سی ان ان: شواهد متقن دال بر دخالت ایران در عملیات حماس یافت نشده است

سی ان ان به نقل از یک مقام دولت بایدن نوشت که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به دنبال یافتن سرنخی در مورد دخالت احتمالی ایران در عملیات «طوفان الاقصی» حماس هستند هر چند که به گفته مقام‌های آگاه نظامی و اطلاعاتی، هیچ شواهد متقنی در این زمینه یافت نشده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا :  تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» دیشب (۱۸ مهر) به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن نوشت که جامعه اطلاعاتی آمریکا مشغول کند و کاو داده‌های خود بوده و سازمان‌های جاسوسی کشور موظف شده اند تا به دنبال سرنخ ‌های تازه در مورد احتمال ایفای نقش مستقیم ایران در حمله مرگبار روز شنبه حماس به اسرائیل باشند.

چندین مقام اطلاعاتی، نظامی و کنگره که به اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی دارند، گفته های جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید را در گفت و گو با سی ان ان تائید کردند: هیچ شواهد متقنی دال بر دخالت مستقیم ایران در عملیات حماس پیدا نشده است.

یکی از مقام های نظامی گفت: منتظر می‌مانیم که ببینیم آیا مدرک جرمی در داده های اطلاعاتی پیدا می شود یا خیر.

یک مقام ارشد اسرائیلی نیز به سی ان ان گفت که تشکیلات اطلاعاتی اسرائیل هم در حال مرور و بررسی شواهد پیشین است.

این مقام مدعی شد: شک دارم که ایران هیچ اطلاعی نداشته باشد. ما از جلسات (ایران و حماس) و هماهنگی نزدیک میان آنها مطلع هستیم.

با این حال، این روزها دولت جو بایدن تهران را از برنامه ریزی تاکتیکی و اجرای حمله مبرا می داند. تحلیلگران اطلاعاتی کنونی و پیشین آمریکا در گفت و گو با سی ان ان هشدار دادند که حمایت گذشته ایران از این گروه، شواهد کافی برای اثبات دخالت مستقیم آن محسوب نمی شود.

به گزارش ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز دیشب در این زمینه اعلام کرد: ما هیچ اطلاعاتی که نشان دهد ایران حملات حماس علیه اسرائیل را هدایت یا برنامه ریزی کرده است در اختیار نداریم و ایران از زمان بندی دقیق و وسعت آنچه رخ داده، آگاه نبوده است.

آیت الله سید علی خامنه ای، فرمانده کل قوا، دیروز در جریان مراسم مشترک فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح به اتهام زنی های برخی افراد رژیم صهیونیستی و حامیان آن درباره دست داشتن غیرفلسطینی‌ها از جمله ایران در حوادث اخیر اشاره و تأکید کردند: البته ما پیشانی و بازوی جوانان فلسطینی و طراحان مدبر و هوشمند فلسطینی را می‌بوسیم و به آنها افتخار می‌کنیم اما این یاوه‌گویی‌ها اشتباه و این محاسبه غلط است و کسانی که می‌گویند ضربه اخیر فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است، ملت بزرگ فلسطین‌ را نشناخته‌اند و دست‌کم گرفته‌اند.

پیشتر نمایندگی ایران در سازمان ملل با انتشار بیانیه ای ضمن تاکید بر حمایت ایران از مردم فلسطین تصریح کرد که مقاومت فلسطین در تصمیم‌گیری‌های خود که «به نحو تزلزل‌ناپذیری در راستای منافع مشروع مردم فلسطین است»، مستقل عمل می‌کند.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.