نمايندگان مجلس در مواجهه با برجام / سيدمحمد رضوي

 

 

 

 

اينکه نظر شوراي عالي امنيت ملي براي بررسي برجام مبنا است يا نظر مجلس شوراي اسلامي از موضوعات محل اختلاف نمايندگان است.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ مجلس شوراي اسلامي، بر طبق قانون اساسي، از جمله نهادهاي صلاحيت‌دار در زمينه تعيين خط مشي سياست خارجي کشور، نظارت بر چگونگي اجراي آن و... است و بر همين اساس انتظار مي‌رود که اين نهادي که «در رأس امور قرار دارد» نسبت به مسأله مهمي چون مسأله هسته‌اي کشورمان به ايفاي وظايف قانوني خود بپردازد. از همين رو، پس از اعلام برجام، نمايندگان مجلس به اظهار نظر در اين باره پرداختند. اظهارنظرها و واکنش‌هاي نمايندگان آن زماني شدت گرفت که رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان در اظهارنظري در مورد برجام گفت که اين متن هنوز موافقت نامه، کنوانسيون يا معاهده بين‌المللي تلقي نمي‌شود، از اين رو است که اين متن را برنامه جامع اقدام مشترک نام گذاري کرده اند، و نيازي به تصويب مجلس ندارد!

 با اين وجود، اهم موضعگيري ها و نحوه مواجهه نمايندگان مجلس با برجام به شرح زير است:

 

1- اذعان به اهميت برجام

محتواي برجام، عليرغم آنکه در کنار امتيازات به دست آمده بر طبق آن حاوي محدوديت ها و دادن امتيازهايي از سوي کشورمان به طرف مقابل است، اما اين مانع از آن نشد که برخي نمايندگان در موضعگيري هاي خود در مورد برجام به اهميت آن اذعان نکنند. احمد توکلي نماينده مردم تهران با مهم ارزيابي کردن برجام بر آن است که به جرأت مي‌توان گفت که بعد از انقلاب اسلامي، معاهده‌اي به اين اهميت با آثار بلند مدت و بسيار تعيين‌کننده در امر تماميت ارضي کشور وجود نداشته است.

نماينده مردم محلات و دليجان نيز با بيان اينکه بررسي برجام مهمترين آزمون مجلس و دولت از بعد انقلاب تا کنون است، افزود: تاريخ در مورد عملکرد دولت و مجلس شوراي اسلامي قضاوت خواهد کرد اميدواريم همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند با گردن افراشته در مقابل تاريخ، مردم، شهدا پاسخگو باشيم.

همچنين علي لاريجاني نيز در مراسم گراميداشت روز خبرنگار با مهم دانستن برجام گفته بود که مسئله اي مانند مذاکرات پس از جنگ در دوران انقلاب کمتر داشته ايم. بعد از انقلاب مسائل و مشکلات زيادي مانند جنگ و تحريم ها فراروي ملت ايران وجود داشت و اگر بخواهيم موقف فعلي را با دوره اي از انقلاب مقايسه کنيم بايد آن را با دوران اواخر جنگ مقايسه کنيم.

 

2- به همه مطالباتمان در برجام نرسيده ايم

علي رغم اعتراف به اهميت برجام و مهم دانستن آن، برخي نمايندگان برآنند که برجام توافقي صد درصد مطلوب نيست و همه مطالبات ما را پوشش نمي دهد. در اين زمينه، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه بايد سند برجام را خوب بفهميم، گفته است: بايد در تبيين برجام با صداقت عمل کنيم. در اين سند داد و ستد رخ داده است و کسي نمي‌گويد که به حداکثر موضوعات مورد نظر خود در اين سند دست يافته ايم. رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: در سند برجام نکات اصلي مورد نظر ايران حفظ شده است که اول حفظ غني سازي و دوم برداشته شدن تحريم ها است که تبعا حواشي دارد.(به نقل از خبرگزاري مهر)

در همين راستا، سکينه عمراني نماينده مردم سميرم با اشاره به اينکه محمد جواد ظريف و عباس عراقچي اعضاي ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي کشور نيز در سخنان و مواضع خود رسما اعلام کردند که برجام هسته‌اي صددرصد به نفع ايران نيست و همه اهداف ايران را تامين نمي‌کند، گفت: نگراني ديگر نمايندگان بر بحث بازبودن راه بازگشت فوري تحريم‌ها توسط ۱+۵ به بهانه‌هاي واهي چون عدم تعهد ايران به تعهداتش است(نقل از خبرگزاري فارس)

 

3- تأکيد بر طي شدن مسير قانوني تصويب برجام

با اين وجود، بخشي از نمايندگان در بحث از برجام و اينکه فرجام آن چه مي شود، بر طي شدن مسير قانوني تصويب آن تأکيد داشته اند. يعني عليرغم آنکه برجام تأمين کننده حداکثري مطالبات ما نيست، بخشي از نمايندگان مجلس بر مشخص شدن سرنوشت آن از مجاري قانوني تأکيد دارند. نيره اخوان نماينده مردم اصفهان با اشاره به اينکه در دو قسمت قانون اساسي اين مساله مطرح است که کليه موافقت نامه ها و معاهده ها بايد به تصويب مجلس برسد و قطعا برجام از اين مورد مستثني نيست، بر طي کردن برجام در مسير قانوني خود تأکيد کرده و گفت: برجام بايد از سوي دولت به صورت لايحه به مجلس آمده و مسير قانوني خود را طي کند و پس از اعلام نقطه نظرات نمايندگان ملت، به شوراي عالي امنيت ملي رود(به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا)

احمد امير آبادي نماينده مردم قم نيز گفته است که نمايندگان مجلس منتظر ارائه لايحه تفاهم برجام توسط دولت هستند(منبع:خبرگزاري مهر)

حجت‌الاسلام احمد سالک کاشاني نيز با تأکيد بر طي شدن مسير قانوني تصويب برجام، گفت: مسير قانوني تأييد و يا رد برجام هسته‌اي دو راه بيشتر نيست يکي مجلس شوراي اسلامي و ديگر شوراي عالي امنيت ملي است اما طبق اصول قانون اساسي ابتدا بايد در مجلس مطرح شود و سپس نقطه نظرات نمايندگان ملت به شوراي عالي امنيت ملي منعکس شود.

ابوالفضل ابوترابي نماينده مردم نجف‌آباد نيز با اشاره به اينکه طبق تفسير شوراي نگهبان از اصول 77 و 125 قانون اساسي متن برجام بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد، اظهارنظرهاي مغاير با اين را ازنظر حقوقي کاملا اشتباه دانست و گفت: براساس تفسير شوراي نگهبان از اصول 77 و 125 هرگونه تعهدي تحت هر عنواني اعم از معاهده،‌ مقاوله نامه و ... که طبق آن هرگونه تعهدي خارجي براي جمهوري اسلامي ايران ايجاد شود بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد. در متن برجام جمهوري اسلامي ايران تعهدات زيادي را پذيرفته است و بايد براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود و از نظر حقوقي در مورد تصويب آن در مجلس جاي هيچگونه بحثي نيست. به گفته ابوترابي، مجلس در اعلام نظر خود در متن برجام عجله نمي‌کند و کارهاي کارشناسي را آغاز کرده و در آينده با يک کار کارشناسي نسبت به رد و يا تائيد برجام اقدام مي‌کند. به گفته ابوترابي، کميسيون قضايي نيز بررسي‌هايي را با حضور کارشناسان حقوقي در ارتباط با هم متن برجام و هم قطعنامه 2231 شوراي امنيت آغاز کرده و طبق اين بررسي‌ها علي‌رغم نکات مثبتي که در برجام ديده مي‌شود نکات ابهام و مسائل حقوقي پيچيده‌اي هم در آن وجود دارد که بايد ما با دقت مورد توجه قرار گيرد.

 

4- اختلاف نظر در چگونگي ورود(صلاحيت) مجلس در بررسي برجام

علي رغم تأکيد بر طي شدن مسير قانوني تصويب برجام، يکي از نقاط محل اختلاف نمايندگان مجلس، کيفيت ورود مجلس در بررسي برجام است؛ عده‌اي مجلس را نهاد صلاحيت دار اصلي در بررسي برجام مي دانند و در نتيجه بر آنند که نظرات مجلس بايد مبنا باشد و در مقابل، عده اي ديگر از نمايندگان در اين خصوص اولويت را به شوراي عالي امنيت ملي مي‌دهند. برخي ديگر نيز صلاحيت مجلس را صرفاً در رد يا تصويب کلي برجام مي‌دانند.

 

1-4. مجلس ورود جدي خواهد داشت

عده اي از نمايندگان مجلس بدون اشاره به چگونگي ورود مجلس به بررسي برجام، صرفاً تأکيد داشتند که مجلس ورود جدي در اين زمينه خواهد داشت. در اين زمينه، محمدصالح جوکار عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با بيان اينکه مجلس نسبت به برجام بي‌تفاوت نخواهد بود، گفت که مجلس قطعاً ورود جدي به برجام خواهد داشت. به تأکيد وي، برخي نکات برجام بايد تقويت شود، اين امر قطعاً به دولت نيز کمک خواهد کرد؛ به هر حال برجام يک موضوع حياتي و ملي است و نمي‌شود با يک چشم برهم زدن از کنار آن گذشت. برجام نياز به بررسي زيادي دارد و نمايندگان ملت نيز با دقت برجام را بررسي خواهند کرد. جوکار با تصريح بر وظيفه قانوني مجلس در بررسي برجام گفت که بدون حب و بغض و به‌دور از تمايلات سياسي درباره برجام بررسي‌هاي لازم صورت خواهد گرفت. عضو هيأت رئيسه فراکسيون اصولگرايان مجلس گفت: معتقدم تنها نهادي که در امر تصويب و يا رد برجام هسته‌اي تصميم‌گيرنده است مجلس شوراي اسلامي است و حتي شوراي عالي امنيت ملي ذيل آن قرار دارد.

بهرام بيرانوند، نماينده بروجرد نيز با اشاره به اينکه در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهاي هسته اي آمده است که هرگونه توافق با ۱+۵ در صورتي معتبر است که الزامات آن رعايت شود، يکي از اين الزامات را تصويب توافق هسته اي در مجلس دانست(به نقل از خبرگزاري مهر)

حسينعلي حاجي‌دليگاني هم تنها نهاد مسئول در مسئله تصويب يا رد برجام هسته‌اي را مجلس شوراي اسلامي و لاغير دانست و بر آن بود که حتي شوراي عالي امنيت ملي مي‌تواند ذيل تصميم مجلس باشد. به گفته وي، طبق اصول 77 و 105 قانون اساسي مجلس براي تصويب يا رد تعهدات بين‌المللي مکلف است که بررسي و تصميم‌گيري کند بنابراين هيچ کسي نمي‌تواند اين اختيار مجلس را از آن بگيرد. به تأکيد وي، نظر مجلس منوط به نظر شوراي امنيت ملي نيست( به نقل از خبرگزاري فارس)

محمدحسن ابوترابي‌فرد، که در جلسه علني بررسي برجام در مجلس در غياب لاريجاني رياست جلسه را برعهده داشت، بدون اينکه مجلس را تنها نهاد صلاحيت دار براي بررسي برجام بداند، گفت: مجلس شوراي اسلامي بر اساس قانون اساسي اين گونه موافقتنامه ها را بايد مورد بررسي قرار دهد. وي تاکيد کرد: بررسي توافق هسته اي در دستور کار مجلس شوراي اسلامي قرار دارد. البته شوراي عالي امنيت ملي نيز از روزهاي نخست بررسي توافق را آغاز کرده است. احمد توکلي نيز مجلس را در بررسي برجام حائز صلاحيت دانست و گفت: قانون اساسي مي‌گويد که نمايندگان ملت مي‌بايست معاهده‌هاي بين‌المللي را بررسي کرده و پس از راي گيري، اين اختيار را دارند که معاهده فوق را تاييد و يا رد کنند.

 

2-4. نظر مجلس تابع نظر شورايعالي امنيت ملي است

با اين حال، اينکه نظر شوراي عالي امنيت ملي براي بررسي برجام مبنا است يا نظر مجلس شوراي اسلامي از موضوعات محل اختلاف نمايندگان است. اما از ديدگاه محمدرضا تابش نظر مجلس منوط به تصميم شوراي عالي امنيت ملي يا متأثر از آن خواهد بود. برخي ديگر از نمايندگان منتقد همچون کريمي قدوسي و علي اصغر زارعي هم معتقدند که اگر شوراي عالي امنيت ملي برجام را به تأييد رهبر معظم انقلاب برساند، مجلس بحث خاصي نخواهد داشت. (نقل از روزنامه ايران)

 

3-4. نمايندگان به برجام آري يا خير مي گويند

سيد حسين نقوي، عضو کميسيون امنيت ملي گفت: «مجلس همچون کنگره امريکا برجام را بررسي مي‌کند اما نمي‌تواند وارد جزئيات شود. برجام يا بايد رد شود يا تصويب.»(به نقل از روزنامه ايران)

عباسعلي منصوري آراني ديگر عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز درباره روند بررسي برجام در مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان تنها به يک سوال درباره برجام پاسخ و راي خواهند داد و سوال اين است که آيا با برجام موافق هستند که نمايندگان پاسخ بله يا خير مي دهند (منبع: ايرنا(.

با اين حال، علي مطهري با اشاره به اينکه نمايندگان نمي‌توانند وارد بررسي جزئيات شوند، مجلس را براي بررسي نسبت به شوراي عالي امنيت ملي در اولويت دانست و گفت که مجلس اختيارات زيادي دارد اما با تشکيل شوراهاي مختلف و قانونگذاري‌هايي که بعضاً در اين شوراها و مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌شود، اين اختيارات مجلس محدود مي‌شود. با اين حال، مطهري معتقد است که دولت بايد لايحه بياورد چون برجام هم معاهده بين‌المللي است.

 

5- بي اعتمادي به طرف مقابل

عمراني نماينده مردم سميرم با بيان اينکه دبه  آمريکائيان در مسائل هسته‌اي اتفاقي دور از انتظار نيست، تصريح کرد: تاريخ و تجربه ثابت کرده که سازمان ملل و شوراي امنيت بازيچه دست آمريکايي‌ها بوده‌ و اين سبب نگراني نمايندگان ملت نسبت به برجام هسته‌اي است. وي اضافه کرد: توافق و برجام هسته‌اي تيغ تيز هسته‌اي آمريکائيان بر سر ايران را کند کرد اما آنان دست از دشمني با ايران برنداشته و بلافاصله شمشير دفاع از حقوق بشر و مخالفت با تروريست به دروغ بر سر ملت ايران در جهان بلند کرده‌اند و در صدد اعمال تحريم‌هاي جديد به بهانه واهي، ايران مظهر تروريست است، هستند.

علي لاريجاني نيز اين توافق را خاتمه يک دوره اما در عين حال آغاز دوره اي پرمساله دانست و تأکيد کرد که اينطور نيست که اين مذاکرات حتي اگر در ايران تصويب شود، راه شوسه اي باشد. مسير پس از مذاکرات، مسيري پرمساله خواهد بود. لاريجاني در همين راستا افزود که همان موجودات موذي که ۱۲ سال با ايران چالش داشتند، در مقابل اين سند نيز رفتارهاي موذيانه خواهند داشت.

 

6- تأکيد بر پاسخ قاطع به زياده خواهي هاي طرف مقابل

برخي نمايندگان نيز بر رجزخواني ها و زياده خواهي هاي طرف مقابل بعد از برجام توجه داشتند و بر لزوم پاسخ قاطع به رجزخواني ها و زياده خواهي هاي طرف مقابل تأکيد کردند. در اين راستا، محمدحسن آصفري عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درباره اظهارنظر اوباما مبني براينکه اجراي برنامه برجام پس از 15 سال شرايط را براي اقدام نظامي عليه ايران مناسب‌تر مي‌کند، گفت: اظهارات اوباما تنها يک رجزخواني به حساب مي‌آيد، ولي ما در بررسي برنامه برجام در مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي امنيت ملي از کنار اين رجزخواني‌ها به سادگي عبور نخواهيم کرد. به تاکيد وي، رجزخواني مقامات آمريکا در حين بررسي برجام در مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي امنيت ملي بي‌پاسخ نخواهد ماند. نماينده مردم محلات و دليجان نيز با اشاره به تداوم تهديدهاي دشمن حتي پس از متن برجام، گفت: آنها هنوز از گزينه هاي روي ميز مي گويند اما جيغ بنفش آنها نتوانسته در مسير مقاومت و ايستادگي ملت ايران خدشه اي وارد کند. به تأکيد سليمي، غرب اين را بداند که هر کشوري قصد تعرض به ايران را داشته باشد پاسخ دندان شکني خواهد گرفت.

  

7- مخالفت با پذيرش محدوديت هاي دفاعي - امنيتي

تقريباً در مواضع همه نمايندگاني که درباره برجام اظهار نظر کرده اند بر اين نکته تصريح شده که در برجام برخي نکات منفي و موضوعات چالش برانگيز وجود دارد که نه تنها مردم بلکه، مجلس نيز زيربار پذيرش آنها نخواهد رفت. نکته ديگر در همين زمينه اينکه، در ميان مواضع نمايندگان حساسيت و مخالفت ويژه اي نسبت به تسري دادن آنچه که در برجام اتفاق افتاده است به ساير حوزه ها مانند حوزه هاي دفاعي - امنيتي وجود دارد. به طور مشخص، در اين زمينه مي توان به مواضع حجت الاسلام عليرضا سليمي نماينده محلات و دليجان اشاره کرد. وي با اشاره به اينکه در صورتي که طرف مقابل در رفتار خودش اقدامي مغاير با تعهدات انجام دهد دست جمهوري اسلامي ايران در مقابل آنها باز خواهد بود، بر ادامه فعاليت هاي بخش دفاعي تأکيد کرد و گفت: تصور اينکه در اين بخش، ايران محدوديتي را بپذيرد قطعا تصور باطلي است.

سکينه عمراني نماينده مردم سميرم نيز گفت که براساس سئوالاتي که نمايندگان مجلس از اعضاي تيم مذاکره‌کننده پرسيدند چنين برمي‌آيد که نگراني‌هايي پيرامون برجام هسته‌اي است. به گفته وي، محور نگراني نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بحث برجام هسته‌اي بر اصول محدودکننده توان دفاعي، موشکي و نظامي ايران است و بر اين اساس هم نظر اغلب نمايندگان بر اين است که بايد از هرگونه شتاب‌زدگي و ذوق‌زدگي براي اظهار نظر پرهيز کنيم.

 

8- انتقاد از تلاش براي دور زدن مجلس

در اين زمينه حجت الاسلام سالک گفت: بيان مواضع و سخناني از سوي دولت‌مردان چون سخنگوي دولت مبني بر اينکه برجام يک موافقت‌نامه بين‌المللي نيست و نيازي به تصويب مجلس ندارد، نشان از دور زدن مجلس و منحرف کردن مسير قانوني تصويب برجام هسته‌اي است.

حميد رسايي، نماينده مردم تهران نيز با انتقاد از سخنان آقاي نوبخت، سخنگوي دولت که گفته بود قرار نيست توافق در مجلس بررسي شود و بررسي اين توافق به شوراي عالي امنيت ملي سپرده شده است، متذکر شد: چطور توافقنامه‌هاي مربوط به يک گروه اقتصادي يا کتابخانه و تئاتر بين دو کشور بايد به تصويب مجلس برسد، ولي اين موضوع مهم به مجلس مربوط نيست؟ به تصريح رسايي، جرياني به دنبال حذف مجلس از رسيدگي به توافقنامه هسته اي هستند. مگر چنين چيزي امکان‌پذير است.

 

9- مراقبت از دوقطبي شدن فضاي سياسي کشور

مراقبت از عدم شکل گيري فضاي دوقطبي در کشور در اثر نقد و ارزيابي برجام، همانگونه که مقام معظم رهبري هم بر آن تأکيد داشتند، نيز از جمله دغدغه ها و مطالبات برخي نمايندگان بوده است. در اين زمينه، حدادعادل رئيس فراکسيون اصولگرايان گفت: ما بايد بدانيم ترازوي ما براي سنجش نتيجه مذاکرات اصول مسلمي است که هيچ ايراني مسلمان و با غيرتي در آن شک ندارد اين ها فراتر از جناح است مسئله استقلال و عزت ملي و حفظ اسرار نظامي و مبارزه با استکبار و اصولي که رهبري درباره آن توضيح دادند اين ها جناحي نيست. به گفته وي، بايد مراقب باشيم که در موضوع هسته اي ميان نيروهاي وفادار به انقلاب دو قطبي شکل نگيرد.

احمد توکلي نيز تأکيد داشت که نقد برجام بايد با حفظ لوازم وحدت ملي صورت گيرد. با اين حال، توکلي بر آن است که هر اقدامي که مردم در تبيين يا نفي برجام انجام دهند بايد آزاد باشد و نبايد مانع تراشي شود.

همچنين سليمي نماينده مردم محلات و دليجان با تاکيد بر اينکه اين پرونده جزء پروندهاي ملي است خاطرنشان کرد: اين پرونده جناحي و سياسي نيست برخي به دنبال تقليل و جناحي و سياسي کردن پرونده هسته اي هستند که اين موضوع با منافع ملي سازگاري ندارد.  براي حصول نتيجه مطلوب بايد همه گروه ها و جناح ها بدون گرايش به ميدان بيايند.

کاظم جلالي رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس نيز با انتقاد از فضاي شکل گرفته در مجلس پيرامون برجام و حواشي ان، نسبت به دوقطبي شدن فضا هشدار داد و گفت: آيا چند روز دير رسيدن متن برجام به دست نمايندگان آنقدر اهميت دارد که به رئيس مجلس توهين کنيم؟ درست است که بايد متن ترجمه زودتر به مجلس داده مي شد اما آيا اين اتفاق بايد منجر به دو دستگي و توهين به رئيس مجلس شود؟ وي تأکيد کرد که دير داده شدن متن برجام به مجلس آيا باعث مي شود آسمان به زمين بيايد؟ و ما به همکارانمان توهين کنيم؟

 

10- انتقاد از استفاده انتخاباتي از برجام

عبدالوحيد فياضي نماينده مردم نور و محمود آباد با بيان اينکه برخي اشخاص پيش از انتشار خبر توافق وين گفته بودند که اصلاح طلبان بايد ميوه بهارستان را در وين بچينند که اين موضوع نشان مي‌دهد اصلاح طلبان تلاش گسترده‌اي براي رسيدن به مجلس از قبل توافق دارند، گفت: به نظر مي ‌رسد خيلي‌ها پيش از آنکه به رفاه و مسائل و مصالح مردم فکر کنند به راه‌هاي رسيدن به بهارستان فکر مي‌کنند و لوزان و وين را يکي از راه‌هاي رسيدن به اهدافشان مي‌دانند.(نقل از باشگاه خبرنگاران)

قاسم جعفري، نماينده مردم بجنورد نيز با اشاره به اقدام بعضي سايت‌ها و خبرگزاري‌هاي منتسب به جناح خاص بر انتشار اسامي ۸۰ نماينده که آنها مدعي شده بودند مخالف مذاکرات هستند، توضيح داد: اين اقدام تخلف انتخاباتي است که وزارت کشور و ستاد انتخابات بايد با آن برخورد مي کرد. نماينده مردم بجنورد در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: نمايندگان امضاء کننده آن نامه تاکيد کرده بودند که زير شبهه تهديد مذاکرات هرگز و با آمريکا مذاکره انجام نشود، نه با ساير اعضاي ۱+۵. جعفري با بيان اينکه به دفاع از نظام افتخار مي‌کنيم، خاطرنشان کرد: نمايندگان با مذاکرات زير شبهه تهديد مخالف بودند.

در همين راستا، برخي نمايندگان چون احمد توکلي نماينده مردم تهران در مصاحبه با کيهان در واکنش به اعمال محدوديت براي رسانه هاي منتقد برجام گفت: اينگونه محدوديت‌ها نه با قانون سازگار است، نه با مصالح ملي و نه با دعاوي دولت.

 

11- در صورت تعارض برجام با خطوط قرمز به آن رأي نمي دهيم

 آقايان مجتبي رحماندوست نماينده مردم تهران، سيد محمود نبويان نماينده مردم تهران، محمد جواد کريمي قدوسي نماينده مردم مشهد، مهرداد بذرپاش نماينده مردم تهران، روح الله عباسپور نماينده مردم بوئين زهرا، غلامرضا مصباحي مقدم نماينده مردم تهران، موسي غضنفرآبادي نماينده مردم کرمان، کامران دستجردي نماينده مردم اصفهان، علي کائيدي نماينده مردم پل دختر، سيدمهدي موسوي‌نژاد نماينده مردم دشتستان، سيد حسين نقوي حسيني نماينده مردم ورامين، احمد کارخانه‌اي نماينده مردم همدان، حميد رسايي نماينده مردم تهران، روح الله حسينيان نماينده مردم تهران، محمد سليماني نماينده مردم تهران، اسماعيل کوثري نماينده مردم تهران، رحمت اله نوروزي نماينده مردم علي آباد، سيد راضي نوري نماينده مردم شوش و سيد مهدي هاشمي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي از جمله افرادي هستند که اذعان داشته اند در صورت وجود مواردي در متن توافق هسته اي که عبور از خطوط قرمز نظام و رهبري در آن موجود باشد، به متن توافقنامه رأي نخواهند داد و آن را رد مي‌کنند (به نقل از خبرگزاري بسيج).

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.