شاخص سازی بیانات امام خمینی (ره) درباره انتخابات

«حضور پرشور در انتخابات»، «انتخاب نامزدها»، «ویژگی‌های کاندیدای اصلح»، «فضای انتخاباتی سالم»، «نظارت و اجرای انتخابات»، «اهمیت انتخابات» و «ویژگی‌های مجلس خوب»، شاخص‌هایی هستند که از بیانات حضرت امام درباره انتخابات استخراج شده‌ است.

 

 امام خمینی به ملت ایران وصیت می‌کنند که در همه انتخابات چه ریاست جمهوری، چه مجلس و چه خبرگان و ... حضور داشته باشند و در این باره همه قشرهای جامعه را مسئول سرنوشت کشور و مسامحه در این زمینه را در راس گناهان کبیره می‌دانند.

ایشان تاجایی برحضور در انتخابات تاکید می‌کنند که در این خصوص هر گونه لطمه و صدمه به کشور را در حال و آینده متوجه مسامحه کاران می‌دانند. امام خمینی (ره) همچنین از مردم می‌خواهند که برای انتخاب کاندیدای مناسب، با طبقه تحصیل کرده، متعهد، روشن فکر، مطلع از امور و غیروابسته و یا با علما و روحانیون با تقوی و متعهد به جمهوری اسلامی مشورت کنند.

نکته دیگری که در این زمینه رهبر کبیر انقلاب بر آن تاکید می‌کنند این است که مردم، با بصیرت و درایت، کاندیداها را شناسایی و به سوابق و روحیات و خصوصیات دینی - سیاسی آنها توجه کنند.

حضرت امام همچنین معتقد به انتخاب آزادانه نامزدها هستند و می‌گویند که مردم نیاز به قیم ندارند و هیچ فرد یا گروه و دسته‌ای حق تحمیل فرد یا افرادی را به مردم ندارد. حضرت امام خمینی، هنگامی که از ویژگی‌های کاندیداهای اصلح سخن می‌گویند، به ویژه بر تعهد آنها به اسلام پابرهنگان و مستضعفین و در یک کلمه اسلام ناب محمدی و ضدیتشان با اسلام آمریکایی تاکید می‌ورزند.

نکته مهم دیگری که از بیانات ایشان در این باره می‌توان دریافت، تاکید بر قبول داشتن جمهوری اسلامی ایران است. حضرت امام تاکید دارند که از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد باید جلوگیری شود.

از دیدگاه ایشان، هدف از انتخابات در نهایت حفظ اسلام است؛ از این رو اگر در تبلیغات، مسائل اسلامی و قانونی رعایت نشود، چگونه توقع داریم، منتخب، حافظ اسلام و قانون شود.

حضرت امام همچنین تاکید می‌کنند که رقابت‌های انتخاباتی هرگز نباید موجبات تفرقه و جدایی را فراهم کند. رهبر کبیر انقلاب، شورای نگهبان را حافظ اسلام و مسلمین می‌دانند و درباره تضعیف این شورا هشدار می‌دهند.

در عین حال به شورای نگهبان هم تذکر می‌دهند که با قاطعیت و دقت عمل کند. درباره مجریان انتخابات هم معتقدند که باید انتخاباتی مردم‌پسند برگزار شود به گونه‌ای که مردم احساس کنند که مسئله انتخابات آن گونه که قانون انتخابات گفته است و اسلام می خواهد برگزار می‌شود. 

امام خمینی (ره) درباره اهمیت مجلس هم می‌فرمایند: مجلس در رأس همه امور کشور واقع است. ایشان در مورد اهمیت و جایگاه مجلس تا بدانجا پیش می‌رود که مجلس شورای اسلامی را تنها مرکزی می‌دانند که تمام قوا باید تابع آن باشند.

حضرت امام خمینی معتقدند که نمایندگان، باید خودشان را واعظ بدانند و رسالتی درباره ساختن اخلاقی جامعه برای خود قائل باشند.

رهبر کبیر انقلاب، انتقاد و استیضاح را هم حق نمایندگان می‌دانند اما توصیه می‌کنند این کار با الفاظ نیش دار و به صورت غیراخلاقی انجام نشود. ایشان از نمایندگان مجلس می‌خواهند قبل از پرداختن به لوایح و تبصره‌ها و مواد غیر ضروری، در پی حل مشکلات اصلی و کلیدی کشور باشند.

متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.

 

خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.