اگر انتخابات سالم باشد و حق‌الناس رعایت شود ما پیروزیم!/ رکب پساانتخابات به پسابرجام

ناسزاگویی به نمایندگان و دانشجویان برای چیست؟ و رکب پساانتخابات به پسابرجام! از جمله مطالبی است که در بسته امروز گزارش تحلیلی خبرگزاری فارس به آنها پرداخته‌ایم.


 

بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

ادب مرد به زِ کاندیداتوری اوست...

ناسزاگویی به نمایندگان و دانشجویان برای چیست؟

سایت جماران به تازگی خبری را از نشست اصلاح‌طلبان در محل کانون توحید منتشر کرده است.

محسن رهامی، فعال اصلاح‌طلب و عضو هیات رییسه شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این نشست طی اظهاراتی گفته است:

«تجربه دو دوره اخیر مجلس و دولت نشان داد که عدم حضور نخبگان صالح در مراکز قانون گذاری چه عواقبی دارد. در 8 سال گذشته مفاسد اداری و حجم اختلاف‌ها افزایش یافته است!»

 

*رهامی پیش از این نیز اظهاراتی عجیب، شاهکارهای ادبیاتی دیگری را هم نسبت به نمایندگان ملت در مجلس و نسبت به منتخب ملت در دولت بر زبان آورده است.

او زمانی در یک میتینگ سیاسی در شهرستان ایلام، رئیس‌جمهور روحانی را بی‌... خواند و زمان دیگری هم در یک مصاحبه مدعی شد: «مجلس نهم اجازه داد میلیاردها از بیت‌المال اختلاس شود!»

این فرد، قبل از توافق برجام هم با اشاره به مسئله تحریم‌ها، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود: «تحریم‌ها و قطعنامه‌ها کشور را فلج کرده»!

وی که عضو هیات رییسه شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز هست برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده است.

پیش از رهامی، رسول منتجب‌نیا، دیگر فعال اصلاح‌طلب و قائم مقام حزب اعتماد ملی که گویا بصورت همزمان کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نیز شده است طی اظهاراتی در روزنامه آرمان امروز پیرامون مجلس اصولگرای نهم و انتخابات آتی گفته بود: «بعد از اینکه قوه مهم مقننه سه دوره متوالی در اختیار تندروها و کارنابلدها بود، این بار مجلسی اصلاح‌طلب و با رویکرد اعتدالی تشکیل خواهد شد تا بلکه در کنار دولت تدبیر و امید، بتوانند کشور را از شرایطی که ندانم‌کارها و سوءاستفاده‌کنندگان رقم زده‌اند، رهایی پیدا کند»

در همین زمینه، مصطفی کواکبیان، از فعالان اصلاح‌طلب نیز که او هم کاندیدای انتخابات مجلس دهم شده است اخیراً در یک مناظره دانشجویی و هنگامی که دانشجویان شعار «مرگ بر فتنه‌گر» را سر داده‌اند، عنان اختیار از کف نهاده و خطاب به دانشجویان شروع به ناسزاگویی کرده و حتی نام پدر و مادر دانشجویان را نیز برده است.

 

***

 

اگر انتخابات سالم باشد و حق‌الناس رعایت شود ما پیروزیم!

مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب که اخیراً در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز ثبت نام کرده است؛ طی سخنانی رسانه‌ای اظهار کرده است: اگر صداوسیما به وظایف خود بهتر عمل کند نتیجه مناسبی در آینده خواهیم داشت.

به گزارش ایلنا، او افزوده است: اگر انتخابات با سلامت برگزار شود و اکثریت مردم نیز مشارکت داشته باشند، مجلسی با اکثریت اصلاح‌طلبان تشکیل خواهد شد.

 

*افکار عمومی به روشنی سابقه این سخنان چهره‌های جریان خاص را در خاطر دارند.

آنجا که جریانی مرموز از سال 87 تا زمان برگزاری انتخابات دولت دهم در سال 88 و حتی در روز برگزاری انتخابات، اعلام می‌کرد که اگر انتخابات، سالم برگزار شود؛ ما پیروزیم!

حرف‌هایی یکدست و مرموز که معلوم بود قرار است فتنه‌ای بزرگ و پر از شراره برپا کند که البته کرد و شیرینی‌های مشارکت حداکثری مردم ایران را با تلخکامی شیطنت جریان خاص ممزوج کرد.

نظیر صحبت‌های معین را چندی قبل نیز، رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی که بصورت توأمان کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شده است نیز چندی قبل بر زبان آورد.

وی چند ماه قبل در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اظهار کرده بود:

«نیروهای انتظامی باید به خوبی با عوامل تخریبی و گروه‌های فشار برخورد کنند تا فضا را برای احزاب و فعالان سیاسی تنگ نکنند و در مجموع همانطور که رهبری فرمودند از حق‌الناس حفاظت و حراست شود. در این صورت پیروز میدان اصلاح‌طلبان خواهند بود»!

اظهارات معین و منتجب‌نیا در حالی است که تحلیلگران معتقدند در صورت عملگری صحیح خواص، مردم و دستگاه‌های امنیتی، حادثه خاصی انتخابات آینده را تهدید نمی‌کند و ترمیدور 88 رخ نخواهد داد؛ بویژه اینکه احتمال بروز دوباره رخدادهای فتنه‌بار با بهانه‌های نخ‌نمایی مثل «تقلّب» نیز چندان جدی نیست.

اظهارات فوق در حالی از سوی جریان خاص در وارد آوردن شبهه به انتخابات در ایران وارد می‌شوند که تاکنون هیچ سندی مبنی بر وقوع تقلب تأثیرگذار در هیچیک از انتخابات‌های ایران ارائه نشده است.

 

***

 

رکب پساانتخابات به پسابرجام

حسین کمالی، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب اسلامی کار، در بخشی از یک گفت‌وگو که به تازگی با خبرگزاری ایسنا انجام داده اظهار کرده است:

«اصلاح‌طلب‌ها اگر –پس از برگزاری انتخابات مجلس- در اقلیت قرار گرفتند هم باز تلاش می‌کنند که اهدافشان را پیش برند. نکته آن است که اگر اصلاح‌طلب‌ها در اکثریت باشند، می‌توانند وعده‌ی انجام اهدافشان را به مردم بدهند»!

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ی حزب اسلامی کار در انتخابات آینده چه خواهد بود؟ گفته است: ما در همه زمینه‌ها برای انتخابات مجلس برنامه داریم. به جامعه می‌گوییم که اگر می‌خواهید به ما رأی بدهید به برنامه‌هایمان رأی دهید. مقرری اشتغال برای همه، اصلاح ساختار اقتصاد، ارتش حرفه‌ای، تامیین اجتماعی عمومی، مقرری بیکاری برای بیکاران، بیمه‌ی عمومی، تحصیلات رایگان در سطح عالی و... برنامه‌هایی هستند که بیان خواهند شد.

 

*فاز اول صحبت کمالی به این معناست که اگر جریان خاص در اقلیت قرار گیرد؛ خبری از تحقق وعده‌هایش به مردم نیست.

وعده‌هایی از قبیل «ارزانی»، «لغو تمام تحریم‌ها» و «دستاوردهای ملموس برجام» که از زمان روی کار آمدن دولت جدید، بصورت علی‌الدوام از جانب آنان خطاب به افکار عمومی بیان شده و هم‌اکنون نیز گویا پسابرجام به پساانتخابات تبدیل شده است!

به این معنی که چهره‌های مبرّز جریان خاص عنوان می‌کنند که دستاوردهای برجام و ارزانی! منوط به رأی‌آوری اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی است.

رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی چندی قبل در همین رابطه گفته بود: «ممکن است از نظر زیربنایی و علمی این را بپذیریم که تورم کاهش چشمگیری داشته اما وقتی در بازار می‌رویم و سبد ارزاق مردم را می بینیم نرخ اجناس مورد نیاز مردم افزایش داشته است. لذا از این نظر مردم مشکل دارند. این مساله باید در دستور کار مجلس آینده قرار گیرد»

صادق خرازی، چهره محوری حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان نیز در اشاره به این مسئله گفته است: اگر مردم به صندوق رأی توجه کنند زندگی اقتصادی و سیاسی آنها نیز تحول پیدا می‌کند!

جدای از رکب سیاسی اصلاح‌طلبان در این زمینه و اینکه قرار بود برجام حلال مشکلات ادعا شده باشد نه انتخابات مجلس! اما گویا حسین کمالی هم معادله‌ای جدید را وارد بازی کرده است که این معادله اصلاح‌طلبان را از پاسخگویی برای عدم تحقق وعده‌ها حتی در دوران پساانتخابات هم می‌رهاند.

البته این قسمت از داستان حتی اگر در کلام حسین کمالی هم جاری نمی‌شد؛ بخشی از واقعیت بود که با توجه به اذعان اصلاح‌طلبان به عدم تحقق رؤیای برد حداکثری در انتخابات پیش رو و با توجه به تغییر مکرر آدرس وعده‌هایی که به مردم داده‌اند؛ پیش از این نیز قابل رصد بود.

وعده‌های بیان شده نظیر تحصیل رایگان، مقرری بیکاری، مقرری اشتغال و... نیز که توسط کمالی برای انتخابات مجلس بیان شده‌اند؛ به اقتراح مخاطبان محترم گذاشته می‌شود تا مردم درباره آنها نظر دهند. 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.