آمریکا و انگلیس از کانادا در مناقشه دیپلماتیک با هند حمایت می‌کنند

وزارت امورخارجه آمریکا و انگلیس ضمن ابراز نگرانی از لغو مصونیت دیپلمات‌های کانادایی در هند، خواستار صبوری هندی‌ها و همکاری در تحقیقات قتل فعال جدایی طلب سیک شدند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا :  از هندوستان تایمز، آمریکا و انگلیس روز جمعه ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) از دهلی نو خواستند تا بر کاهش حضور دیپلمات های کانادا در هند پافشاری نکند و از خروج ۴۱ دیپلمات کانادایی در میان اختلاف بر سر قتل «هاردیپ سینگ نیجار» یک جدایی طلب سیک از هند، ابراز نگرانی کردند.

کانادا مدعی دست داشتن دولت هند در قتلی است که در ماه ژوئن (خرداد) در حومه ونکوور روی داد و در آن شهروند کانادایی و رهبر جدایی‌طلبان سیک «هاردیپ سینگ نجار» کشته شد. هند نیجار را تروریست می‌خواند.

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما از خروج دیپلمات های کانادایی از هند در پاسخ به درخواست دولت هند از کانادا برای کاهش چشمگیر حضور دیپلماتیک این کشور در هند نگران هستیم.

واشنگتن گفته است: اتهامات کانادا را جدی گرفته و همراه با لندن، از هند خواسته است تا در تحقیقات قتل با کانادا همکاری کند، در حالی که قدرت های غربی تمایلی به محکوم کردن آشکار هند ندارند.

تحلیلگران می گویند آمریکا و انگلیس نمی خواهند به روابط با هند آسیب بزنند، زیرا آن ها این روابط را به عنوان موازنه ای برای رقیب اصلی آسیایی خود، چین می دانند.

اما اظهارات روز جمعه وزارت خارجه آمریکا و وزارت خارجه انگلیس مستقیم ترین انتقاد واشنگتن و لندن از دهلی نو تاکنون بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: ما با تصمیمات گرفته شده توسط دولت هند که منجر به خروج تعدادی از دیپلمات های کانادایی از هند شده است، موافق نیستیم.

پس از اینکه دهلی نو ماه گذشته از اتاوا خواست حضور دیپلماتیک خود را پس از ادعاهای کانادا در مورد قتل نجار، کاهش دهد، کانادا ۴۱ دیپلمات خود را از هند خارج کرد.

کانادا روز جمعه اعلام کرد که به طور موقت فعالیت های حضوری در کنسولگری های چندین شهر هند را به حالت تعلیق در می آورد و نسبت به تاخیر در روند صدور ویزا هشدار داد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: حل اختلافات نیازمند حضور دیپلمات های در کشورها است. ما از دولت هند خواسته ایم که بر کاهش حضور دیپلماتیک کانادا پافشاری نکند و در تحقیقات در حال انجام کانادا همکاری کند و به تعهدات خود بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک پایبند باشد.

وزارت امور خارجه انگلیس همچنین به کنوانسیون وین اشاره کرد و گفت: برداشتن یکجانبه امتیازات و مصونیت‌هایی که امنیت دیپلمات‌ها را تأمین می‌کند، با اصول و عملکرد مؤثر کنوانسیون وین سازگار نیست. .

به گزارش ایرنا، پس از اخراج یک دیپلمات هندی توسط کانادا به اتهام قتل «هاردیپ سینگ نیجار» یک جدایی طلب سیک که ساکن کانادا بود، هند نیز در یک اقدام دیپلماتیک متقابل، از یک دیپلمات کانادایی خواست ظرف پنج روز خاک هند را ترک کند.

روابط بین کانادا و هند در ماه‌های اخیر پرتنش بوده است، چندی پیش مذاکرات تجاری میان دو کشور متوقف شد و مسوولان کانادایی به تازگی یک سفر تجاری به هند را که برای اواخر سال جاری میلادی برنامه ریزی شده بود را لغو کردند.

فعالیت گروه های جدایی طلب سیک در کانادا نیز خشم دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند را برانگیخته است.

نخست وزیر کانادا در یک جلسه پارلمانی اعلام کرده بود: سازمان‌های اطلاعاتی دولت کانادا به دنبال عوامل کشته شدن هاردیپ سینگ نیجار رهبر سیک‌های معترض و یکی از حامیان سرسخت ایجاد یک سرزمین مستقل تحت عنوان «خالصتان» در استان بریتیش کلمبیا هستند.

خالصتان نامی است که گروهی با همین عنوان قصد دارند یک سرزمین مستقل برای سیک ها در ایالت پنجاب هند تاسیس کنند.

هند اتهامات کانادایی ها را «بی اساس و با انگیزه های سیاسی» دانسته و هر ارتباطی با این قتل را رد کرد و از کانادا خواست علیه عناصر ضد هندی که در خاک این کشور فعالیت می کنند، اقدام قانونی کند.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.