عطوان تحلیل کرد:

علت وتوی آمریکا شکست سنگین تل‌آویو در برابر مقاومت است/ روزگار سخت نتانیاهو و ژنرال‌هایش

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با اشاره به وتوی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت از سوی آمریکا به دلایل آن پرداخت و نوشت که «بنیامین نتانیاهو» و ژنرال‌هایش «یوآو گالانت» و «بنی گانتس» روزهای سخت و دردناکی را می‌گذرانند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا : عطوان در مطلبی در رای الیوم، با اشاره به حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت آورده است: اگر بخواهیم که دلایل استفاده آمریکا از حق وتو برای از کار انداختن پیش نویس قطعنامه شورای امنیت ارائه شده از سوی امارات را بدانیم، باید گزارش نادری که روز شنبه رسانه صهیونیستی «یدیعوت آحارونت» درباره میزان شکست ارتش رژیم صهیونیستی پس از دو ماه کشتار و پاکسازی نژادی ضدساکنان غزه و کودکان آن منتشر کرد را بخوانیم.

وی می نویسد که این رسانه از زخمی شدن ۵ هزار نظامی صهیونیست از زمان شروع جنگ در هفتم اکتبر خبر داد که در میان آنها ۲۰۰۰ معلول وجود دارد و بیش از ۵۸ درصد از آنها جراحت وخیم و بی سابقه دارند. بسیاری از آنها نیازمند عمل جراحی دست و پا و طحال هستند و بسیاری نیز از بیماری‌های روانی بغرنج رنج می‌برند.

عطوان می افزاید که دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» و حامی سیاسی، نظامی و تسلیحاتی رژیم صهیونیستی، از حجم این شکست آگاه است؛ شکستی مستقیم که در واقع برای آمریکا نیز هست. دولت بایدن ضد پیش نویس قطعنامه توقف جنگ رای می‌دهد تا به قصابان صهیونیست برای تداوم کشتار و ویرانی و تکمیل ماموریت خونین و غیرانسانی و شکست مقاومت زمان دهد.

این تحلیلگر از این اقدام واشنگتن به مثابه لکه ننگی در تاریخ آمریکا نام برده که همه ادعاهای دروغین حقوق بشری این کشور را آشکار می سازد.

از نگاه عطوان، این اقدام آمریکا به طور حتم به تهدید منافع این کشور در مناطق مختلف دنیا به ویژه در جهان عرب و اسلام منجر خواهد شد و وحدت داخلی آن را هم دچار مشکل خواهد کرد و بذر دودستگی پاشیده و جنگ داخلی در این کشور را نزدیک خواهد کرد.

این تحلیلگر ادامه می دهد: تداوم جنگ و پاکسازی نژادی در غزه هرگز نه به شکست حماس و از بین رفتن پایگاه مردمی آن یا اجرای طرح‌های کوچاندن ساکنان آن، بلکه به حمایت بیشتر از مقاومت منجر خواهد شد.

وی آمریکا را شریکی عملی و مستقیم این جنگ و مسئول شهادت و زخمی شدن هزاران کودک، زن و غیرنظامی در غزه و نیز آواره شدن شمار زیادی دانست.

این تحلیلگر اضافه می کند: جنگ آمریکایی- اسرائیلی علیه غزه در تحقق اهدافش ناکام بوده، نه توانسته اسیری را آزاد و نه حماس و دیگر گروههای مقاومت را نابود کند و دروغ بودن بحث سیطره رژیم صهیونیستی بر غزه را موشک‌های شلیک شده به تل آویو، عسقلان و اشدود آشکار کرد که روزانه انجام می‌شود.

به نوشته عطوان، ارتشی که خود را شکست ناپذیر می داند، یک تونل را هم ویران نکرده و یک اسیر را برنگردانده است. تحرکات نیروهای ویژه رژیم اسراییل برای آزادی یک اسیر به کشته شدن این اسیر و بیشتر نظامیان شرکت کننده در این حمله و انهدام نفربر و به غنیمت گرفتن تسلیحات آنها آنهم در برابر دوربین رسانه ها، منجر شد.

عطوان می نویسد: اشغالگران شمار کشته و مجروحان خود را اعلام نمی کنند و سانسور نظامی شدیدی در رسانه های صهیونیست و خارجی برای پنهان نگه داشتن حقایق از شهرک نشینان وجود دارد؛ شهرک نشینانی که به شدت از مشکلات روانی رنج می‌برند. آماری که رسانه های صهیونیست اعلام کرده اند، اولیه است و آمار واقعی چند برابر این تعداد است. نتانیاهو و ژنرال‌هایش گالانت و گانتس، حرفی از پیروزی نمی‌زنند. این سه تن روزهای سخت و دردناکی را می‌گذرانند.

وی مجددا با اشاره به وتوی به کار گرفته شده از سوی آمریکا در شورای امنیت، آن را موجب انزوای آمریکا و فاصله گرفتن کشورها از اطراف آن دانست و اینکه به عنوان کشوری حامی قتل بیش از هفت هزار کودک و شیرخوار و نابود کننده بیمارستان‌ها و مساجد و کلیساها قلمداد خواهد شد.

به گفته عطوان، این وتو هرگز گزندی به مقاومت و پیروزی‌های آن وارد نخواهد کرد، بلکه بر میزان آن خواهد افزود و اوضاع بغرنج رژیم صهیونیستی را پیچیده تر خواهد کرد.

عطوان می نویسد: شاید صحبت از پیروزی هنوز زود باشد، اما به خواست خداوند در راه است. ما به ستون پنجم و کسانی که در شبکه های اجتماعی به دنبال ایجاد فتنه و ناامیدی هستند و روی شمار شهیدان در غزه تمرکز کرده‌اند؛ می‌گوییم که ملت الجزایر بیش از یک میلیون شهید در راه انقلاب مبارک خود علیه استعمار فرانسه داد.

بدون تردید پایداری مقاومت و فرماندهان و مبارزان آن در کرانه باختری و غزه، جنوب لبنان، عراق سوریه و یمن، بشارتهای اولیه این پیروزی بزرگ است. چه بسا «یحیی السنوار» و ارکان فرماندهی آن خرسند از دستاوردهای خود در اتاق عملیات خود در یکی از تونل‌های «المالکیه» و چه بسا زیر سدیروت یا عسقلان یا اسدود یا غزه یا هر مکان دیگر هستند. همه اراضی فلسطین به صاحبان آن بازخواهد گشت.

 انتهای پیام/* 
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.