چرا ریاض و تل‌آویو از موفقیت آتش‌بس در سوریه هراس دارند؟

ترس عربستان و اسرائیل از موفقیت آتش‌بس در سوریه از این جهت است که این اقدام منجر به بسته شدن اتاق عملیات الموک خواهد شد؛ در این صورت کشورهای حامی تروریست‌ها در جنوب سوریه در برابر ارتش این کشور به حال خود رها می‌شوند.

آتش‌بس روزهای اخیر در سوریه مورد توجه تمامی کارشناسان، تحلیل‌گران و رسانه‌ها بوده است، این آتش بس با مواردی که در سال های اخیر رخ داده بود متفاوت است، کدام ویژگی این آتش بس را  از موارد دیگر متمایز می‌کند؟

کارشناسان معتقدند آتش‌بسی که روسیه و آمریکا بر سر آن توافق کردند از دیگر آتش‌بس‌ها متفاوت است چرا که این آتش‌بس بعد از مذاکرات روسیه و آمریکا در مورد راه حل بحران سوریه برقرار شد.

برخی منابع اعلام کردند آمریکا و روسیه برای ادامه همکاری و برخی از مشکلات به توافق رسیدند و دو طرف اذعان کردند رسیدن به راه حل سیاسی بیش از هر وقت دیگر ممکن است.

همچنان که این آتش‌بس همزمان با درگیری‌ها در شمال سوریه و بعد از حوادث سیاسی مهم رخ داده است. از جمله این حوادث برقراری مجدد روابط ترکیه و روسیه و نابسامانی در روابط آمریکا و ترکیه و حمایت واشنگتن از کردها است.

توافق روسیه و آمریکا شامل ورود کمک‌های انسانی از ترکیه به برخی از مناطق حلب و جدا کردن مناطق همکاری آمریکا و روسیه از عملیات جنگنده‌های سوریه است.

این آتش بس اگر موفقیت‌آمیز باشد برخی‌ معتقد هستند که می‌تواند در مراحل بعدی شامل تمامی مناطق سوریه شود تا به نشستن بر سر میز مذاکره منجر شود.

این آتش بس شاید اولین گام از هزاران گام به سمت راه حل سیاسی است. به همین  خاطر برخی از رسانه‌های معاند آن را یک خطر قلمداد می‌کنند.

در کنار این مسئله روسیه شروطی را مطرح کرده است که از جمله آن درخواست از آمریکا برای بستن اتاق عملیات شمال پایتخت اردن است.  این اتاق عملیات به اسم الموک شناخته می‌شود. جنگ زمینی در جنوب سوریه از این مکان اداره می‌شود. افسرانی از آمریکا، اردن، عربستان، اسرائیل، قطر و امارات دراین اتاق عملیات مشارکت دارند.

به نوشته سایت دبکای اسرائیل، آمریکا این درخواست را رد نکرده و وعده داده در مراحل آینده این مسئله را بررسی کند. موافقت آمریکا با این درخواست به معنی بازگشت این افسران به کشورهای خود است.

بازگشت این افسران به معنی این است که آنها از اقدامات مشترک آمریکا، اردن و روسیه کنار گذاشته می شوند.

بر اساس این گزارش، برآوردهای ارتش اسرائیل و دستگاه‌های اطلاعاتی شیخ‌نشین‌های خلیج فارس بیانگر این است که روسیه و سوریه برای یک عملیات بزرگ زمینی در جنوب سوریه آماده می‌شوند تا درعا را بازپس‌ بگیرند که گروه‌های تروریستی مورد حمایت عربستان، اسرائیل و امارات بر آن مسلط هستند.

بنابر این ترس از موفقیت آتش بس از این جهت است که ممکن است موفقیت آن منجر به بسته شدن آتاق عملیات الموک شود. در این صورت کشورهای حامی گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه در برابر ارتش این کشور به حال خود رها می‌شوند.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.