رویارویی‌های حماس و رژیم صهیونیستی از سال 1987 تاکنون

جنبش حماس تا کنون ۳۶ سال مقاومت و مبارزه در برابر رژیم صهیونیستی داشته و توانسته است عملیات‌هایی را انجام دهد که ضربه سنگینی را بر پیکره اسرائیل وارد کند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از فارس :   جنبش حماس از سال ۱۹۸۷ تاکنون ۳۶ سال مقاومت و مبارزه در برابر رژیم صهیونیستی داشته و توانسته است در این‌ سال‌ها عملیات‌هایی را انجام دهد که ضربه سنگینی را بر پیکره سست اسرائیل وارد کند. عملیات‌هایی که غالباً با هدف انتقام به تجاوز و تعرض صهیونیست‌ها به مردم بی‌گناه و بی‌پناه فلسطین انجام می‌شد. آخرین حمله جنبش حماس به این رژیم عملیات«طوفان الاقصی» در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ بوده است.

انتفاضه اول (۱۹۹۳-۱۹۸۷)

زیر گرفته شدن چند کارگر فلسطینی توسط یک کامیون اسرائیلی و شهادت ۴ فلسطینی، موجب شد که مردم به مقر ارتش رژیم صهیونیستی در جبالیا سنگ‌اندازی کنند. در مقابل، سربازان صهیونیست اقدام به شلیک تیر هوایی کردند. فلسطینیان نیز با باران سنگ و کوکتل مولوتف جواب آن‌ها را دادند. این باعث شد ارتشیان درخواست نیروی کمکی کنند. این جرقه اولیه انتفاضه اول فلسطین بود. ولی کار به همین جا ختم نشد و انتفاضه شهر به شهر گسترش یافت. در آن انتفاضه ۱۳۰۰ فلسطینی شهید شدند. این انتفاضه با امضای توافقنامه اسلو میان رژیم اشغالگر قدس و سازمان آزادی بخش فلسطین در سال ۱۹۹۳ به طور کامل متوقف شد.

انتفاضه دوم  (۲۰۰۵-۲۰۰۰)

شروع این انتفاضه موسوم به انتفاضه اقصی به ورود «آریل شارون» نخست‌وزیر وقت رژیم اشغالگر قدس به مسجد‌الاقصی همراه با تعداد زیادی از نظامیان ارتش صهیونیستی برمی‌گردد که در نهایت طی درگیری اولیه بین نمازگزاران و نظامیان رژیم صهیونیستی، چندین نفر شهید و مجروح شدند. این انتفاضه در مقایسه با انتفاضه اول شاهد درگیری‌های بیشتر و افزایش عملیات‌های نظامی و درگیری‌ها میان مقاومت فلسطین و ارتش صهیونیستی بود.  "محمد الدره" کودک شهید فلسطینی که در دومین روز انتفاضه اقصی به شهادت رسید، نماد انتفاضه دوم فلسطین به شمار می رود.

 

بر اساس آمارهای رسمی، ۴۴۱۲ فلسطینی شهید و ۴۸ هزار و ۳۲۲ نفر زخمی شدند و در طرف مقابل نیز ۱۰۶۹ صهیونیست به هلاکت رسیده و ۴۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. در جریان این انتفاضه، مناطق مختلف کرانه باختری و نوار غزه در معرض تجاوزات نظامی ارتش صهیونیستی قرار گرفت. پس از این واقعه، ‌نیروهای اسرائیلی ۳۸ سال پس از تصرف غزه به طور یکجانبه از غزه خارج شدند.

عملیات توهم بر باد رفته (۲۰۰۶)

پس از آن‌که جنبش حماس در عملیات معروف به «توهم بر باد رفته» گلعاد شالیت، سرباز اسرائیلی را به اسارت گرفت، نیروهای ارتش اسرائیل در واکنش به این اقدام در عملیات گسترده نظامی تحت عنوان «باران‌های تابستان» در ۲۸ ژوئن، غزه را هدف حمله وحشیانه خود قرار دادند. شالیت سرانجام بیش از پنج سال بعد در یک تبادل زندانی آزاد شد اما رژیم صهیونیستی در آن عملیات به هیچ یک از اهداف خود دست نیافت.

نبرد الفرقان ۲۰۰۸

رژیم صهیونیستی اولین جنگ گسترده خود را در ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۸ علیه غزه آغاز کرد که ۲۲ روز به طول انجامید. صهیونیست‌ها این جنگ را «سرب گداخته» و رزمندگان مقاومت، آن را «نبرد فرقان» نامیدند.
 این جنگ گرچه خشن‌ترین جنگ غزه نبود، اما برای غزه‌ای‌ها به مثابه «شوک» بود، زیرا که اولین تجربه جنگی آن‌ها بود. در این جنگ، رژیم صهیونیستی به شکل بی‌سابقه‌ای کشتار وحشتناکی انجام داد.

جالب اینکه نام این عملیات چهار بار تغییر داده شد به این ترتیب که نخست «نبرد خانه به خانه» نامیده شده و سپس «پرداختن هزینه» نام گرفته و بار دیگر به «کشیدن دندان» تغییر داده شد و در نهایت «زمستان داغ» نام گرفت. بر اساس آمارهای رسمی، هزار و ۴۳۶ فلسطینی از جمله حدود ۴۱۰ کودک و ۱۰۴ زن بر اثر تجاوز اشغالگران شهید و بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند که نیمی از آن‌ها کودک بودند. همچنین بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی به طور کامل منهدم و حدود ۱۷ هزار واحد دیگر به صورت جزئی ویران شدند.

عملیات حجارة السجیل (۲۰۱۲)

این عملیات با ترور احمد الجعبری فرمانده کل گردان‌های عزالدین قسام در غزه کلید خورد. در آن زمان ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل مدعی شد که هدف از این حمله نابودی کانون‌های تروریسم و از بین بردن تمام کسانی است که در شلیک موشک‌های فلسطینی علیه اسرائیل دست دارند.  این حمله ۱۵۵ شهید و صدها مجروح بر جا گذاشت و اسرائیل نیز به کشته شدن ۲۰ نفر از نیروهای خود و مجروح شدن حدود ۶۲۵ اسرائیلی اعتراف کرد. نیروهای مقاومت فلسطین نیز ۸ روز شهرک‌های صهیونیست‌نشین را با صدها موشک هدف قرار دادند.

العصف المأکول (علف خرد شده) ۲۰۱۴

اسرائیل هشتم ژوئیه با شروع عملیاتی تحت عنوان صخره سخت، حملات سنگین هوایی و موشکی و نیز دریایی را علیه حماس کلید زد، اما به دلیل بی‌نتیجه ماندن این حملات، غزه را از راه زمینی نیز هدف قرار داد. گستردگی عملیات صخره سخت موجب شد از همان ابتدا خسارات انسانی و مالی شدیدی بر فلسطینی‌ها تحمیل شود. در آن زمان رژیم صهیونیستی که هدف از این عملیات را نابودی قدرت موشکی مقاومت اعلام کرده بود پس از ۹ روز همچنان شاهد فعالیت سکوهای موشکی فلسطینی‌ها بود که نه‌تنها تل‌آویو بلکه حیفا را نیز در تیررس داشت.

اسرائیل با مشاهده بی‌نتیجه ماندن حملات هوایی، عملیات زمینی یا همان مرحله دوم جنگ را آغاز کرد اما این اقدام با نتایج غیرمنتظره‌ای همراه بود زیرا تلفات نظامیان اسرائیلی را به سرعت بالا برد در نتیجه ادامه جنگ به معنی ادامه کشته شدن نظامیان اسرائیلی در جنگ تونل‌ها بود.

این عملیات موجب شهادت ۱۹۰۰ فلسطینی شد که ۸۰ درصد آنان غیر نظامی و بقیه نیز از نیروهای مقاومت بودند. در آن زمان گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی مقاومت اسلامی حماس در واکنش به عملیات نظامی صخره سخت، عملیاتی را تحت عنوان العصف المأکول (علف خرد شده) و جنبش جهاد اسلامی نیز عملیات البنیان المرصوص (بنیاد پولادین) را آغاز کردند.

سال ۲۰۱۸

تظاهرات فلسطینی‌ها در مرز محصور شده غزه با اسرائیل آغاز شد. سربازان اسرائیلی برای عقب نگه داشتن معترضان آتش گشودند. گزارش شده است که بیش از ۱۷۰ فلسطینی در تظاهرات چند ماهه شهید شده‌اند که همچنین باعث درگیری بین حماس و نیروهای اسرائیلی شد.

سیف‌القدس ۲۰۲۱

آتش این نبرد در ماه مبارک رمضان و به دنبال تعرض نیروهای رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین در شهر قدس اشغالی و مسجد‌الاقصی شعله‌ور شد. دستور آغاز حمله پس از تعیین ضرب‌الاجل از سوی «محمد الضیف» فرمانده کل «کتائب القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین برای تمام گروه‌های مقاومت مستقر در نوار غزه صادر شد و رزمندگان مقاومت شهرها و شهرک‌های اشغالی را هدف حملات گسترده راکتی و موشکی خود قرار دادند.

وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی درباره این نبرد گفته بود که سیف‌القدس زخمی عمیق و ماندگار در فهم و احساس «اسرائیلی‌ها» ایجاد کرد. این جنگ با وساطت مصر و با تعیین شروط از سوی مقاومت فلسطین در بامداد روز بیست و دوم ماه مه ‌با شهادت بیش از ۲۰۰ فلسطینی و هلاکت ۱۳ صهیونیست به پایان رسید. پیش از طوفان الاقصی، این آخرین نبرد بین جنبش حماس و رژیم صهیونیستی قلمداد می‌شود.

سال ۲۰۲۲

حداقل ۴۴ نفر، از جمله ۱۵ کودک، در سه روز درگیری که با حمله هوایی اسرائیل به یک فرمانده ارشد جهاد اسلامی آغاز شد، شهید شدند. اسرائیل می‌گوید این حملات یک عملیات پیشگیرانه در برابر حمله قریب‌الوقوع جنبش شبه نظامی تحت حمایت ایران بود که فرماندهان و انبارهای اسلحه را هدف قرار می‌داد. در پاسخ، جهاد اسلامی بیش از ۱۰۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد.

ژانویه ۲۰۲۳

پس از حمله نظامیان اسرائیلی به اردوگاه آوارگان و شهادت هفت مرد مسلح فلسطینی و دو غیرنظامی، جهاد اسلامی در غزه دو موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد. راکت‌ها زنگ خطر را در جوامع اسرائیلی نزدیک مرز به صدا درآوردند اما تلفات جانی نداشتند. اسرائیل با حملات هوایی به غزه پاسخ داد.

اکتبر ۲۰۲۳

 حماس با حمله غافلگیرانه‌ای که مردان مسلح از مرز را با رگبار سنگین موشک‌ها ترکیب کردند، یکی از بزرگترین حملات سال‌های اخیر را به اسرائیل از نوار غزه انجام داد. جهاد اسلامی می‌گوید که نیروهایش به این حمله پیوسته‌اند.

پایان پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.