مقاومت و اسرائیل بعد از جنگ جولای؛ عواقب ناتمام جنگ ۳۳ روزه برای صهیونیست‌ها

رژیم صهیونیستی درحالی تجاوز جولای ۲۰۰۶ به لبنان را با هدف جبران شکست از حزب‌الله در سال ۲۰۰۰ آغاز کرد که هنوز هم مجبور است با پیامدهای این جنگ دست و پنجه نرم کند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم : 

در هفدهمین سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه و شکست خفت‌بار اشغالگران، شماری از کارشناسان و تحلیلگران امور سیاسی و نظامی منطقه به بررسی عوامل دومین شکست رژیم صهیونیستی از حزب‌الله و پیامدهای طولانی این ناکامی برای اسرائیلی‌ها که هنوز هم از آن نجات نیافته‌اند، پرداختند.

2 ضلع مثلث اسرائیل درحال فروپاشی

«محمد عباس» کارشناس نظامی عربی در این زمینه در گفتگو با المیادین اعلام کرد که مقاومت در لبنان آماده هرگونه رویارویی با دشمن بوده و بعد از جنگ جولای پیشرفت چشمگیری در توانمندی‌های نظامی آن صورت گرفته است. این درحالی است که در مقایسه با پیشرفت‌های مقاومت در سطح تهاجمی، دشمن صهیونیستی توسعه نظامی چندانی نداشته است.

وی افزود، مقاومت هرگز از توسعه توانایی‌های نظامی خود عقب‌نشینی نکرده و از سال 1985 که مقاومت رسما در لبنان ظهور کرد تا امروز شاهد پیشرفت‌ها و دستاوردهای روزافزون آن هستیم. پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه تاثیر زیادی بر عرصه فلسطین داشت و تبدیل به الگویی برای ملت فلسطین شد که دستاوردهای زیادی در چند ایستگاه محقق کردند.

سرتیپ «نصر سالم» مشاور نظامی در دانشکده نظامی لبنان نیز به نوبه خود اعلام کرد، پیروزی در جنگ جولای به معنای واقعی کلمه تجلی اراده مقاومت بود. این اراده مقاومت بود که موجب پیروزی در جنگ 33 روزه شد. ما اکنون از قدرت نظامی بالایی برخورداریم و هم‌زمان با آن باید قدرت ایمان و اراده خود را نیز افزایش دهیم. رژیم اشغالگر در جنگ جولای به نیروی هوایی خود تکیه کرده بود اما زمانی که حمله زمینی آغاز شد، نتوانست مقابله کند و شکست سنگینی خورد. بعد از این شکست صهیونیست‌ها تحقیقات گسترده‌ای برای پی بردن به عوامل آن آغاز کردند و شمار زیادی از مسئولان نظامی این رژیم نیز اخراج شدند.

این چهره نظامی لبنان گفت، رژیم جعلی اسرائیل بر پایه یک مثلث متشکل از ارتش و کمک کشورهای بزرگ و جذب مهاجران یهودی از سراسر جهان بنا شد اما امروز می‌بینیم که ضلع اول و سوم این مثلث به شدت در معرض خطر نابودی قرار دارد. ما در مقابله با رژیم صهیونیستی نقاط قوت زیادی داریم که باید آنها را جمع کنیم.

توسعه توانایی‌های استراتژیک محور مقاومت

از سوی دیگر، «احمد عبدالرحمن» نویسنده سیاسی و نظامی عرب زبان اظهار داشت که پیروزی مقاومت در جنگ جولای 2006 یک هدیه به فلسطین و امت عربی-اسلامی بود. امروز محور مقاومت توانایی‌های راهبردی زیادی در اختیار دارد. حزب‌الله نه تنها در منطقه بلکه قوی‌ترین نیروی نظامی در کل جهان است که در قالب یک ارتش رسمی نیست. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله نقش بسیار تاثیرگذاری در عرصه داخلی اسرائیل ایفا می‌کند و آگاهی دقیق از امور این رژیم داشته و افکار عمومی صهیونیست‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عبدالرحمن تصریح کرد، جنگ بعدی در نهایت رخ خواهد داد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر به دنبال خروج از باتلاق است. این درحالی است که ارتش اسرائیل از فقدان نیروی انسانی کافی رنج می‌برد و این مشکل بزرگی برای صهیونیست‌هاست.

نتایج هرجنگی با حزب‌الله برای اسرائیل فاجعه بار است

«حسین الکنانی» محقق مرکز مطالعاتت هدف درباره پیامدهای جنگ با مقاومت برای رژیم صهیونیستی گفت که نتایج هر جنگی با حزب‌الله برای رژیم اشغالگر ویرانگر خواهد بود. تقابل حزب‌الله و رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است. در این شرایط وحدت جبهه‌های مقاومت اهمیت بالایی در روند اخراج اشغالگران از منظقه دارد و مقاومت در عراق و یمن نیز توانایی‌های خود را در سطح موشکی و پهپادی به طرز چشمگیری توسعه داده‌اند.

وی افزود، نسل جدید رزمندگان مقاومت در زمینه جنگ خیابانی توانمندی‌های زیادی کسب کرده‌اند و اسرائیل توانایی مقابله با آن را ندارد.

بحران نیروی هوایی رژیم صهیونیستی

«شربل ابوزید» دیگر تحلیلگر نظامی است که به بررسی نتایج جنگ جولای پرداخته و تاکید کرد، خطرناک ترین چیزی که ارتش اسرائیل در حال حاضر با آن مواجه است، بحران در نیروی هوایی است که بر آمادگی نظامی همه نیروهای آن تأثیر منفی می‌گذارد. نافرمانی نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی بر بخش‌های مختلف آن تاثیر گذاشته و روحیه و دکترین نظامی عناصر آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ابوزید گفت، رژیم اشغالگر از 5 سال گذشته شاهد یک درگیری سیاسی بی‌سابقه در تاریخ این رژیم جعلی بوده و درگیری بین سطوح نظامی و سیاسی اسرائیل، پیامدهای زیادی برای ارتش این رژیم داشته که اولین نتیجه آن گسترش نافرمانی نظامی است.

«الیف صباغ» کارشناس امور رژیم صهیونیستی معتقد است که نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی هنوز از همان بحران‌ها و مشکلاتی رنج می‌برد که 17 سال قبل با آن مواجه بود. ما در حال حاضر شاهد شکاف روانی در میان صهیونیست‌ها هستیم و به شکل بی‌سابقه‌ای ارتش و شهرک‌نشینان درحال دور شدن از یکدیگر هستند و اسرائیلی‌ها تا حد زیادی اعتماد خود را به ارتش از دست داده‌اند.

وی تاکید کرد، نتانیاهو امروز از ارتش رژیم صهیونیستی و موساد و شاباک و همه نهادهای نظامی این رژیم می‌خواهد که تابع تصمیم کابینه وی باشند.

نفوذ آمریکا در منطقه کاهش یافته است

از طرف دیگر «ریچارد بیکر» هماهنگ کننده ائتلاف ضد جنگی و ضد نژادپرستی «آنسر» در سان فرانسیسکو اظهار داشت که آمریکا همچنان متعهد به ادامه حمایت از اسرائیل بوده و تلاش دارد با افزایش حمایت از آن و انتقام گرفتن از سوریه، خسارت‌هایی که اسرائیل در جنگ‌ها متحمل شده را جبران کند. ایالات متحده، اسرائیل را به عنوان نماینده خود جهت نفوذ در منطقه در نظر گرفته است.

بیکر افزود، اسناد زیادی وجود دارد که اسرائیل را در زمره نهادهای نژادپرست در جهان قرار می‌دهد. آنچه که آمریکا می‌خواهد نابودی مقاومت است و برای رسیدن به این هدف از هر ابزاری استفاده می‌کند. سرویس اطلاعاتی آمریکا و پنتاگون نیز برای رسیدن به همین هدف کار می‌کنند. اما واقعیت آن است که نفوذ آمریکا در منطقه رو به کاهش است.

وی با اشاره به ناکامی‌های رژیم اشغالگر در جنگ جولای تاکید کرد، آنچه که در سال 2006 اتفاق افتاد ارتباط تنگاتنگی با اخراج اسرائیل از لبنان در سال 2000 دارد. در مرحله فعلی نیز ممکن است کابینه نتانیاهو در سایه بحران‌های پیچیده اسرائیل به دنبال ماجراجویی نظامی جدید باشد.

خاورمیانه جدید متولد شد؛ اما به دست مقاومت نه آمریکا

«رفیق نصرالله» مدیر مرکز بین‌المللی رسانه‌ها و مطالعات نیز به نوبه خود اعلام کرد، اگر پروژه «خاورمیانه جدید» آمریکا اجرا می‌شد ما اکنون در منطقه با نقشه‌های تجزیه شده کشورها مواجه بودیم. اما این مقاومت بود که خاورمیانه جدید را از خلال پیروزی در جنگ 33 روزه ایجاد کرد.

نصرالله گفت، اتفاقی که بعد از این جنگ رخ داد آن بود که دیدیم یک نیروی مقاومتی در منطقه توانست با پروژه آمریکا مقابله کند و قواعد بازی را از نو بنویسد. امروز می‌بینیم که آمریکا و غرب تلویحا اعتراف می‌کنند که دیگر نمی‌توانند همانند گذشته بر منطقه سیطره پیدا کنند. ارزش پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه با شکست پروژه آمریکا و اسرائیل و تثبیت معادله بازدارندگی نشان داده می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد، رژیم اشغالگر امروز از تقابل بزرگ با مقاومت هراس دارد؛ به ویژه اینکه شاهد تقویت روزافزون قدرت مقاومت است.

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.