانور دریایی مشترک بین روسیه و چین که از آن به عنوان مانور ضربتی یاد شده، از نظر بزرگی و گستردگی بی‌سابقه است؛ بنابراین مقامات آمریکایی نسبت به انجام چنین مانور‌هایی از سوی روسیه و چین ابراز نگرانی کرده‌اند.

مانور چین و روسیه نزدیک آلاسکا در رسانه‌های آمریکا این‌گونه عنوان شده است که آمریکا وارد دوره جدیدی از تخاصم اقتدارگرایانه به رهبری پکن و مسکو شده است، به طوری که اوضاع را روز به روز سخت‌تر و به سمت تخاصم‌های بیشتر هدایت می‌کند؛ چراکه آمریکا علاوه بر چهار ناوشکن، هواپیما‌های P-۸ Poseidon را هم برای تحت‌الشعاع قرار دادن کشتی‌های چینی و روسی در سواحل آلاسکا فرستاده است. هر چند به دلیل اهمیت موضوع، کاخ سفید هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده و پنتاگون هم فاکس‌نیوز دیجیتال را به فرماندهی شمالی آمریکا ارجاع داد که آن هم واکنشی نداشته است؛ اما گستردگی مانور چین و روسیه نشان‌دهنده ایجاد نگرانی بزرگی در آمریکاست. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در این موضوع به چند نکته اشاره کرده است.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با بصیرت در خصوص زوایای گوناگون مانور برگزار شده از سوی چین و روسیه در نزدیکی آلاسکا در آمریکا گفت: «مانوری که از طرف چین و روسیه انجام شده، ناظر بر این است که چینی‌ها و روس‌ها همکاری راهبردی خود را در مقابل تهدیدات آمریکا و متحدان آمریکا مثل ناتو از قبل بیشتر کردند و در راستای تقویت همکاری‌های امنیتی خود گام‌های بلندی برمی‌دارند.»

ظهره‌وند افزود: «مانور مشترک روسیه و چین از این جهت حائز اهمیت است که آمریکا با وجود اینکه طی چند دهه گذشته تلاش کرد به نوعی چین را از روسیه دور نگاه دارد؛ اما بعد از وقوع جنگ اوکراین، این معادله به هم خورد و آمریکا نتوانست خواسته خود را در دور نگاه داشتن چین از روسیه حفظ کند.»

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل افزود: «برگزاری مانور مشترک بین روسیه و چین در آلاسکا می‌تواند پاسخی باشد به مانوری که آمریکایی‌ها با فرانسه، استرالیا و ژاپن در آب‌های چین جنوبی یا حوالی تایوان برگزار کردند.»

وی در این‌باره بیشتر توضیح داد و گفت: «مانور برگزار شده از سوی چین و روسیه پاسخی به ائتلاف نظامی آمریکا علیه روسیه و چین است؛ چراکه آمریکا طی ماه‌های گذشته به انحای مختلف تلاش کرده به نوعی چین و روسیه را تهدید کند؛ به همین دلیل دو کشور در راستای پاسخ کوبنده‌ای به آمریکا در نزدیکی‌های آلاسکا برآمده‌اند.»

ظهره‌وند در خصوص تحرکات ناتو و آمریکا علیه روسیه و چین گفت: «در حال حاضر زیردریایی‌ها و ناوگان‌های کشور‌های عضو ناتو با پیوستن نروژ و سوئد به ناتو یک حلقه محاصره علیه روسیه و شبه‌جزیره کالینگراد ایجاد کرده‌اند، به این معنا که غربی‌ها خواهان این هستند که به دنیا نشان دهند برای رو در رویی با روسیه و چین متحد شده‌اند؛ پس چین و روسیه نیز به همین دلایل به این جمع‌بندی رسیده‌اند که تهدید مشترک نیاز به اقدام مشترک دارد، بنابراین دو کشور در یک اقدام مشترک پاسخ معتبری به تهدیدات آمریکا و ناتو داده و خواهند داد.»

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.